Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 804 ggr
Jezzan75
2018-11-27 14:16

Ge upp drömmen om egen skogsmullehäst pga rädsla?

Jag skrev ett inlägg tidigare om mina problem med min hyrhäst ,som inte var van vid att ridas ut själv. Men skulle vara en snäll, bra nybörjarhäst. 

Jag fick massa tips och råd här angående detta som jag försökt praktisera och jag tyckte vi kommit en bit på väg efter dessa 4 månader…jag har promenerat med honom,ridit med person som gått med,ridit ganska många timmar i paddocken, övat ledarskapsövningar, låtit andra rida ut själva för att se vad han gör då…Har varit hyfsat små protester som ganska lätt gått att stävja ( även då jag ridit med person som gått med)…backat lite och försökt vända ,men sen gått fram för skänkel och lite kontakt med spöt. Så tog äntligen mod till mig och red ut alldeles själv och först gick det bra, vi tog  oss förbi en slangrulle som var otäck och allt kändes så bra…men sen kom vi till den stund då han inte ville åt samma håll som jag…stannar, vill vända och när jag då driver så kastar han sig runt och bockar, skuttar iväg ngr steg…fångar upp honom och blir "arg" och driver på igen ..samma sak igen och då kände jag redan där att jag blev rädd…försökte en tredje gång, med samma reaktion innan jag satt av….då och där gav jag upp med denna häst för kände att  jag kommer nu  inte våga pusha honom, då just bocka, stegra och skena är det jag är rädd för vad gäller ridning..Så kände att detta kommer bli en ond cirkel där jag är spänd och nervös från början och inte kommer våga driva igenom det jag vill/vara en trygg ledare…och ingen lösning på hur jag ska ta mig ur denna rädsla.Så vi ska återlämna honom. 

Min fråga är nu ska jag ge upp drömmen om egen trygg skogsmullehäst p g a min rädsla för bockande , skenande hästar…kommer min osäkerhet förstöra vilken häst  som helst? Finns det hästar som kan fixa en mer osäker ryttare utan att bli väldigt osäkra själva eller göra som de känner för p g a uteblivit ledarskap eller är det dömt att misslyckas? Vet dock inte hur man ska ta sig ur den rädslan utan att just få rida en häst som inte gör så…tips?

Om jag ska våga igen vad ska jag välja för typ av häst? Jag tänker mig en som klassas som bra nybörjarhäst, trygg, stabil, van att ridas ut själv,orädd, inte för ung ? 

Kommer dock avvakta ett tag och ev köra lite lektionsridning till våren, troligen på islandshäst så kanske blir en sån vad det lider…

/J

Annons:
Travis D
2018-11-27 14:20
#1

Vissa hästar kan bara inte ridas ut ensam, kanske går det att skaffa annan hyrhäst som vill ut i skogen?

Gronstedt
2018-11-27 14:26
#2

Så tråkigt att det inte fungerar! Jag vet hur det kan vara att vara rädd, jag har varit rädd ofta och är det ibland fortfarande i olika situationer. Eller oftare INFÖR olika situationer, jag har en tendens att jaga upp mig med mina egna fantasier …

För att svara på din fråga, JA, det finns hästar som kan fixa en mer osäker ryttare utan att bli väldigt osäkra själva. Och JA,. det finns hästar som kan fixa en mer osäker ryttare utan att göra som de känner för p g a uteblivit ledarskap, men de sistnämnda är nog färre. Men jag känner en som fixar det första och en som fixar båda sakerna. Eller som i alla fall inte gör något värre än att leta upp närmaste matbit i väntan på fåntratten på ryggen ska sluta vela och bestämma sig för vad hen vill.

Just de två jag känner är fjordingar, men det är nog inte enbart rasberoende, utan handlar mer om uppväxt och uppfostran. Generellt tror jag att en bra brukshäst/körhäst är bättre för en osäker person än en "vanlig ridhäst". Detta för att brukshästar lärs och tränas på helt annat sätt att vara BÅDE lyhörda och självständiga och till att tänka efter före, och de tränas i så många olika situationer som en "vanlig ridhäst" aldrig ställs inför.

ähnchen
2018-11-27 16:32
#3

#0 Mycket tråkigt att läsa!

Bra att du satt av! Det är en styrka i sig. Tänk att hästen var minst lika rädd som du och då är det helt rätt beslut att inte öka trycket åt det håll den redan inte vågar röra sig åt.

Tyvärr är det ju så att en otrygg häst och en rädd ryttare inte är bästa kombinationen utan båda behöver byggas upp i mindre steg. Jag är själv inte särskilt modig av mig och då jag blir osäker är jag inget stöd för min häst. Det har tagit oss 3 år att komma till ett läge där bådas självtrygghet har ökat och jag verkligen verkligen trivs på hennes rygg. Dvs. det går att få till med nästan vilken häst som helst men kan ta väldigt lång tid och det är sällan något man vill satsa på om det inte är den egna hästen.

Som #2 skriver finns det absolut hästar som är trygga i sig själva att de stöttar ryttaren snarare än tvärtom. Det är en sådan häst du skulle behöva nu (om du inte vill satsa tid på att utveckla en förstås) för att kompensera för upplevelserna som har gjort dig rädd.

Det vore väldigt synd om du gav upp drömmen, för den går att leva. :) Frågan är hur du hittar rätt häst. Provridning sker ofta i hästens hemmiljö och då kan det vara svårt att upptäcka hästens svagheter, som kommer bli mycket tydligare i en ny miljö. Det gäller att få provtid, dvs. att du får prova hästen på nya stället ett tag för att sedan kunna bestämma dig. Kan bli meckigt om det blir några vändor men kommer vara värd det när du sedan får njuta av fina ridturer :) Ett alternativ för övergångsperioden kan vara att rida en trygg häst ett tag för att sedan satsa på en egen/hyrd igen.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Jezzan75
2018-12-01 08:16
#4

Tack för era hoppingivande svar :-) 

Ska om möjligt försöka rida lite lektioner efter nyår och sedan börja leta efter en mer passande häst igen och satsa på dem man har möjlighet att låna på prov innan ev köp , en "ryttarstöttande" häst med vana att ridas ut själv låter som de bästa i dagsläget .

Upp till toppen
Annons: