Annons:
Etikettallmänt
Läst 1077 ggr
ähnchen
2018-02-17 19:53

För mycket energi?

När jag kom till stallet idag undrade jag vad fel häst gjorde i "vår" hage. Sedan såg jag att två människor precis höll på att fånga hästen (ett hingstföl som egentligen bor i stallet bredvid).

Min första tanke var att den hade rymt och tagit sig in i fel hage. Sedan fick jag förklaringen att den precis hade gått igenom paddockens staket.

Hästen hade gått tillsammans med en kompis, men kompisen hade fått en egen hage samma morgon. Han hade alltså varit själv sedan morgonen och var väldigt pigg när hans människor kom vid lunch. Så han skulle få springa av sig i paddocken. De släppte honom och *BRAK* hade han begett sig raka spåret till angränsande hagen och på vägen rivit två halvmurkna staketplankor och en eltråd.

Som tur var skadade han sig inte och flocken som bor i den hagen höll till i andra änden, skymd av ett hus och lyckligt ovetande om inkräktaren. Dvs. allt gick bra.

Vad tror ni? För mycket energi? Eller kan det finnas en annan orsak?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Rafflan
2018-02-18 02:19
#1

Pigg, ung, livlig häst som kanske kände sig ensam och stressad om kompisen fått flytta samma dag.
Hänt att en vuxen hästar i vårt stall bestämt sig för att hoppa ur paddocken när h*n är lös för att springa tillbaka till flocken om h*n blivit rädda för något :)

ähnchen
2018-02-27 20:46
#2

#1 Nu glömde jag nästan att svara här. :/

Precis, ung häst med mycket energi är han definitivt. Dock har hästar inte nödvändigtvis bedriften att försöka gå igenom fasta föremål bara för det. De har vid ett eller annat tillfälle lärt sig att de inte brukar flytta på sig (till skillnad från oss människor ;) ) och att det kan göra ont om man envisas.

Att gå igenom staket har i regel med rädsla att göra, dvs. att hästen antingen springer ifrån något eller till något och i detta fall var det högst troligen separationsångest som gjorde att han struntade i eventuella konsekvenser.

Nu har jag inte varit med och kan inte säga med säkerhet, men en drastisk handling som denna brukar gå att se tidigare. Följde han snällt med till paddocken eller ville han redan då vända hem? Gnäggade han mot kompisen i nya hagen? Eller glodde bort dit? Om vi är observanta och ser de tidiga signalerna har vi större chans att undvika att hästen eller vi skadas.

Nu gick ju allt bra tack vare ett rätt så ruttet staket…

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
2018-03-26 21:15
#3

Jag har nöjet att släppa ut lilla kamikaze-hästen denna vecka.

Han är inte den gladaste pricken på jorden kan jag säga. Nafsar, vänder rumpan till när han inte får belagra en och är allmänt väldigt hektiskt. För att maximera säkerheten för oss båda på väg till hagen etablerade jag först ett par regler innan jag satte på grimman: personligt utrymme och att aldrig vända rumpan till.

Vi diskuterade lite mer på vägen till hagen innan han äntligen blev av med mig ;)

En mer utförligare rapport om morgonens äventyr finns här. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Rafflan
2018-03-26 23:28
#4

#3 problemet blir ju lite när fler olika hanterar en häst, så om du tränar på ett sätt och nästa på ett annat sätt blir det lätt förvirrande för hästen vad man vill att den ska göra, så ska du träna unghästen kan det vara bra att ha dialog med ägaren och dem andra i stallet så alla gör lika :)

Gronstedt
2018-03-27 10:24
#5

#4: Hästar brukar inte ha några större problem att skilja på åtminstone 3-4 olika personer och 3-4 olika regeluppsättningar. Ridskolehästar brukar klara betydligt fler.

ähnchen
2018-03-27 15:11
#6

Vilken skillnad!

Lilla killen var MYCKET lugnare imorse (om än inte lika lugn som hans granne som gäspade mig rakt i ansiktet :D). Han stod kvar där han stod och då fick han nosa på mig. Inget nafsande och mycket lugnare rörelser överlag. Grimman åkte på, inga konstigheter. Ute gick skilda vägar ett par gånger, annars följde han efter bra.

I hagen gick han runt mig som världens bästa häst. Sedan ville han gå iväg innan jag hann ta av grimman. Det gick ju inte så bra där repet tog slut så han vände sig mot mig igen och tittade på mig med öronen framåt. Jag tog av grimman, han nosade en sista gång, vände och traskade iväg. Helt fantastiskt!

#4 Precis som #5 skriver så kan hästar skilja på individer. En häst i flocken hanteras på lika många olika sätt som det finns hästar i flocken, minus den själv såklart. Jag känner ägaren och tänker berätta om mina iakttagelser. Eftersom hästen kan skilja på individer kan den ha testat mig extra mycket och vara annorlunda mot henne. Då är det viktigt att hon vet om att han kan variera inför nästa gång som någon annan ska hantera honom. Sedan får hon göra med informationen vad hon anser är bäst.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Gronstedt
2018-03-27 17:17
#7

#6: Låter som en pålle som fått veta var skåpet ska stå och är väldigt nöjd med att slippa tjafsa om det mer 🙂

ähnchen
2018-03-29 19:24
#8

Kan berätta lite kort att övriga två gånger gick lika bra som dag 2. Det kanske behövdes en liiiten påminnelse någon gång men det följde inga sura reaktioner på den. Idag hängde han tom en stund med mig vid grinden innan hungern tog över och höet blev intressantare.

Det tog mig alltså en gång 15 minuter för att sedan "bara kunna göra mitt jobb". :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Rafflan
2018-03-30 00:28
#9

#5 skillnad på en unghäst som behöver läggas grund och en ridskolehäst eller vuxen häst som vet vad som förväntas men kanske bara vill testa gränserna lite ;)

Gronstedt
2018-03-30 08:30
#10

#9: Det håller jag inte alls med om, faktiskt. Även unghästar har förmåga att skilja mellan personer och regeluppsättningar - kanske ännu mer än vuxna hästar, som har mognat till att vara mer "bestämda" i sin egen världsbild. "Grunden" som alla hästar som lever med människor behöver (eller snarare som människor behöver att deras hästar har) är att de i alla lägen ska vara uppmärksamma på och lämna utrymme åt människan. Hur människa och häst kommer överens om att det är detta som gäller, spelar mindre roll.

Och nog är det än utmärkt grund för den unga hästen att lära sig att bedöma situationer och anpassa sitt agerande  - i alla fall om man vill ha en trygg, tänkande häst. Även om den ibland kanske tänker lite för självständigt, sett ur människoperspektiv 😇.

ähnchen
2018-03-30 11:01
#11

#9 Barn vet vem de ska fråga för att få igenom en önskan eller hos vem de behöver skärpa sig. Om farföräldrarna brukar skämma bort dem koms de väldigt väl ihåg även om man bara ses ett par gånger om året. Där faller det lätt att tjata också.

Samma sak gäller föl och unghästar. De vet vem de kan trakassera, själa mat ifrån eller söka skydd bakom.

En ny person behöver testas såklart, sedan vet de ganska väl.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: