Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 679 ggr
Jezzan75
9/30/18, 7:04 PM

Ovillig/rädd/utan hästkompisar på uteritt/promenad

Hej!

Jag och min dotter har hyrt en äldre ( 19 år) "skogsmullehäst"  , min dotter är helt nybörjare och jag har ridit och haft häst för 20 år sedan,så väldigt ringrostig och mer osäker nu som äldre. Hästen ska trappa ned efter att ha varit ridskolehäst/turridningshäst senaste 5-6 åren, ska nu ridas lugnt i skog och mark. Beskrevs som snäll, lätthanterlig och gör det man kräver av honom, bra  nybörjarhäst alt handikapphäst.

Vi har nu haft honom i en dryg månad och han har kommit in i flocken, är snäll att hantera och då lugn och sansad. Vid ridning i paddock så är han lugn, lite seg och svår för dottern, då han inte riktigt anser att det är hon som bestämmer. Rida ut tillsammans med annan häst funkar bra…men rida ut själv eller leda honom från stallet ut på promenad funkar inget bra, han vill vända, stannar, blir rädd för diverse och är allmänt spänd/tittig…Eftersom jag vet med mig att jag blir spänd och stressad själv när han börjar som han gör så har jag valt att försöka gå med honom istället för sitta på,men det funkar ju inte heller….

Han är inte van vid att ridas själv ut i skog och mark och allt här är ju nytt för honom, tyvärr är jag tvungen att rida själv mestadels om detta ska funka och tanken är ju att han ska få lulla runt i skog och mark. Så nu vet vi inte riktigt hur vi ska göra….han funkar ju sådär för dottern överlag och han vill ju inte ens gå med mig på marken ut i skogen. Brukar peta till honom lite med spöet när han stannar och vägrar gå vidare och då går han ju men det känns inget bra…han är ju rädd och spänd och vill inte…vill ju han ska tycka det är kul…Något mindre spänd på hemvägen men går fortare då.

Vår tanke var att dottern skulle lära sig grunderna, kunna rida ut på honom och jag gick/cyklade med så småningom och att jag skulle kunna rida på härliga skogsturer själv. Vi skulle hyra honom augusti-juni men frågan är ju om vi kan få detta att funka inom en rimlig framtid så han blir riden som tänkt . Behöver dels råd om hur man bäst går tillväga för att få honom att lita på mig och bli trygg själv utan hästsällskap? Och åsikt om han verkar vara rätt häst för oss, om ni tror det varit annorlunda med en häst van att ridas ut själv eller om allt beror på vår ovana och osäkerhet?

//J och S

Annons:
Gronstedt
10/1/18, 9:33 AM
#1

En månad är ingen lång tid för att vänja sig vid ett nytt hem. För en ridskolehäst under "nedtrappning" blir det också ofta så att den har massor av överskottsenergi den första tiden, eftersom arbetet är så mycket lindrigare, och det tar sig gärna uttryck i tittighet och skvättighet. Ridskolehästar är också ofta vana att göra allt i grupp, så det kan vara ett stort steg att vara ensam. Om han dessutom inte är van att ridas ut alls, blir det ju ännu värre.

Här på sidan finns massor med tips om hur man kan bygga upp en bra relation med ömsesidig tillit. Börja till exempel med att göra övningar från marken hemma i trygg miljö, för att få hästen att fokusera på dig och lyssna på dig. Sedan kan ni göra samma övningar ute för att få tillbaka hans fokus. Börja grundläggande, som att flytta på hans framände och bakände på kommando och träna in röstkommandon för fram, back, stopp, höger, vänster …

Både du och dottern behöver göra sådana övningar med honom, så han lär sig att lita på och respektera er. Var noga med lång och öppen hållning, lugn och konsekvens.

När ni är ute, var noga med att vara lång, rak och öppen i din hållning och att titta på det som hästen tittar på, så att du kan visa att "jag ser det du ser och det är inget att bry sig om". Vänd dig inte mot hästen om du inte vill flytta på honom. Låt honom titta på det läskiga tills han börjar sänka huvudet och helst röra på munnen, då slappnar han av och du kan du börja driva framåt igen. Undvik att prata lugnande, det får hästen att tro att det verkligen ÄR farligt, eftersom "chefen" måste trösta … Glatt beröm när han går fram är däremot bra.

ähnchen
10/1/18, 11:53 AM
#2

#0 Instämmer med #1 att en månad inte är mycket tid. Och han verkar helt klart inte kunna stå på sina egna ben utan blir stressad över att behöva lämna flocken medan ni inte har hunnit bli "flock" ännu.

Det finns inga quick fix för att få till en bra relation eller för att öka någons självtrygghet på någon vecka men om man tar sig tid i början kan utvecklingen i ett senare skede gå mycket raskt. Hur raskt beror hästen och övriga inblandade individer. 

Ni kan ha mycket goda förutsättningar då hästen är lugn i övrig hantering. Något som kan hjälpa honom att  våga lämna gården utöver relationsbyggande övningar kan vara att jobba med honom PÅ gården och sedan lämna gården lugnt bara några få steg. Hitta stället där han börjar bli segare (dvs. gå inte tills han tvärstannar). Vänd om på den punkten, jobba lite till på gården och lämna igen. Kan det finnas gräs längs med vägen från gården kan han få äta där en liten stund innan ni går tillbaka och jobbar lite till. Dvs. försök att göra det till en bra grej att lämna gården och lite jobbigare att komma tillbaka men håll stressnivån låg genom att ta det i små steg.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Jezzan75
10/2/18, 8:00 AM
#3

Tack så mycket för era svar och konkreta råd..ska ta mindre steg och låta det ta den tid det tar och släppa stressen över att det måste funka nu ( hade 1 månads prövotid med återbetalning om det ej funkade, där av känslan av stress om det ens var möjligt att nå dit vi vill el om vi borde satsat på en häst som var van att ridas själv istället) …fick nu hopp om att vi  löser det på sikt 🙂 

Vi får rida på det sätt som funkar , på banan och rida ut tillsammans med andra när möjlighet ges( det är han ju van vid sen innan, men inte ridas själv)  och jobba med relationsbyggande övningar. Ska försöka söka här på sidan om ytterligare tips/råd vad gäller det .

ähnchen
10/2/18, 1:50 PM
#4

#3 Kanon, lycka till! 🙂 Och tveka inte att fråga om du undrar något eller om ni stöter på patrull.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Jezzan75
10/4/18, 5:19 PM
#5

Fått möjlighet att pröva en annan häst som  går turridning och körs sommarhalvåret, men som ska funka jättebra att rida ut själv på och funkat bra med oerfarna ryttare på ryggen enligt ägaren…Van vid liv och rörelse, hundar, kor och sånt. "Bara" 5 år gammal dock… så nu vet jag inte hur jag ska göra, om detta skulle vara ett bättre alternativ för oss, om allt känns bra vid en provridning vill säga.  Sen blir det ju en annan sak här förstås han måste ju också vänja sig vid nya stället, oss och så…men han är i alla fall van att gå ifrån sin hästflock…Sen var han väl inte så utbildad i övrigt…kanske ett minus?

Senaste gångerna har den häst vi hyr idag börjat redan vi inhämtning från hagen och inte vilja gå där ifrån…så känns verkligen som man jobbar i motvind och enda sättet jag kan få honom att röra sig är en liten snärt med grimskaftet…Vad ska man göra i en sådan situation för att få honom att gå med?

Gronstedt
10/4/18, 5:46 PM
#6

#5: "Senaste gångerna har den häst vi hyr idag börjat redan vi inhämtning från hagen och inte vilja gå där ifrån …"

Även här gäller att jobba på respekt och tillit. Du behöver bli en person han gärna följer med. Jobba på ledövningar, där han måste ha uppmärksamheten på dig och flytta sig som du flyttar dig. Belöna med eftergift när det går bra. Öva mycket på att bara vara tillsammans med små krav. Var alltid konsekvent

En liten snärt med grimskaftet behöver inte vara fel som ett "Hallå, jag pratar med dig!", men betydligt viktigare är att du tänker på HUR du gör när han inte vill gå med. Vänder du dig mot honom? Tar ett nytt tag i grimskaftet och smackar igen? Backar så du hamnar närmare innan du driver? Varje gång du gör så ger du eftergift och belönar honom därmed för att han vägrar gå. Och genom att ge massa olika signaler visar du att du inte har någon tydlig plan eller vet vad du vill.

Prova att stå bredvid och hålla i grimskaftet nära grimman. Tryck framåt med handen och driv med rösten. Behövs det så kan du vifta mot hans bakände med ett spö eller med grimskaftsänden (inte slå på, bara vifta mot) med den hand som är bort från hästen. Lätta inte på trycket och flytta inte fötterna förrän han förskjuter sin vikt framåt eller ännu hellre börjar gå. När han går, gå själv lite med utan att belasta grimskaftet. Stannar han så lägg på tryck igen och släpp det inte förrän han rör sig. Ofta tar det bara ett par stopp och starter innan hästen inser att "Jaha, den här människan har både koll och en plan - värt att hänga med!"

Jag minns inte vem det var som sade att i hästarnas värld gäller att den "den som kan flytta på den andras fötter vinner", men det stämmer ganska bra. 

Om den andra hästen är bättre för er är omöjligt att säga. En häst kan ändra beteende rejält när den kommer till ett nytt stall och nya människor, det är inte sagt att den nya är likadan hos er som där han står nu. Ofta visar det sig att alla hästar en människa träffar bär sig åt ungefär likadant - i så fall beror det förstås mer på hur människan är än på hur hästarna är.

Hästens utbildning är inte så viktig om man inte ska rida riktigt avancerat. Är den grundutbildad och stabil kan man lära sig det mesta tillsammans, i alla fall på hobbyridningsnivå.  Ni får prova och känna efter, helt enkelt.

Annons:
Jezzan75
10/5/18, 7:10 AM
#7

Tack återigen för bra svar🙂 Grunden är tillit och respekt förstår jag ju  och tryck och eftergift i god tajming har jag nu förstått …känns som allt blev lite fel från början med denna häst pga hans ovillighet/rädsla/spändhet i att gå från stallet situationen …var så oväntat att jag inte ens kunde leda honom ut på promenad och agerade säkert fel i början och han tappade än mer förtroende för mig då alla sa "då måste du visa att det är du som bestämmer, han vill bara testa dig". Men egentligen var han väldigt osäker och rädd att ge sig iväg utan sin flock med en ledare han inte lärt sig lita på än och som i sina försök efter goda råd sänder massa konstiga signaler typ…

Det du skriver att alla hästar en människa mött beteer sig likadant…det är ju min största oro ang denna nya häst…att han inte alls trots vana att vara själv kommer känna respekt och tillit för mig …att allt ligger hos mig och det jag utstrålar…dock har jag aldrig tidigare i livet haft detta problem med de hästar jag haft , då har det nog varit ridningen som varit problemet i sånt fall , inte markhanteringen. Känns som ett väldigt jobbigt beslut att ta detta med ett ev. hästbyte…

Gronstedt
10/5/18, 8:58 AM
#8

#7: Det där med  "då måste du visa att det är du som bestämmer, han vill bara testa dig" stämmer ju på sätt och vis, men inte på det sätt de flesta menar. Man behöver inte visa att man är större, starkare och elakare och att hästen får en smäll om den inte lyder. Den vill kolla om människan är något att hänga i julgranen, om den verkligen törs lämna den bekanta hästflocken och följa med människan ut i det okända. Om den kan lita på att människan fattar förståndiga beslut och kommunicerar dem tydligt, så att hästen slipper hålla koll på allting själv.

Beroende på hästens personlighet kan lite "bryskhet" vara på sin plats, men i många fall kommer man längre med att börja med tydlighet och konsekvens. Men i fråga om "bryskhet" är det skillnad på ett bestämt pet som betyder "Jodå, du kan visst röra dig." och en aggressiv smäll som betyder "HOPPA IVÄG NU, IDIOT!". Även  om kraften är densamma. Hästen uppfattar skillnaden i människans kroppsspråk och blir mer upprörd av det senare, och en upprörd häst har svårt att lyssna.

Lycka till med dina funderingar, jag förstår att det är besvärligt att välja. Det är ju mycket som skiljer mellan hästarna. Men om du hittar ett sätt att själv vara konsekvent och tydlig och lyhörd så brukar det mesta lösa sig. Prata med din dotter om hur ni båda ska lägga upp er hästhantering, så att ni tre tillsammans har en fungerande kommunikation.

ähnchen
10/5/18, 7:45 PM
#9

#5 Hur den andra hästen hanterar nya stället kommer du först se när den har flyttat dit. Det är omöjligt att förutse hur den reagerar om den inte har flyttat många gånger innan och allt bara har gått bra. Många hästar reagerar på nya ställen men en del landar fort och andra behöver tid på sig. Det finns tyvärr inga garantier.

Att alla hästar som hanterats av samma människa kommer bli likadana vill jag inte skriva på rakt av. På längre sikt är det väldigt ofta fallet. De hanteras på samma sätt efter samma regler, får eftergift för samma saker, dvs. det är samma beteenden som förstärks och försvagas.

Ändå finns det skillnader mellan hästar. Medan en osäker häst kan bli nervös vid viss hantering kan en annan säga ifrån och en tredje knappt bry sig. Det beror framför allt på deras erfarenhet (eller avsaknad av erfarenhet när de inte är förstörda ännu) och psyke. Alla hästar "går att få till", frågan är hur mycket tid du vill lägga på det.

Känn efter helt enkelt när ni provar den andra hästen. Hur nyfiken är den, hur mycket är den "med", dvs. mentalt närvarande. Är den lugn, reagerar den på saker? Hur känns kontakten med hästen helt enkelt. Ta med en nypa magkänsla i beslutet. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
10/15/18, 2:33 PM
#10

#7, #9: Nu menar jag ju inte riktigt att alla hästar beter sig precis likadant hos en viss människa. Men inte sällan kan man se att "alla" hästar får ett visst beteende i en viss situation, och då kan det  bero mer på människan än på hästarna.

Min första häst backade till exempel alltid av transporten ett par gånger innan hon blev stående där inne och kunde sättas fast - alltså kom hela vägen in och backade direkt ut igen utan minsta paus. Då trodde jag att hon "var sådan". Med åren har jag lastat många hästar och konstigt nog gjorde de så ALLIHOP. Tills jag kom på att jag inte borde vända mig hela vägen om mot hästen när jag kommit in, utan stanna halvvägs. Inte en häst har backat av sådär  sedan dess …

Upp till toppen
Annons: