Annons:
Etikettträningstips
Läst 468 ggr
ninasa
2019-10-21 09:58

NH

Ska börja från början med NH. Varken jag eller min häst har gjort detta. Inhandlat repgrimma,, arbetsrep och carrotstick. (Min häst har aldrig haft repgrimma på sig). Några nybörjartips? Hur ska jag börja?

Annons:
ähnchen
2019-10-22 14:50
#1

Hej och välkommen! :)

Vad kul att du vill börja med NH!

De flesta hästar som har haft grimma på sig tidigare bryr sig inte om de får en repgrimma på huvudet. Det viktigaste är att vi människor är medvetna om att repgrimman i regel är tunnare än en vanlig grimma och därför ”vassare”.

Var du kan börja beror lite på din häst. Är din häst lugn och van vid dig kan jag rekommendera ”De sju lekarna” som du hittar under egen rubrik bland artiklarna på sidan.

Har din häst dålig fokus är det ingen idé att försöka lära den något nytt då hästens inlärning kommer vara väldigt begränsad. Det finns både inlägg och artiklar om fokusövningar. Leta på ”fokus” här på sidan så får du upp dem.

Under ”Aktuellt just nu” finns även en sammanfattande artikel som heter ”Övningarnas tur och ordning” som sammanställer artiklar och inlägg i rätt sekvens med en förklaring till varför. De sista punkterna är tyvärr inte kompletta men ska du börja kommer du långt med den listan. :)

Hoppas att du hittar inspiration! Tveka inte att fråga om det är något du inte förstår och berätta gärna hur det går :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ninasa
2019-10-31 07:38
#2

Stort tack för ditt svar. Min häst är lugn och vi är vana vid varandra så det ska nog inte vara något problem att börja med De sju lekarna😊

Hör av mig hur det går👍🏻

dundeer
2019-11-16 11:11
#3

#1 kan du länka i lägger om fokus? :)

ähnchen
2019-11-20 19:01
#4

#3 Kolla "övningarnas tur och ordning" som jag nämner ovan. Där finns länkar till de olika inlägg och artiklar, även dem om fokus. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: