Annons:
Etikettoff-topic
Läst 616 ggr
ähnchen
12/11/17, 12:08 PM

Halt ute!

Grynet gick omkull på en isfläck häromdagen. Vi hade gått på vägkanten men hon hade smugit iväg till vägens mitt där hon tappade fotfäste. "Stupid human" hade inte full koll… Hon fäktade en stund men gick sedan ner. Tre ben åt ett håll, ena frambenet åt ett annat. Hon försökte komma upp igen utan att lyckas. Där låg hon och tittade på mig. Jag lyckades flytta över ena benet till de andra och med ett långdraget stön la hon sig på sidan. Där låg hela hästen, mitt på vägen. Stilla. Jag och sambon blev ordentligt skärrade och glodde på scenen framför oss. Smarta oss försökte även flytta på henne. Hon låg ju på hal is men 500 kg är 500 kg… Framför min inre syn såg jag slaktbilen komma.

Sedan började hjärnan komma igång igen. Det fanns en grushög på sidan. Medan jag hukade bredvid Grynet och strök henne över halsen hämtade sambon grus och la ut det runt hennes fötter. Han var inte riktigt klar än när Grynet bestämde sig för att göra ett nytt försök. Och kom upp! Hon belastade alla fyra ben – check. Sambon fortsatte grusa så att vi fick en gång från vägens mitt till kanten. Grynet puffade mig otåligt med nosen. Humör – check. När vi till slut hamnade på vägkanten dök hon genast mot det torra gräset. Aptit – check. När vi fortsatte gå gick hon som vanligt.

Skräcken satt kvar länge kan jag säga. Hos oss i alla fall. Jag känner fortfarande hur pulsen ökar där jag sitter här och skriver detta. Grynet släppte det på plats och gick vidare. Hon har inte visat något som helst tecken på problem sedan dess. Måste verkligen ha haft en skyddspegasus.

Jag är bara glad att hon har så bra självkontroll idag. Ingen panik, inget sprattlande, utan hon väntade – kanske lite otåligt – på klartecken att få lämna vägen.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Gronstedt
12/11/17, 12:15 PM
#1

Fy 17 vad hemskt! 😮

Maleficum
12/11/17, 1:38 PM
#2

Usch! Kan förstå din panik! Men vad skönt hon kände sig trygg med dig och vänta ut allt och inte fick panik och orsaka sig själv skada! Ibland önskar man att man själv kunde släppa känslorna lika fort som dem gör det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: