Annons:
Etiketterhästhållninghästhälsa
Läst 971 ggr
ähnchen
10/5/18, 7:31 PM

Munkpeppar och co. för den stressade hästen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inne på en foderbutik såg jag ett stort förråd av munkpeppar, och blev påmind om en tid då min häst fick just detta. För att hon var så nervös av sig, så "sto-ig". Munkpeppar sägs ha en lugnande effekt på hästar med obalans i hormonsystemet.

Att ge munkpeppar eller andra preparat för att få en lugnare häst är som att sätta ett plåster på ett infekterat sår. Plåstret döljer såret, men tar inte bort infektionen och när man sedan tittar efter har allt blivit värre. Om man får en lugnare häst finns risk att man kräver saker som egentligen är för stora för hästen att klara av. Den lär sig inte att hantera dem utan orkar inte bry sig i sitt påverkade tillstånd.

Om man sedan av en anledning tar bort preparatet men fortsätter kräva dessa större saker "eftersom det gick ju bra nyss" kommer explosionen nästan som brevet på posten.

Ofta är just stress en orsak till hormon-obalans, inte tvärtom. Genom mental träning sänks stressen och kroppen kommer själv i balans igen. I de fallen då mental träning inte hjälper bör en veterinär tillkallas för en grundlig undersökning och behandling av grundorsaken. Till exempel kan en cysta påverka hormonhushållet men är inget som munkpeppar kan bota.

Bilden: Grynet förra året, ensam häst i stallet, där hon provar sina nya skor. Hästen som en gång i tiden flippade ur utan andra hästar, speciellt i trånga utrymmen som stallet, och som var mycket rädd för allt som såg suspekt ut, lät konstigt eller rörde på sig. Trots munkpeppar.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

  • Redigerat 11/10/20, 6:58 PM av ähnchen
Annons:
Travis D
10/5/18, 7:33 PM
#1

Ger mitt sto, Karin, Munkpeppar när hon brunstar. Hon blir så stressig så hon knappt går att leda men med munkpepparn blir hon som om hon inte äns brunstar =)

Upp till toppen
Annons: