Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 6983 ggr
ähnchen
2018-05-06 08:16

Varför hästar gäspar

Vi tänker på trötthet när någon gäspar. När en häst gäspar är det en signal på avslappning. Vanligtvis sker tuggande och slickande innan.

När en häst blir skrämd eller när vi lägger ett tryck på hästen går hästens hjärna i beredskap (från det parasympatiska nervsystemet till det sympatiska). Det sker en massa saker då för att förbereda hästen för flykt. Bland annat biter den ihop och salivproduktionen stängs av. När faran är över går hjärnan tillbaka till det parasympatiska nervsytemet och salivproduktionen återupptas. Därav tuggandet och slickandet. När gäspningarna kommer är det för att stretcha käkmusklerna efter ansträngningen från att bita ihop.

Om din häst gäspar, låt den göra det och njut av grimaserna. 🙂 Be inte om nästa sak innan hästen är redo. Om du känner att väntandet blir lång, ta upp telefonen och ta några roliga bilder 😃

Om din häst aldrig gäspar, eller för den delen tuggar och slicker när du jobbar med den, väntar du troligtvis inte tillräckligt länge för att den ska hinna slappna av efter en uppgift.

I början kunde jag vänta 20 minuter tills Grynet började tugga. Det sa mig en hel del om hur mycket tryck jag faktiskt la på henne. Men det kom, alltid. Idag kommer det nästan med detsamma.

Här nedan finns en kort video där jag lägger lite tryck på Grynet för att få henne att trava runt mig. När hon får eftergift och får komma in igen börjar hon nästan omedelbart tugga och slicka.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Naiz
2018-05-06 08:36
#1

Så söt :) Och bra skrivet :D (visste redan detta men det är bra förklarat för den som kanske inte vet)

Maleficum
2018-05-06 22:39
#2

Min favorithäst på ridskolan har väldigt lätt för att spänna sig (och är superkänslig om man själv spänner sig eller är stressad) och han brukar ofta gäspa efter lektionen (brukar alltid försöka knäppa upp "nosgrimman", han har ett micklem träns, så han verkligen kan gäspa ordentligt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Gronstedt
2018-05-07 13:05
#3

Medryttarpålle kan ofta lägga  på 8-10 gäspningar efter borstningen men före tränsning, alltså även under pågående sadling eller selning. Ibland får jag vänta med tränset på att hon ska gäspa färdigt. 

Varför gäspar hon just då? Hur gärna jag än vill tro att det är tanken på att få arbeta med mig som känns så bra och gör henne så avspänd, så är jag en liten aning skeptisk 😃.

Maleficum
2018-05-07 13:38
#4

#3 Det brukar väl vara vanligare att de börjar gäspa efter att man tränsat? (Vet iaf några hästar som gör det, har fått för mig att de vill "få allt på bekväm plats" eller liknande när dem gör det).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ähnchen
2018-05-07 21:25
#5

#3 Intressant! En före detta medryttarhäst till mig gjorde precis samma sak. Tog man av grimman och stod med tränset i handen började han gäspa och man fick vänta tills han var klar. Eller ja, vi gjorde det iaf.

Ägaren undrade om han ville stretcha innan tränset åkte på. Ingen aning så jag var tvungen att googla med detsamma :) Länkar nedan till artikeln som låter trovärdig i mina ögon.

Den ger förslag då svaret kan se olika ut. Sammanfattningsvis säger den att gäspandet kommer från att ett tryck, vare sig fysiskt eller mentalt, tas bort, så det är viktigt att observera vad som händer innan gäspningen. Har man borstat hastigt och hästen lugnar ner sig efter det? Har man sadlat innan och hästen upplever sadeln eller själva processen att sadla som jobbigt? Trycker grimman på fel ställe jämt? Etc.

Det står också att gäspa är en reflex och att hästar inte kan gäspa med flit. Och att de kan gäspa när de är hungriga eller trötta, precis som vi alltså.

https://thehorse.com/113185/why-does-my-horse-yawn-during-bridling/

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Maleficum
2018-05-07 23:13
#6

#5 Intressant läsning!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Gronstedt
2018-05-08 14:17
#7

Hon brukar slöa under iordninggörningen - den mest positiva tolkningen skulle kunna vara att hon gäspar för att hon rycker upp sig ur en tupplur när utrustningen börjar komma på.

Jag brukar också ofta passa  på att massera eller göra rocking lite här och där under borstningen, så det är många faktorer som kan påverka. Efter sadling/selning men före tränsning brukar jag ofta gnugga lite i panna, runt öron och under hakan, både för att dubbelkolla att det är rent och för att lätta eventuella spänningar. 

Jag ska försöka observera exakt var i processen gäspningarna kommer och exakt vad vi har gjort innan … Det händer ju inte alla dagar heller.

ähnchen
2018-05-08 21:14
#8

#7 Det blir jättespännande att följa om du hittar något.

Jag har funderat lite hur mycket grimman möjligtvis kan bidra. Gamla medryttarpållen har alltid haft grimma på sig dagtid. Tänkte på ett par skyddsglasögon jag haft som satt liiite tight bakom öronen. Efter någon timme eller så fick jag spänningshuvudvärk. Eftersom det kom med en sådan fördröjning efter att jag hade satt på dem tog det en stund innan jag hade listat ut var det kom ifrån. Tänk om en grimma kan vara liiiiite obekväm så att det är skönt att bli av med den.

Eller så tyckte han inte om att stå i cross ties… Vem vet. Nu gallopperar han över de evigt gröna ängarna, utan grimma eller träns, och gäspar endast för att det är skönt <3

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
2018-05-09 07:44
#9

😴 sitter och gäspar käken ur led bara av att läsa om alla dessa gäspningar 😴

ähnchen
2018-05-09 11:37
#10

#9 Hihihiiii, ja, det smittar ju. 

DET kanske är hästens strategi, att få en att bli sömning och inte köra så hårt ;D

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Travis D
2018-05-11 18:56
#11

Vår nordsvensk gäspar ibland då brukar jag göra en gäspande grimasch (alltså samma min) och då gör han det igen så kan vi fortsätta i typ 10 minuter 😃

Travis D
2018-05-11 19:23
#12

Är Grynet gammal travare? :)

ähnchen
2018-05-11 20:53
#13

#11 Haha, vad kul! Jag har också härmad henne ett par gånger men hon gäspar så mycket av sig själv att hon inte behöver mig som trigger så mycket ;)

#12 Jajjamen, det är hon :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Gronstedt
2018-05-12 07:08
#14

Inga gäspningar i förrgår. 

Igår kom några gäspningar när hon kommit in från hagen och stod uppbunden i gången, medan jag borstade på ena sidan och partnern höll på att kratsa ena bakhoven … Tugg, slafs, rusk, gäsp gäst gäääääsp, tugg, slafs, kliiiiiia … Det kändes mer avspänt än stressat i alla fall.

ähnchen
2018-05-12 21:35
#15

#14 Det låter som väldigt avslappnad. 👍 Det krävs ju inte mycket heller för att hästen ska komma "upp" lite grann som den sedan kan komma ner ifrån. "Upp" betyder heller inte panik utan kan vara så lite som "Vad är det du vill?" för att sedan inse "Ah, ingenting, då vet jag."

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: