Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 761 ggr
Gronstedt
5/16/18, 5:34 PM

Visst kan hästar prata!

När jag lagt ut maten i foderlådan idag lyckades någon av damerna dra ut hö så häftigt att lådlocket hamnade på sned och inte gick att trycka ned så att maten blev åtkomlig. Kris och katastrof! Följande trialog utspann sig:

Häst 1 (tittar häpet i lådan): Hur katten hände detta?!?

Häst 2 (backar ett steg och fnyser): Jag vet inte … kan du komma åt maten?

Häst 1 (nosar och fnyser i lådan, går runt och tittar från andra hållet): Nää … vad katten … ?

Häst 2 (tittar sorgset i lådan): Vad gör vi nu då?

Häst 1 (hör mig vid stalldörren och tittar på häst 2): Jag vet, vi frågar människan!

Häst 2 (tittar åt mitt håll med spetsade öron): Ja, det kanske funkar!

Häst 1 (tittar över skuldran på mig och gnäggfrustar för att påkalla uppmärksamhet): Hej hallå, kolla, det är konstigt här!

Jag (på väg in genom grinden): Hur har ni lyckats med detta nu då?

Häst 1 och häst 2 (viker undan för att ge plats men följer nära efter för att kolla hur det går): Vet inte … det bara blev så …

Jag (drar undan locket, drar isär höet, trycker ned locket igen): Motställda tummar, mina vänner! Det är därför vi rider på er och inte tvärt om!

Häst 1 och häst 2 (stryker mularna vänligt mot mig på väg ned i lådan): Duuuuktig människa, deeet var bra gjort! Nom nom nom … 

[till varandra] Vad sa hen om ridning, hörde du på? …. nom nom nom …

Annons:
Maleficum
5/16/18, 5:37 PM
#1

Haha. Är bara bilderna som saknas till nu ;)

Så härligt när djuren vet att de kan be om hjälp när något är konstigt!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

BrittaD
5/16/18, 5:42 PM
#2

Underbar berättelse 😘 Vilken ras är det?

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Gronstedt
5/16/18, 7:37 PM
#3

#2: Fjordingar. Förstås 😃.

Maleficum
5/16/18, 8:07 PM
#4

#3 Haha!  Det finns väl en anledning till att fjordingar ofta ser dräktiga ut oavsett kön ;)

Men de är ju sååå söta och mysiga!

(Fjording har alltid varit min favoritras).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ähnchen
5/17/18, 6:01 AM
#5

Hahaha, heeeelt underbart! ❤️

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
5/17/18, 8:02 AM
#6

Det mest fascinerande tyckte jag var att de så uppenbart lärt sig "människiska", precis som vi som håller på med NH lär oss "hästiska". Ljudet häst 1 gjorde för att "ropa på" mig, skulle hon inte ha använt för att kommunicera med en annan häst, det var så tydligt något som hon tog till för att lomhörda, kroppsspråksblinda människan skulle fatta. 

Mulstrykning som "tack" är inte heller något hästar gör mot varandra, men de har lärt sig att människor uppskattar mjuk mulkontakt och gärna belönar den - alltså blir det en mulstrykning som "överslagshandling" när belöningen (i form av åtkomligt hö) är på gång.  Men är inte vårt belönande av gulliga beteenden hos dem av samma slag (till exempel oplanerade smekningar på framsträckta mular)?

De dresserar oss medan vi dresserar dem. Samspelet är oändligt komplicerat och spännande 🙂.

Jag kan bara tänka mig hur de pratade lite senare, när den värsta hungern var stillad:

Häst 2: Fast du fick ju hojta åt hen för att hen skulle fatta.

Häst 1: Jo men jag tycker hen är duktig ändå! Det är fascinerande att de alls fattar vad man säger, de har ju inga öron och deras näsborrar är löjliga. Det är OK om man måste vara övertydlig i början, med träning kommer det nog att gå med lättare hjälper …

Annons:
BrittaD
5/17/18, 12:08 PM
#7

# 3

Haflinger pratar också. Men jag tyckte din berättelse inte var en typisk haflinger-människokommunikation. 🤓

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Gronstedt
5/17/18, 1:03 PM
#8

#7: Hur hade en haflinger uttryckt sig?

Maleficum
5/17/18, 1:15 PM
#9

#6 Kan ju säga att både min kanin och hund kan "människa" :P De vet precis hur de ska lyckas bossa runt med oss tvåbeningar!

Gletta har ett speciellt skall (som hon själv lärde sig som valp) som hon använder om hon tex fastnat utom synhåll (tex sprungit med lina i skogen eller sånt) eller om hon vill gå in och dörren är stängd (eller min läskiga monsterkanin ligger i öppningen ;)). Men hon skäller inte inomhus! Ända gång hon hon skällde inomhus använde hon det skallet när vi var på landet och jag råka stänga in henne i min mosters hus när dem inte var nere på landet (på nåt vis visste hon att då var det okej, men hade man stängt in henne där och ingen varit hemma men min moster och dem var nere på landet hade hon aldrig voffat för att bli utsläppt).

Det är ju någon hon helt och hållet tränat oss på då vi aldrig ens försökt träna något liknande för henne (dock har jag ju försökt förstärka det lite efter jag märkt att hon gjort det speciellt ute i skogen så man ska kunna hitta henne om hon råkar fastna någonstans).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

BrittaD
5/18/18, 11:54 AM
#10

# 8

Jag kan inte åstadkomma en berättelse så där bara … men haflinger skulle varit mycket mer upprörda och burdusa - hungrigare kanske 😭

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

ähnchen
5/19/18, 8:50 PM
#11

Har precis läst #0 för femte gången. Den är så himla rolig :D

Grynet brukar sucka högt och titta på mig när hon har hamnat i en situation som hon själv inte vet hur hon ska lösa. "Suck… Ähm. Ursäkta, skulle man kanske kunna få lite hjälp?" Beroende på om jag tycker att hon ska försöka lite till så tittar jag bara tillbaka. Då vädjar hon ett tag till innan hon suckar igen "Ok ok, jag fattar. Då ska vi se." Och så tar hon itu med saken.

Tror det är mer individberoende än rasberoende hur reaktionen blir. Jag kände en fjording och hade försökt massakrera foderlådan istället för att be om hjälp…

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Rafflan
5/22/18, 1:36 AM
#12

Min häst är grymt bra på att förstå människo språk, och vet precis hur han ska prata till mig när han vill något, otroligt kul att se :)

Upp till toppen
Annons: