Annons:
Etikettallmänt
Läst 554 ggr
ähnchen
9/15/19, 9:01 PM

Farväl, älskade Grynet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har aldrig varit så tungt att skriva ett inlägg.

Förra veckan hittade jag min älskade Grynet med brytet ben i hagen. Det enda vi kunde göra för att hjälpa henne var att låta henne somna in. Smärtan av att behöva låta henne gå framkallade en uppsjö av minnen.

Vi möttes som två osäkra individer. Hon sparkade mot sina kompisar och då och då mot människor, fick panik när en häst lämnade hagen fast det fanns tre andra kvar, sprang in i mig med jämna mellanrum och bet mig i huvudet en gång. Hon kunde inte stå stilla, bockade när tyglarna höll henne tillbaka, hade jämt sår på insidan benen från sina egna fötter och sprang i ändlösa cirklar runt mig. Jag förstod inte att hon skrek åt mig att jag med råge hade överskridit hennes gräns för hanterbart tryck för länge sedan.

Sedan fanns där de mer sällsynta lugna ögonblick när hon var avslappnad, t.ex. kvällstid i stallet med sina kompisar och mätt, eller liggandes i gräset i den varma solen. Dessa ögonblick visade hennes mjuka väsen som gömdes under all stress och de hjälpte mig att aldrig ge upp hoppet.

Jag hade mycket att lära mig.

Det som hjälpte oss mest var inte den fysiska träningen. Den gjorde henne lydig och tapprare, men gav henne inte så mycket självförtroende eller välbefinnande. Vad verkligen gav oss ett genombrott var att reagera på hennes stressignaler, dessa första små signaler av obehag. Det lilla att backa undan från henne när hon tittade bort var början av en relation som jag inte ens hade vågat drömma om att den skulle vara möjlig. I början tog det henne över 20 minuter! innan hon vågade titta på mig igen. Så mycket tryck la jag på henne enbart genom att dyka upp.

Hon blev lugn, avslappnad och social även med människor, njöt av alla dessa hästgrejer som gräs och sol och kompisar, och - till min häpnad - blev ledarstoet i flocken sista delen av livet.

Det jag har lärt mig genom henne, från henne och med henne på vår otroliga resa har påverkat hela mitt liv även utanför hästvärlden och förändrat hur jag ser på och hanterar saker på ett väldigt positivt sätt.

Att behöva säga farväl till denna milda förlåtande själ känns stundvis förödande. Men jag kommer inte låta denna enda svarta dagen att kasta en skugga över de hundratals bra dagar som vi har haft tillsammans. Även om inte varenda dag har varit bra i sig har de alla slutat väl och tillhör ett fantastiskt och starkt minne av bästa hästen någonsin. (Jag får säga så eftersom hon var min 🙂❤️ )

Min älskade Grynet, njut av de evigt gröna ängarna nu. Du kommer för alltid finnas här i mitt hjärta. Tack för allt. ❤️

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Herveaux
9/15/19, 9:28 PM
#1

Beklagar sorgen och vila i frid Grynet!🌺


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Vixxen
9/15/19, 9:48 PM
#2

Sov gott på de gröna ängarna Grynet! Förstår att saknaden är enorm! ❤️

Tarotstollan
9/15/19, 9:55 PM
#3

Så fint skrivet om Grynet! ❤️

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Gronstedt
9/16/19, 12:00 PM
#4

Åh nej! Jag beklagar av hela mitt hjärta 💔

ähnchen
9/17/19, 12:48 PM
#5

Tack fina ni ❤️

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: