Annons:
Etikettträningstips
Läst 411 ggr
Ellen_
2018-11-17 16:58

Belöningar

Hej! Jag är ny inom detta med NH men vill gärna lära mig. Jag har en ganska het unghäst här hemma som jag bara ägt i några månader. Jag har jobbat med klicker och godis som belöning men jag känner att hon är en sådan individ som inte riktigt klarar det där med godis. Har lärt henne att titta bort för att hon inte ska bli för på men hon blir stressad av det och slår huvudet från sida till sida och försöker tigga. Hon har lärt sig att krafsa med hovarna (som ett trix) men det händer att hon använder det vid tillfällen när det vankas godsaker bara för att hon lärt sig det. Hur går ni till väga? Ska jag ignorera sådant beteende eller hur ska jag göra? Och finns det andra sött att belöna hästen än just godis? Hon blir tyvärr inte motiverad av beröm eller dylikt och har försökt leka lite med henne men då blir hon mest stressad och oförstående😅 Tacksam för svar!

Annons:
ähnchen
2018-11-18 20:49
#1

Hej och välkommen! :)

Jag håller med, hon låter som en häst som inte ska ha för mycket godis, i alla fall inte innan hon lärt sig att uppföra sig. Att hon är "het" kan också hänga ihop med att hon inte har lärt sig reglerna riktigt ännu, vilket delvis kan skapa viss osäkerhet och delvis extra gränstestande. 

Jag skulle jobba mycket med att reagera på henne och använda eftergift som främsta belöning. Dvs. skicka iväg henne om hon kommer för nära, eller när hon tigger. Stannar hon på respektfullt avstånd och står lugnt får hon stå där, dvs. då läggs inget tryck på henne.

Ofta krävs inte jättemycket belöning för att visa hästen att den har gjort något bra. För vissa är beröm i form av ord och klapp för mycket utan de kan bäst smälta informationen när de lämnas ifred en stund. En del belöning ger deras egen hjärna när den skickar ut "belöningshormoner" när de har löst en uppgift. För att uppnå det är det mycket viktigt med timingen så att eftergiften kommer i exakt rätt tidpunkt att det blir lätt att förstå att de har gjort rätt.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: