Annons:
Etikettträningstips
Läst 607 ggr
ähnchen
2019-01-13 19:23

Att rida ut till fots

Jag provade något nytt istället för att gå en vanlig promenad. Målet var att flytta över lite mer ansvar på Grynet så att hon inte bara följde efter mig, så jag tömkörde henne. Och hon reagerade så som jag tror att hon skulle ha gjort om jag hade ridit henne.

Jag ville gå mot skogen, hon ville gå tillbaka till sina kompisar. Normalt hade jag låtit henne gå dit, jobbat där tills hon hade valt ett nytt håll osv. Men eftersom underlaget är som den är var det inget alternativ. Istället tog jag upp en tygel och smackade lätt så länge hon rörde sig åt fel håll, och gav eftergift så fort hon rörde sig åt rätt håll. Det tog henne en stund och diverse åttor, S och O att lista ut svaret. Då gick hon, om än lite kringelikrok i början, mot skogen.

Hon föreslog några gånger att vända om men var lätt att övertala att fortsätta den inslagna vägen. Vi gick inte alltför långt för att inte göra grejen för stor.

När vi vände fick hon lite bråttom. Vi gjorde One Rein stop varje gång hon började skynda, och jag väntade på att hon checkade in mentalt innan jag bad henne att fortsätta. Vi fick till det så bra att hon till slut gick i lagom takt, stannade på små signaler och inväntade nästa besked.

Önskar bara att jag kunde filma det som INTE går bra för att få med hur vi löste det :D

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: