Annons:
Etikettallmänt
Läst 573 ggr
ähnchen
2018-08-11 20:09

Stupid human och hennes smarta, tappra häst

Vi red ut med min kompis Anna idag och valde en stig där jag inte lyckats hitta rätt hittills. Det är ingen större fara då terrängen är lätt och jag åtminstone vet var vägen till gården går. Bara för en vecka sedan red jag där med någon som kan vägen och trodde att jag hade memorerat den väl. Jag tänkte till och med att det var lätt och att jag skulle komma ihåg. Jag gjorde inte det…

På ett ställe styrde jag Grynet åt ett håll men hon envisades med ett annat och precis - där fortsatte vägen. Jag gjorde en notering i mitt huvud att det var hög tid att lita mer på henne än mig själv.

På ett annat ställe behöver man korsa ett dike. Grynet har aldrig satt en fot i ett dike. Hon hoppar alltid, med flängande ben som indikerar att hon inte hade kommit långt med en hoppkarriär, men hoppa gör hon. Idag bestämde hon sig för att prova, eller snarare, som Anna poängterade, förstod inte att gräsmattan i själva verket var ett dike. Hon gick ner, tappade greppet och gick ner på knäna på andra sidan. Medan hon kämpade sig upp igen tappade jag balansen och halvt gled, halvt hoppade av.

Jag stod darrande bredvid henne medan hon började plockade de närmaste grässtrån. Vi klarade oss med enbart ett skrapsår på ett av hennes bakben. Ingen panik, ingen stress från hennes sida. Efter att ha kollat hennes ben ordentligt utan att hitta något mer ledde jag henne till närmaste stubbe, satt upp och vi fortsatte resan som om ingenting hade hänt. Kanske eftersom vi genast var fullt upptagna med att hitta rätt väg igen… ;D

Bilden: Grynet vid ett dike där hon presenterar sin speciella överlevnadsstrategi: 'Det jag inte ser finns inte.'

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Gronstedt
2018-08-13 17:27
#1

Damen tycks ha mognat avsevärt vad gäller att sluta jaga upp sig 🙂

ähnchen
2018-08-15 11:43
#2

#1 Ja, något så "fruktansvärt" att man börjar undra om allt står rätt till. Hon är sig själv i övrigt så jag är inte orolig på riktigt. Sommaren har gjort henne lite slö men hon har verkligen fått fantastiskt bra självkontroll om något oroar henne, samtidigt som hon allt mer sällan oroar sig. Det som fortfarande kan få henne att snurra runt är snygga killar som gnäggar över staketet. Men vad det än är så får jag alltid kontakt med henne även från ryggen. I och med detta avbryter jag hennes tankegång och hon lugnar ner sig. Nästan som att 'vad bra, där är du ju'. Gäller inte snygga killar dock där det snarare kommer en uppgiven suck att hon inte fick hälsa😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: