Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 567 ggr
ähnchen
10/30/18, 7:05 AM

Vänskap eller partnerskap? Eller herre och slav?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Medan vi hade en "What's in it for the horse" stund med gräs och mys funderade jag på ett passande namn för min och Grynets relation.

Är vi vänner? Vad gör jag tillsammans med vänner? Vara med varandra, ha roligt, diskutera, bråka, trösta, göra saker tillsammans. Jag säger sällan åt en vän vad hen ska göra. Vi bestämmer tillsammans. Och vanligtvis har vi ett gemensamt intresse.

Min hästs intressen är huvudsakligen mat (de äter upp till 16 timmar per dygn) och flocken (trygghet och sällskap med samma intresse(n)). Tittar jag på våra gemensamma intressen finns inte lika många som jag önskade att det fanns. Jag älskar mat, men gräs är inte min favoriträtt… Jag älskar flocken. Jag har alltid ett ord och kli för dem som kommer och hälsar på. Men det är inte mitt huvudintresse att tillbringa tid med dem varje gång jag kommer för att träffa Grynet. Jag vill gå en promenad, rida, prova något nytt, verka hennes hovar och dylikt. Ingen av dessa saker är hennes största intresse även om hon snällt ställer upp.

Så gärna som jag skulle vilja kalla henne min vän matchar inte definitionen.

Är hon min slav? En slav måste göra vad herren befaller oavsett hur hen känner för det. Slavens åsikt är ingenting värd. Det smärtar att behöva erkänna att jag har gjort mig skyldig till slaveri i det förflutna eftersom jag saknade kunskap om hästars känslor. Varje motstånd togs som lynnig eller en konspiration mot mig. Det har ändrats rejält, även om jag fortfarande inte kan påstå att veta exakt hur något känns för en häst. Jag har aldrig varit häst. Men idag kan jag känna igen motsvarigheterna för frustrerad, uttråkad, rädd, misstänksam, nöjd, otålig och några fler vilket hjälper mig att anpassa uppgiften eller situationen efter ögonblickets behov.

Lärare och elev? Kanske, frågan är vem som är vem. Hon har högst troligen lärt mig mer än jag henne. Hon visste redan hur att vara häst.

Jag tror jag föredrar att kalla oss ett team, med mig som team leader. Kom ihåg att det är jag som vill göra alla dessa saker som ligger utanför att äta och vara med flocken. Då gäller det att vara en bra ledare. Jag ger henne uppgifter, coachar henne om hon kör fast, och letar konstant efter sätt att motivera henne. Hon får tycka till om vad eller hur mycket vi ska göra just idag då hon absolut får uttrycka sin åsikt, men i en kritisk situation äger jag beslutet. Och ansvaret.

Efter jobbet eller under de lata dagarna kan vi vara affärsvänner, hänga med varandra - antingen bara vi två eller med flocken - äta gräs/bananer (hon hatar dem så jag kan äta dem ifred ;) ) och jag ställer alltid upp för klapp och kli.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Gronstedt
1/4/19, 12:48 PM
#1

Den här har jag  lurat på länge utan att hitta något bra svar. För handen på hjärtat, även om hästen gärna ställer upp och nog till och med trivs ganska bra med det vi gör tillsammans, så är det ju egentligen bara jag som vill från början. Hon kommer inte direkt och buffar på mig för att få mig att hämta selen, liksom. Eller ens för nöjet att få ta en rask promenad vid hand. Jo, kanske, när vinterhagen är rengnagd och gräset spirar utanför 😇.

Så jag vet inte. Ett vänskapsförhållande mellan en initiativstark och en jagsvag vän, kanske? Låter inte speciellt vackert …

Upp till toppen
Annons: