Annons:
Etikettträningstips
Läst 1111 ggr
Linn02
2018-07-20 17:56

Få hästen mindre "tittig"

Hej! Jag rider en 4-åring som jag vill inte säga att hon är tittig men när det kommer plötsliga ljud från tex bilar eller något som ramlar så hoppar hon till och springer iväg och blir sedan väldigt spänd. Jag vill ju såklart göra henne säkrare och mindre "tittig" och undrar då: Jag har ju tänkt att jag ska utsätta henne för plötsliga ljud osv och undrar om ni har några tips?  Ska jag fortsätta att göra ljuden även om hon blir rädd så at hon förstår att det inte är farligt eller är det bättre att sluta så att hon lugnar ner sig? Förstår ju självklart att mycket handlar om individen men jag undrade helt enkelt om ni har några tips :) Ha en fortsatt bra dag!

Annons:
ähnchen
2018-07-23 21:28
#1

Hej! Ursäkta att du fick vänta på svar! Jag var på resande fot. När hon har hoppat till och är spänd, hur länge varar det tillståndet? Reagerar hon på samma sätt när hon är i hagen och något låter plötsligt? Om hon är lugnare i hagen vid sådana tillfällen betyder det att hennes generella orosnivå är högre utanför hagen varför plötsliga ljud får större reaktioner. I så fall finns det andra grejer som oroar henne som ni behöver ta tag i. Om hon är spänd länge efter en sådan händelse har hon inte lärt sig att varva ner igen. Då hjälper mentala övergånger. Är reaktionen samma oavsett var ni är och hon slappnar av kort efter händelsen kan du t. ex. jobba med en flagga och orsaka ljud på ett sätt som du kan kontrollera, och sluta när hon lugnar ner sig. Det är nästan omöjligt att lära en häst att inte reagera alls på plötsliga ljud. Själv hoppar jag till när något smäller till bakom mig. Sedan springer jag inte iväg och går inte med hjärtat i halsgropen resten av dagen för det. Det är ungefär dit jag vill komma med en häst för att vi båda ska fara säkra.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: