Annons:
Etikettoff-topic
Läst 588 ggr
ähnchen
11/13/18, 7:34 PM

Tips och tricks runt hästeriet inför vintern?

Hej alla fina hästmänniskor därute i höstmörkret! 🌛 Tänkte att vi kanske kan inspirera varandra. ☝️

Nu när dagarna blir kortare och man letar fram pannlampor och reflexer kan tankar om kalla, blöta, mörka hästtimmar smyga sig på och eventuellt minska glädjen över att bege sig ut och möta sina långnosiga och extra bepälsade flockkompisar.

Hur gör ni för att hålla motivationen uppe?

Har ni möjligheter att köra på som vanligt (ni kanske har tillgång till ridhus?) eller begränsas ni? Hur löser ni eventuella begränsningar? Kör ni alternativa övningar 👻 eller ligger ni kanske lågt? 😴

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Maleficum
11/13/18, 11:44 PM
#1

Det är under de värsta mörka, blöta och kalla dagarna jag är glad jag rider på ridskola och inte äger en egen häst :P

Komma till en torr (om än smutsig) häst och få rida i uppvärmt ridhus med super belysning gör att man känner sig rätt lyckligt lottad.

Hade jag haft egen häst hade jag nog gjort så mycket som möjligt under dagtid när det är ljust ute och även försöka ha stallat hästen i närheten av ridhus för de hemskaste dagarna. Sen hade det nog blivit mycket mys, kanske en del barbacka skritturer ute (så man håller sig varm och skön i rumpan ;P) eller bara promenader (så man själv håller sig ordentligt varm).

Sen skulle jag troligen dela häst med min kompis så då behöver man inte heller känna pressen att behöva ta sig till stallet exakt alla dagar i veckan utan kan njuta av ruskiga dagar nedbäddad i soffan med en kopp te och en bra bok ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ähnchen
11/18/18, 9:04 PM
#2

#1 Hmmm, verkar bara vara du och jag som rider på vintern ;D

Ja, det låter inte helt fel med ridhus. Tyvärr har vi inget på gården. Sedan finns det några runt omkring man kan åka till och använda mot en liten slant.

För mig är övergångstiden från ljust till mörkt största utmaningen. När klockan ställs om ser jag i princip min häst bara på helgerna. Eller som ett par lysande ögon i pannlampans sken. Dvs. jag åker självklart ut även i veckan men att göra något vettigt är svårt när man inte vill missa de små signalerna. Just nu är dessutom ridbanebelysningen paj…

MEN! Denna tråd är inte till för mitt gnäll utan för motivation och inspiration :D

Jag har faktiskt några alternativ. Ibland åker jag ut på morgonen innan jobbet. Då är det bara de kanske 4 mörkaste veckorna som det inte hinner bli ljust innan jag behöver åka till jobbet. Pannlampepromenader går jättebra. Övriga dagar tar vi det lite lugnare. Gräs kan man äta även när det är mörkt. Och regnar det på tvären myser vi på stallgången med mat och en kopp te. Dessa kravlösa timmar är ovärderliga för relationen med hästen.

Kommer det snö blir hästlivet så mycket roligare på en gång. 👍

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Maleficum
11/18/18, 11:35 PM
#3

#2 Att bara vara i stallet gör ju mycket! Är därför jag alltid är där den dagen min kompis rider för det är så mysigt att få pyssla och umgås med hästarna även om jag inte sitter upp själv!

Och visst går gräs att äta även när det är mörkt! Det kan ju min kanin Kenzie intyga (han är helt blind så han kan intyga att man kan göra massor av spännande och roliga saker trots konstant mörker ;))

Och hoppas verkligen på ett lagom tjockt täcke snö som håller sig hela vintern! Gör ju extremt stor skillnad på ljuset ute!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Gronstedt
11/19/18, 2:31 PM
#4

Jag har ju fördelen av flexibla arbetstider och paddock med belysning vid stallet, så för oss blir det problem när snö, is och tjäle gör det omöjligt att göra annat än att skritta. Lyckligtvis brukar det inte vara så långa perioder varje år.

När det regnar på tvären stannar vi inne och har en spa-dag (massage, frisering, pedikyr …) eller så biter vi ihop och jobbar på töm med ett regntäcke under däckeln. Jag har sytt ett specialtäcke som går från däckeln och bak och lämnar bogarna fria, så att det går att jobba ordentligt utan att det stramar.

ähnchen
11/20/18, 7:29 PM
#5

#4 Vilken lyx med flexibla arbetstider! Inte sällan att jag blir taggad under en solig lunchrast och visualiserar för mig hur jag träffar Grynet i en solig hage, för att sedan komma på att det kommer bli kolsvart tills jag är ute… 🤪 Hoppas bara att de fixar belysningen snart så att ridbanan är användbar igen, framför allt nu när marken fortfarande är mjuk.

Vad coolt med ett självsytt täcke för ändamålet! Har du en bild på det?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
11/21/18, 12:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

#5: Jag har 2 tömkörningstäcken, ett fleecetäcke för svinkalla dagar och ett regntäcke. Här en bild på min förutvarande häst i fleecevarianten 🙂.  Himla praktiskt att slippa natta en genomblöt häst efter arbetet.

Annons:
Vikan
11/22/18, 4:58 PM
#7

Med skolan är jag rätt begränsad med dagsljus och vi har inget ridhus eller belyst paddock. Har helger och en vardag där jag börjar sent, så då är jag i stallet på morgonen och rider eller promenerar. Så ungefär 4 dagar i veckan får han mys och mini-spa! Har inte riktigt vågat mig ut med pannlampa på promenader själv fall i fall något händer eller vi blir skrämde av hjortar eller likande..

Tror dock min häst tycker det är rätt skönt. Han är 4, har inga större planer med han så han tar ingen skada av att stå mer. Sedan blir han så otroligt känslig vintertid, både för berörning och för mitt mående

Håller min motivation uppe eftersom det är så avkopplnade i stallet. Kan koppla ifrån och bara mysa med min isbjörn, trots kylan. Lite som att fly verkligheten

Upp till toppen
Annons: