Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 2207 ggr
ähnchen
12/7/17, 3:26 PM

Älskar hästar att hoppa?

Kom in i en diskussion mellan en hästmänniska och en icke-hästmänniska på jobbet idag när icke-hästmänniskan sa att ”det borde ju inte vara naturligt för hästar att hoppa över dessa hinder”.

Jag tror absolut att det inte är naturligt för hästar att hoppa. Till och med när man skrittar i skogen och bara anger riktningen så går de hellre runt saker än över. Gissar att det har med energisparmodus att göra.

Sedan kan de ju hoppa över till exempel ett dike om det är enda sättet att komma dit de vill.

Jag har själv upplevt att vissa hästar fick väldigt bråttom när man skulle hoppa. Men jag är övertygad om att de inte hade hoppat ett enda hinder om jag bara hade släppt dem på samma ridbana med samma hinder. 

Vad är drivkraften som taggar hästen att hoppa när ryttaren sitter på? Vad tror ni?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
vallhund
12/7/17, 3:29 PM
#1

Finns ju även löshoppning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Gronstedt
12/7/17, 3:38 PM
#2

Jag är övertygad om att vissa hästar gillar att hoppa. När man ser en flock rejsa varv efter varv över samma stock i hagen, fast de mycket väl skulle kunna springa bredvid, så måste man tro att de gör det för att de vill. Eller när man släpper en häst på löshoppningsbanan och den drar tre varv innan man hunnit peka åt vilket håll man tänkt att den ska gå.

Men alla hästar gillar det inte och jag tror inte någon häst egentligen frivilligt skulle komma på tanken att hoppa 10-15 bjärta 140 cm hinder på raken under öronbedövande oväsen från omgivande läktare. Därmed inte sagt att de inte kan tycka om att göra det när någon annan kommer på idén.

Vissa hästar bjuder på hinder för att de gillar att hoppa. Men vissa springer på hinder för att de är rädda för att hoppa. Det är viktigt att veta skillnaden.

Lona
12/7/17, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Våra islänningar älskar verkligen när vi löshoppar dem! Det är full karriär i paddocken, man behöver inte driva på dem utan bara styra upp lite så att de hamnar rätt i "fållan". Vi gör det mest för att det är en kul variation på träning, men en del har blivit riktigt duktiga. Flóa på bilden snubblade mest över sina egna fötter när hon som vinglig fyraåring kom till stallet, här börjar hon få ordning på benen!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Kirnzy
12/7/17, 4:17 PM
#4

Visst finns det hästar som gillar att hoppa, hur många som gör det har jag ingen aning om. Håller med om det du säger men det gäller inte på alla höstar. Själv har jag haft hästar som älskade att hoppa. De hoppade över allt om de fick chansen. Låg det en stock i hagen spang de och hoppade över och busade. Även en av dem som totalt vägrade (la sig ner på sidan och ställde sig inte) att ridas i en paddock om det inte fanns hinder. Annars reds och promenerades han ute i skogen, det var ännu bättre :) Dock var detta ponnys, har aldrig haft någon stor och lugn häst som gillar det på samma sätt. Sen att hoppa en bana med höga hinder och en ryttare på ryggen tror jag inte någon häst direkt gillar, även om de finns de som accepterar det bra.. Drivkraften är nog omöjligt att det är kul då, utan endast för att de 'tvingas' till det.

Katti
12/7/17, 4:23 PM
#5

Det finns definitivt hästar som älskar att hoppa! 

https://www.facebook.com/100005120892423/videos/365994000247960/?fref=mentions

De första minuterna är inte intressantare än vilken hoppfilm som helst, men  fortsätt titta efter det!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

ähnchen
12/8/17, 6:37 AM
#6

#2, #4 Härligt att läsa om hästar som uppenbarligen hoppar för att det är kul! När jag gick en staketrunda en gång följde flocken efter, tills vi kom till en stock, kanske 20 cm hög. Där tyckte de att jag lika gärna kunde fortsätta själv ;D

#1, #3 Ja, löshoppning finns och självklart är bommar och små hinder jättebra för att träna koordinationen.  För min förståelse: Vad menas med "hamna rätt i fållan"? Att hästen ens går in där eller att den hamnar rakt framför hindret? 

#5 Tyvärr så faller inte den hästen under älska att hoppa. Hans worry cup är full helt enkelt. Det finns publik, en upphetsad ryttare, musik, saker som inte finns i vardagen.

Den skulle gärna hålla huvudet högre för att få bättre överblick men det ser ut som om den har martingal för att inte kunna göra det. Behöver du utrustning för att hindra hästen från att göra fel är något inte tillräckligt bra i träningen. Den försöker skaka på huvudet men eftersom trycket från tyglarna ökar kan han inte göra det. Den håller på missa ett hinder och river. Ett slag mot benen som fyller på med mer oro. Ytterligare ett hinder där de nästan kraschar som garanterat ökar stressen. Vår stressnivå ökar när vi håller på att ramla. Helt naturligt.

Ryttaren hamnar på halsen, en position där rovdjur hänger sig när de angriper. När den hoppar blir den av med ryttaren och därmed med jättemycket tryck. Stigbyglarna slår den i sidan, huvudlaget flaxar runt och ger ojämna ryck i bettet. Men att hoppa hjälpte en gång, så det kanske hjälper fler gånger. Värt ett försök i alla fall.

Att folk ställer sig i vägen och försöker hindra den från något som den annars har lärt sig är rätt gör inte saken bättre. Jag tycker synd om hästen.

Missförstå mig rätt. Jag säger inte att man inte ska hoppa alls. Min häst får göra mycket som hon inte hade gjort om jag inte hade insisterat. Hon har ingen aning om att det kommer hjälpa henne i långa loppet eftersom hon inte kan tänka så komplext utan lever här och nu. Men jag är mycket noga med att lista ut om hon gillar något eller inte för att kunna ta ett aktivt beslut om det är värt att utsätta henne för det ur ett träningsperspektiv, dvs. om det hjälper henne att växa fysiskt eller psykiskt, eller inte. Vi är ju två i vårt partnerskap.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Lona
12/8/17, 7:29 AM
#7

#6, Ja, att hästarna ska komma på "rätt sida snöret" och dessutom ta ut svängen ordentligt i hörnet innan - de sniker gärna där. Gör inte så mycket på låga hinder som på bilden (Flóa kunde ju haft ett bättre avsprång) men när det blir högre vill jag att de ska hinna räta upp sig innan hindret. Islandshästar har ju, i ärlighetens namn, inte alltid så rund och fin galopp så de kan behöva lite extra mark för att taxera rätt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Gronstedt
12/8/17, 9:43 AM
#8

När vi löshoppar medryttarhästarna så börjar de med inställningen att "Visst, jag kan väl skutta om du insisterar …". Men när de väl ser bommarna framför sig så börjar de tänka och taxera, sedan blir det en rolig uppgift och de tar gärna flera varv över hindren utan paus. Men om man bara släpper dem på banan stoppar de ut huvudena under staketet och betar … 

Så jag antar att de tycker att hoppning är helt OK men inte direkt man gör på sin fritid. 

I terräng kliver de dock hellre över/genom än går runt hinder.

Rafflan
12/8/17, 3:33 PM
#9

Tror hästarna gillar visa saker vi lär dem. Behöver inte betyda att dem gillar det naturligt, min häst älskar att komma in, bli borstad och pysslad med och komma ut på långa härliga ridturer. Betyder det att han skulle gillat samma sak om han fått gått och bete sig som en vildhäst? troligen inte ;)
Min häst gillar också att hoppa, men det var efter man lärt honom vad han skulle göra, när han fattade att syftet var att komma över hindret och man var jätte duktig när man gjorde det var det skitkul enligt honom att hoppa ^_^

Lona
12/8/17, 5:31 PM
#10

Hehe, apropå hästar som hoppar frivilligt; min morfar låg uppe vid norska gränsen under kriget. De hade lånat in böndernas hästar och jag vet inte om det var för skojs skull eller om de hade användning för det - men de lärde i alla fall hästarna att hoppa.
Inte riktigt lika glada bönder när de fick tillbaks sina hästar eftersom de glatt hoppade ut ur hagarna, tidigare hade de kunnat gå med väldigt låga stängsel eller vanliga stenmurar.😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[134643]
12/10/17, 3:06 AM
#11

Kul fundering! Jag håller på att rida in och träna en travare. Vi har börjat hoppa en del och han verkar tycka att det är kul. Inte så att ifall jag ställer mig mitt i paddocken och inte gör någonting så springer han själv och hoppar med mig, men å andra sidan är han tränad till att lyssna på mig, så varför skulle han dra iväg utan ett varsågod? Jag tycker inte att det visar på att han inte tycker om det. Däremot när jag gett honom klartecken och visat honom över hindret gör han mer än gärna om det utan någon som helst övertalning från min sida. Har videos där jag sitter med helt långa tyglar och gör mitt allra bästa för att inte röra skänklarna något alls, och han tar varv på varv över hindret tills han slutligen saktar ner, frustar och ställer sig nöjt någonstans. Men det är klart att man alltid kan fundera. Han kanske gör det för att det är det han tror att jag vill? För att han vill ha belöning? Eller är rädd för korrigering? Synd att de inte kan prata haha.

Maleficum
12/10/17, 1:46 PM
#12

Vi hade en häst på ridskolan förut (tyvärr fick han tas bort pga knäskada) som verkade gilla att hoppa. Han fick mig att tycka det var skoj att hoppa igen efter att av ingen anledning blivit rädd för att hoppa. När man red honom kände man hur han riktigt letade efter hinder och bara vänta på att man skulle visa vilket som kom härnäst för att sen göra allting själv och hoppa (så man kunde koncentrera på sig själv). Med honom fick man verkligen en känsla av glädje när det var hoppning. Men tror nog att många hästar hoppar mer för ryttarens skull än att de själva har en glädje i att göra det. Att de mer gör det för det är vad de lärt sig.

Och apropå hoppning så var väl det en av de saker jag inte gilla med ponnyakuten när det gick förut och de hade med en ponny som inte ville hoppa och de försökte tvinga över ponnyn hinder med spön och grejer istället för att lyssna på ponnyn och helt enkelt säga att den inte gillar hoppning och helt strunta i att hoppa med den.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ähnchen
12/11/17, 11:48 AM
#13

#8 Det kan ju också handla om ”timing”. Tänker när de hoppar i hagen är de i ”lekstämning”. Men när man hämtar de har de kanske precis gått till vilo-humör. Eller mat-humör. Sistnämnda borde vara lättast att pricka med sina genomsnittliga 16 timmar om dagen… :D

#allmänt Jag tror att en del hästar kan älska att hoppa när de är på det humöret, eller triggas till det humöret. Tror dock att det sällan ligger högst på deras prioriteringslista. Tror bestämt att de flesta kan lära sig acceptera det och till och med trivas med det precis som vi kan lära oss acceptera och tom gilla skolan eller vårt jobb. Chansen ökar om man lär upp hästen stegvis i hästens takt, låter kroppen växa med sina uppgifter och aldrig överskrider smärtgränsen.

Det kräver en hel del mer träning och förberedelse, av både hästen och sig själv, om man ska ut och tävla. Lastning, transport, nytt ställe, en nervös ledare, mycket folk, många nya hästar och intryck. Där finns sällan möjlighet att ta det i hästens takt om hästen blir osäker. Du har din starttid, och kanske en tid att slå. Är hästen inte redo – vem är då beredd att backa och åka hem?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
ähnchen
1/2/18, 5:43 PM
#14

Hittade en äldre artikel av Ross Jacobs där han utvecklar sina tankar kring ovan ämne. Han har jobbat mycket med hopphästar och har en hel del erfarenhet från verkligheten.

Han skriver om att en paddock fullt med hinder borde vara julafton för en häst som älskar att hoppa men att hästarna som släpps i samma paddock snarare tar vägen runt hindren. Om hur hästen går på adrenalin på grund av hans inbyggda överlevnadsmekanism snarare än att följa ryttarens minsta signaler ("flight or fight mode"). Om hur detta lärs in under träningen eftersom det är "framåt" som eftersträvas då det finns en underliggande rädsla att hästen inte hoppar om man inte driver på.

Han går också  in på alternativa metoder att utbilda hästen, bland annat löshoppning, och vilken som är bäst lämpad för att få en mycket avslappnad häst istället som har fokus på ryttaren. Då säger fortfarande ingen att hästen älskar att hoppa men att den klarar av kraven utan att hoppa ur skinnet.

Som alltid är det den solida basen som behövs för att kunna bygga sitt slott ovanpå.

Här är länken till artikeln:

Why Does Speed Equal Stress?

OBS! Hans sida frågar efter ett lösenord. Det är bara att klicka på avbryt, så går det att läsa artikeln.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: