Annons:
Etikettutrustning
Läst 585 ggr
Sasha W
2018-08-31 16:26

Känslig i mun, Bettlöst?

häromdan red jag en häst, hon har det vanliga milda tredelade bettet, men när jag red henne mörkte jag att hon var VÄLDIGT känslig i munnen, jag var tvungen å rida på länga tyglar hela tiden och helt utan kontakt med hennes huve då jag inte ens fick korta 2 cm för då körde hon upp huvet….

Tror ni att hon skulle gå bättre i bettlöst?

Annons:
ähnchen
2018-08-31 18:38
#1

Hmm, svårt att säga. Det kan ha med bettet att göra om hon har akut ont i munnen. Tror snarare att hon inte är redo för kontakt då reaktionen verkar komma genast och på samma sätt. Att det är något hon har lärt sig för att undvika kontakten.

Det kan finnas många orsaker, som att hon har upplevt smärta någon gång pga ett illasittande bett eller en hård hand. Eller för att det ger eftergift. Det går ju enkelt att testa med något bettlöst, men eftersom de verkar på andra ställen och på ett annat sätt behöver det inte bli samma reaktion oavsett om hon har ont i munnen nu eller inte. Blir det däremot samma reaktion kan du åtminstone utesluta problem med munnen. :) Då får hon lära sig kontakt och bli ok med det.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Sasha W
2018-08-31 22:04
#2

#1 okei, ja hon har en historia med vanvård hos två olik personer.

Första svälte nästan ihjäl henne och andra var för okunnig, blandannat satte på sadel där hon hade skav så fick hon panik för det gör ont å bockade å då dumpa dom henne i hagen med ursäkten att hon ''var livsfarlig''… hon är ursnäll men hon vill verkligen inte bli tagen i mun

Rafflan
2018-09-01 04:02
#3

Ta ut en veterinär som kollar munnen så den inte göra så pga smärta i munnen, ser det bra ut i munnen skulle jag prova en nova bett eller snällt bettlöst som tex sidepull

Sasha W
2018-09-01 15:44
#4

#3 veterinär har kollat henne, munnen ser bra ut. tänkte testa den gamla klassikern: Repgrimma Med tyglar

Den är snäll och om damen inte är nöjd så kan jag plocka bort tyglarna och ha en nice grimma

Rafflan
2018-09-01 18:19
#5

#4 repgrimma är ganska skarp men det antar jag att du vet så att du kommer rida med små mjuka tygeltag :)

Sasha W
2018-09-02 09:28
#6

#5 jodå, van vid å rida så tack vare damen dehär handlar om….. man läär sig lixom att aldrig rycka å slita och inte använda tyglar som balans typ…

Annons:
ähnchen
2018-09-02 22:00
#7

#4 Låter som en bra plan :)

Och som du skrev verkar hon ha tillräckligt med självkontroll för att kunna ridas på långa tyglar. Sedan är det ju sällan verktyget i sig som är problemet utan handen som använder det. Spännande att se hur hon tar det. Berätta gärna :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Sasha W
2018-09-03 15:31
#8

#7, puttar upp den tråden när det väl händer, säljs inga repgrimmor där jag bor så jag får ta och vänta tills jag lämnar ön nästa gång

Upp till toppen
Annons: