Annons:
Etikettoff-topic
Läst 671 ggr
Ninwe
1/29/18, 6:15 PM

Hjälp med gymnasiearbete

Hej!

Jag går sista året på naturvetenskapsprogrammet och håller just nu på med ett gymnasiearbete om hur hästar påverkas av naturlig respektive traditionell hästhållning. Jag undrar därför om det finns någon som skulle kunna tänka sig att svara på några frågor. En del av svaren kommer att användas i mitt arbete, givetvis anonymt. 

Numrera gärna svaren, så blir det lättare för mig att sammanställa sedan. 

1. Vad har du för typ av häst/hästar?

2. Vad använder du hästen/hästarna till? (T.ex. hoppning, körning etc.)

3. Står din/dina häst/hästar i box, spilta eller på lösdrift? Varför? Hur ser miljön ut där hästen/hästarna står? (T.ex. hur stora hagar, hur mycket utevistelse etc.)

4. Lever din/dina häst/hästar i flock? Varför/varför inte? Om ja, hur stor flock? 

5. Är din/dina häst/hästar skodd/skodda? Varför/varför inte? 

Tack på förhand! 🙂

Mvh,

Ninni

Hälsningar,
Ninni :-)

Annons:
ähnchen
1/30/18, 8:47 PM
#1

Spännande! Jag svarar gärna :) Finns det möjlighet att senare få ta del av vad du har kommit fram till i ditt arbete?

1. En varmblodstravare

2. Mental träning (av både mig och hästen ;) ), fritidsridning

3. Hon går på lösdrift med stort vindskydd och fri tillgång till hö (ur nät). Hon är mest harmonisk när hon får röra på sig när hon känner för det, och betydligt mer rastlös/missnöjd när hon står uppstallad. Jag vet inte hur stor hagen är men det finns gott om yta att röra sig på, en backa att klättra upp för för att komma till vindskyddet samt en träddunge för lite omväxling.  Vatten och mat står på olika ställen för att "tvinga" hästarna att röra på sig.

4. Hon lever i en flock på 4 hästar. På sommaren kan de vara fler. Då går de även i större hagar. Hästar är flockdjur så jag vill gärna att hon har möjlighet till socialt umgänge med artfränder.

5. Sedan ca. ett år tillbaka går hon barfota. Efter en initial tankeställare om kalla resp. varma hovar och blodcirkulation började jag fördjupa mig i ämnet och insåg att hennes fötter faktiskt var väldigt deformerade med alldeles för långa tår. Nu efter ett år ser de mycket mycket rättare ut och hon går mycket friare. Sedan har jag lärt mig att det finns väldigt duktiga hovslagare som kan sätta på skor utan att kompromissa med hovhälsan men för vårt ändamål funkar barfota alldeles utmärkt.

Hoppas att du fick någon användbar information. Lycka till med ditt arbete! :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Ninwe
1/30/18, 9:04 PM
#2

#1 Tack! Det ska vi säkert kunna ordna 🙂

Hälsningar,
Ninni :-)

BiancaWaterlund
3/12/18, 7:08 PM
#3

Hoppas mina svar är till nytta:)

1. Jag har ett islandssto, B-ponny.

2. Fritidintresse. Kör lit frihetsdressyr, rider, ska köra in samt ska börja med ponnyagility.

3. Står på lösdrift: Finns stall med 4 boxar där man kan ta in om man ska iväg nästa morgon, hästen behöver boxvila men oftast bara för att göra iordning. Finns får i en inhägnad bredvid som ibland blir vallade genom hästhagen. Hästarna blir väldigt lugna med främmande djur av detta vilket är bra! Hagarna är stora och det finns bra och godkända lösdrifter, även om hästarna bara använder dem på sommaren när det är varmt. Finns gott om skog för lä. Ute hela tiden förutom de där få minutrerna när man ska göra iordning inför ridturen/promenaden/vad man nu gör.

4. Ja, lever i flock med 27 andra hästar på vintern men kan vara fler på sommaren. Hästarna trivs med att leva i en stor flock, precis som det är på island. Där har man minnsan inte staket mellan varje häst! I stallet där jag håller till försöker man efterlikna det Isländska hästlivet så mycket som möjligt eftersom det hela ägs och drivs av en islänning. Därav kommer fåren.

5. Min häst är skodd. Nu under vintern har hon både snösulor och broddar. Alla hästarna som går med i verksamheten är skodda för att inte slita för mycket på hovarna. Sen så finns där unghästar som bra går och strövar tillsammans med de gamla pansionärerna som självklart inte har skor. Eftersom stallets hingst även tävlas har han skor med stona hos honom ä barfota.

Upp till toppen
Annons: