Annons:
Etikettutrustning
Läst 828 ggr
Sasha W
5/16/18, 9:40 AM

Utrustning och Första Häst

Hej! nästa år får jag hem min första häst, och jag tänkte köra på lite natural horseman ship. Då undrar jag vad som är värt och införskaffa utom Repgrimmor och bettlöstträns?

Som träns hade jag tänkt att köra Repgrimma + Tyglar(https://www.hooks.se/hast/hastutrustning/grimmor-grimskaft/repgrimma-med-tyglar) men är det något mer?

Annons:
Vrilen
5/16/18, 12:22 PM
#1

Köp inte den repgrimman! Har den själv och passformen är väldigt dålig, glider omkring i ansiktet på hästen och åker ofta upp i ögonen. Sen är kvaliteten väldigt dålig.

Hade satsat på att specialbeställa en repgrimma efter din hästs mått.

Repgrimmor är väldigt milda så hade försökt skaffa ett annat bettlöstträns och använda om man vill ha lite mer kontroll i början när du lär känna hästen. För drar hästen ner huvudet med en repgrimma, då får du inte upp huvudet igen.

https://www.taur.se/ har väldigt mycket bettlösa träns och många andra NH saker =)

Gronstedt
5/16/18, 4:06 PM
#2

Allt beror på vad det är för häst 😉. Man kommer väldigt långt med grimma och grimskaft. Ett steg "upp" kan vara vanlig grimma, en längre lina och en körpisk eller ett långt dressyrspö. Sedan kan man förstås snorka till det med repgrimmor, särskilda NH-rep, carrot sticks och allt vad det heter. 

Men mitt tips är att du börjar med grimma och grimskaft och sedan utgår från hästindividen. Innan du har hästen hemma vet du ju inte om den trivs och går att hantera med repgrimma, till exempel, så det kan vara dumt att skaffa sig för mycket "specialsaker" i förväg.

EDIT: Jag vet att det är lättare sagt än gjort att låta bli att skaffa saker när man drömmer om häst 😇.

Sasha W
5/16/18, 4:27 PM
#3

#1 tack ❤️ ska kolla där 😇 dock är 99,9 procent säker på att de flesta hästarna jag kommer titta på kommer ha bett, och då kommer jag använda det tills vi litar på varandra innan jag tar bort bettet ❤️

#2: jag veeeet det är ju helt onödigt att skaffa alla möjliga onödiga saker som typ 17 olika påsar hästgodis, en miljard grimmor och tusentals med olika borstar 😃

Det är så skumt, typ halva klassen har häst men inte en ända håller på med natural horsemanship och några till och med ogillar det, undrar om andra människor i min ålder(14) inte pallar bry sig om att pröva nytt som kan vara till fördel för hästen… i alla fall så ska jag köra på det, jag slutade på ridskolan för ett kort tag sedan när jag hörde talas om att bett inte var så bekvämt av min bonussyster jag träffar typ 2 ggr om året och så brättade hon att hon bara red med antingen bettlöst eller bara med ett grimskaft runt halsen, och jag bah SAY WHAAAAAAAT och sen hittade jag youtube kanalen Think Like A Horse och sen bah:  HUR HAR JAG MISSAT DEHÄR

sedan lärde jag mig inte på lektionerna för jag var i högsta gruppen så jag sa typ: ÄHH JAG STICKER NU NI FÅR KLARA ER UTAN MIG!!!

och nästa år ska jag kanske få min första häst  : )

fast det är en massa man måste tänka tänka på som man inte behöver komma ihåg på ridskolan till exempel: Hö, Färsäkringar, Lädertvål och Transportskydd, Min hjärna kommer ju snart sprängas!!!

Gronstedt
5/16/18, 4:43 PM
#4

#3: Det finns en kolossal massa tok inom det som kallas NH, och en kolossal massa missuppfattningar om vad det handlar om. Det kan vara ett skäl till att vissa inte gillar det. Bett är till exempel varken rätt eller fel - ett väl inpassat och korrekt använt bett är inte obekvämt för hästen, men bär man sig dumt åt kan man åstadkomma allvarlig skada med ett bettlöst träns. Eller genom att rida på halsring när hästen inte klarar det.

NH handlar mer om att att lyssna och låta hästen vara med och bestämma, än om att använda vissa redskap eller metoder 🙂

Sasha W
5/16/18, 5:05 PM
#5

#3 :)

Majtassen
5/16/18, 6:29 PM
#6

Tycker personligen att om det är din första häst som du aldrig förut träffat / ridit så borde du nog börja med träns (min åsikt) och rida den så som den är van. Åtminstone till att börja med. Så gjorde jag med min första häst och jag hoppade 75 cm i bara en ring runt halsen barbacka efter att börjat lugnt :)

Dock bara min åsikt, tänker säkerheten först 🙂

Annons:
Sasha W
5/16/18, 7:38 PM
#7

#6 jag ska börja med träns :) dock får jag köpa häst först om ett år vilket stör mig för min drömhäst (http://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=1065104&inriktning=&typ= ), ett fint 18 - 19 årigt Haflingersto och eftersom hon går ridskoleverksamhet antar jag att hon blir en trevlig första häst, men här sitter jag och måste vänta ): eller rättare sagt vågar jag inte fråga om det får hända lite tidigare för han blir så lätt arg… );

Majtassen
5/16/18, 8:22 PM
#8

#6 Det  är ju alltid synd när man hittat sin drömmis men inte får /kan köpa den ;(

Sasha W
5/16/18, 9:51 PM
#9

#8 hon blev just såld till nån annan ):

Sasha W
5/16/18, 9:52 PM
#10
Maleficum
5/16/18, 10:36 PM
#11

#8 Därför det är en dålig ide att kika på hästar innan man är säker på att man faktiskt kan köpa dem om det vore så (men såklart så är det ju svårt att låta bli och kolla och drömma lite ;))

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sasha W
5/16/18, 11:05 PM
#12

#11 typ oemotståndligt och drömma och kika :)

ähnchen
5/17/18, 6:38 AM
#13

#0 Åh, vilken spännande tid du har framför dig! :) Och vad roligt att du är intresserad av NH :)

Säger som Vrilen ang den grimma du länkade till. Har också haft den och upplevt att den sitter dåligt samt är av otrevligt material (hård/sträv). Själv är jag inte så förtjust i att jobba med vanlig grimma då de har en tendens att åka runt på huvudet. Skulle därför rekommendera en anpassad repgrimma som sitter där den ska sitta och inte trycker på fel ställe. Brukar inte bli så dyrt.

Resten beror, som Gronstedt skriver, på hur hästen är. Personligen skulle jag alltid föredra ett längre arbetsrep då jag upplever grimskaft som för korta för att kunna jobba mångsidigt med dem. Det behöver inte vara "märkt" som NH rep untan kan vara vilken som helst som har flexibilitet och samtidigt lite tyngd. Inte för tunnt så att det ligger bra i handen. Man får känna efter lite själv. Jag har ett på ca. 5 meter, då får jag ut hästen på större volt ifall den är lite stel, i kropp eller huvud.

Det går att knyta tyglar av arbetsrepet på typ 30 sek så att det nästan bara är att hoppa upp när man är klar med markarbetet.

Sedan gäller det såklart att säkerställa att hästen känner till signalerna från grimman eller bettlöst träns innan man hoppar upp så att det inte blir pannkaka i kommunikationen.

Lycka till med hästspaningen :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Sasha W
5/17/18, 9:59 AM
#14

#13 nu har jag lärt mig nåt nytt! tack! vad säger ni om Naturhästen/Naturhundens repgrimmor och arbetsrep?

Upp till toppen
Annons: