Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 578 ggr
Sasha W
4/23/19, 7:17 PM

Stärka Bandet Med Sin Ponny?

jag är världens lyckligaste tjej i dagsläget!

igår så erbjöd min kompis mamma mig att rida min kompis ponny(hon har börjat rida stor häst). jag trodde det var en engångsgrej men sa ja ändå.

detta var då min första ridtur på över två år!

efter ridturen tyckte hon att det gått så bra att jag fick rida han när jag vill. efter lite pratande bestämde vi att jag kommer bli hans skötare!

jag får vara i stallet hur ofta jag vill men jag bestämde att jag är där 5 dagar i veckan för att ge han och mig själv lite paus och vila.

idag red jag honom för andra gången, jag hade innan fått höra hur mycket han bockade på ridbanor och hur jobbig han var, men oj så annorlunda det var!

inge bockande, lite skänkeljobb ja men inge bockande, tvärnitande eller hakvstegringar, han gick till och med i form några sekunder(vilket var helt nytt för mig då det var rätt svårt att få ridskole-hästar i form).

han är 21 år, en liten D ponny. jag är en ganska tunn och kortväxt 15åring på 158,5 & 44,5 kg, han är precis lagom för mig i storlek och han är lagom utmaning för mig. 

oj vilket sidospår, tillbaka till ämnet:

jag vill iallafall stärka bandet, hagen är inte ett alternativ att va i men ridbanan är, finns det några övningar på ridbanan(utan att rida då altså) ? 

tänker att ridning är ju inte allt vill ju lära känna han också

tänkte att sånna övningar kan jag då börja med nästa vecka, imorn tänkte jag putsa läder och bara rykta och gulla lite med honom, kanske bara leda runt lite på ridbanan om det känns bra… :)

Annons:
ähnchen
4/24/19, 9:38 PM
#1

#0 Åh vad kul och spännande! ☀️

Det är just att rykta och gulla som är så viktigt för att bygga relationen framför allt i början. Att man inte bara kommer och kräver en massa saker utan att tillbringa tid med hästen, att iakta, att notera vad hästen gillar och inte gillar, vilka som är hans kompisar och vilka han undviker mm. Helt enkelt att lära känna honom och samtidigt lär han känna dig.

Att leda honom är en bra övning i sig. Följer han alltid eller finns det saker som distraherar honom? Håller han lite avstånd till dig eller vill han alltid vara för nära? Ju bättre du lär känna honom, desto tydligare kommer hans styrkor och svagheter bli för dig och då vet du vad som behöver stärkas hos honom. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Sasha W
4/29/19, 1:37 PM
#2

Hej! Jag har nu bestämt att på grund av hans ålder inte dra igång med någon hårdträning alls(det var tanken från början). Istället tänker jag nog mysa mer och tänkte istället dra igång med Natural Horsemanship istället, men vad är egentligen grunderna? Jag tänkte testa och se hans reaktion i bettlöst så tänkte en bra start skulle nog vara en repgrimma och en halsring, har ett grimskaft som halsring när jag rider ut ifall nåt händer så kan jag plocka av det och använda som grimskaft och om han blir nervig så har man ett extra handtag :)

Gronstedt
4/30/19, 11:31 AM
#3

#2: Låter klokt att ta det lugnt i början.

Angående grunderna till NH, så är jag inte "utbildad" i det, men för mig är grunden kommunikation. Inte bara från dig till hästen, utan lika mycket från hästen till dig. 

Se, hör, känn vad hästen tycker och vill och bemöt det med respekt och konsekvens. Med tiden kommer den både att lyssna bättre på dig och våga/vilja uttrycka sina  åsikter. Inte så att hästen alltid ska få göra som den vill, mer som att ni ska bli ett team där människan är chefen och hästen en värderad och respekterad Medarbetare

Sedan finns det hur många sätt som helst att ta sig dit 🙂.

Upp till toppen
Annons: