Annons:
Etikettallmänt
Läst 711 ggr
ähnchen
11/18/18, 8:27 PM

Hästar lär sig av eftergift

Jag har fått förtroendet att hantera denna fina lilla unghäst, Bounty. Hon har inte hanterats särskilt mycket den senaste tiden och är därför rätt skygg och misstänksam när man närmar sig. Allt jag har gjort med henne hittills är att närma mig (tryck) och avlägsna mig (eftergift) i olika former. Som Warwick Schiller säger: Hästar lär sig inte av tryck, utan av eftergift.

Det är inget problem längre att fånga henne i hagen, men hon tittar bort när jag rör vid hennes huvud. Jag förväntar mig inte att hon ska gilla att bli kliad. Det jag är ute efter är att hon kan acceptera beröring, dvs. att hon förblir avslappnad. Om hon kan göra det blir det angenämare för oss båda två om jag till exempel ska sätta på grimman eller plocka bort alla dessa kardborrar. (Att tycka om beröring kommer senare av sig själv när hon inser att det är rätt skönt att bli kliad på ställen hon själv inte når ;) )

För att lära henne att inte titta bort följer min hand efter när hon tittar bort. Så fort huvudet kommer tillbaka tar jag bort handen och backar lite. Skulle jag ta bort handen när hon tittar bort skulle jag lära henne att trycket försvinner när hon tittar bort och problemet skulle bli värre.

Som ni kan se på bilden nedan är hon redan rätt cool och bekväm i min närvaro. :D Hon kom dessutom springandes till mig och Grynet när hon upptäckte de där hemskt otäcka shettisarna som går bredvid paddocken ;)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: