Annons:
Etikettträningstips
Läst 984 ggr
ähnchen
5/1/18, 8:59 PM

Att inte träna hinder på en hinderbana

Vanligtvis bygger vi en hinderbana (då tänker jag NH hinderbana med presenningar, grindar, däck, pallar mm.) för att träna på just hindren. Gå upp på pallen, släpa däck, gå igenom läskiga nudelgrindar och så vidare.

Jag hade förmånen att ha någon annans hinderbana till mig själv när jag kom tidigt på morgonen. Även om Grynet inte gjorde någon större grej var det tydligt att hon spändes när hon såg banan. Tydligast var att hennes fokus började flaxa åt alla möjliga håll förutom hinderbanan. "Jag ser inte".

Jag hade såklart tänkt att det var roligt att kunna leka lite med hindren men ändrade planerna när jag såg hennes reaktion. Jag stängde grinden bakom oss och släppte henne lös, satte mig på en av pallarna, småpratade lite med hinderbanans skapare och lekte med hennes hundar. Grynet, lite förvånad, gick och letade efter gräs vid kanten men fann ingen ro till att beta.

Efter en stund körde vi någon form av Hooking on där hon själv fick välja rutten mellan hindren och hur mycket avstånd hon ville hålla till dem. Hennes fokus kom sakta men säkert och hon lugnade ner sig. När hon svängde in till mig varje gång jag skickade ut henne var vi klara. På väg ut från paddocken var det hon som stannade för att nosa på grinden. 👍

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Maleficum
5/2/18, 12:05 PM
#1

Det är såna där beskrivningar som får mig att verkligen sakna att inte ha en egen häst! När man bara kan umgås och följa vad och anpassa sig efter hästens humör och tankar.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ähnchen
5/3/18, 5:54 AM
#2

#1 Jag förstår dig! Blir svårt när någon annan sätter agendan…

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
5/12/18, 9:29 PM
#3

Dagens träning kvalar in både här och gäsp-tråden :)

Grynet var inte speciellt glad över dagens övning i början, tills hon insåg att skivan var viloplatsen. För att göra platsen ännu bättre tog jag av sadeln och grimman när hon stod på skivan. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
5/15/18, 6:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vi har tränat på att göra hindret till favoritplatsen hela 2 gånger. En gång på ca 45 minuter, en andra gång på 5. När jag jobbade med hennes kompis igår hörde jag hov mot trä. Jag tror att det sitter nu 😁

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: