Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 703 ggr
ähnchen
11/15/17, 3:02 PM

Bra övning för tålamod, eller? :S

Behöver för en gångs skull gnälla av mig lite.

Grynet har varit lite ömfotat i omgångar under sommaren när vägarna var hårda så vi tog det lugnt.

Just nu ser hon ut som en plockad gås. Hon har minst 15 cirka 5 kr stora kala ställen där hennes fina hagkompisar har bitit henne och rivit bort päls. De senaste ligger där sadeln sitter. Så ingen ridning just nu men det är minsta bekymret.

Hon har haft ett par sår på utsidan av höger bakben från att ha fått en känga. De har precis läkt och hon har börjat gå utan hälta.

Igår kväll när jag kollade dessa såg jag att benet var lite svullet igen. Undersökte närmare och hon reagerade på ett nytt ställe något längre ner på benet. Det finns en liten bula där som tydligen gör ont. Dvs. hon har högst troligen sparkats igen. Hon kan belasta benet men markerar lite när hon går, precis som förra gången. Jag hoppas att det bara handlar om ett blåmärke som snabbt läker ut.

Ibland undrar jag om det verkligen finns en mening med allt. Vad ska vi lära oss av det här? 🤔

Det som är mest frustrerande är att det inte finns någon att gå till och prata med. De två huvudmisstänkta är två osäkra ston som lätt tar till flygande fötter och har tänderna i högsta hugg för att säkerställa att alla håller avstånd. De vet inte bättre.

Den som skulle kunna veta bättre är Grynet själv men tydligen har hon inte lärt sig ännu… Det finns två ställen med hö att gå till. Ändå envisas de tre att äta vid samma. Det är fri tillgång dygnet runt vilket brukar hålla avundsjukan nere. Det finns plats runt om så ingen trängs i ett hörn eller liknande.

Ja ja, det här går väl också över…

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Gronstedt
11/15/17, 3:23 PM
#1

Kanske Grynet behöver ta mod till sig och säga till de där två att skärpa sig … ? Låter som om hagen behöver en stadig äldre märr som pekar med hela hoven när snorungarna bråkar.

ähnchen
11/15/17, 7:42 PM
#2

#1 Ja, hon skulle verkligen behöva sätta sina gränser. Jag sa det till henne när jag var där nyss och hon lyssnade uppmärksamt. Hoppas att handling följer. 🙂

Det fanns en stadig ung märr där till för ca. 2 veckor sedan. Hon var tuff men rättvis dvs. hon gjorde precis så mycket som behövdes för att få gehör, inte en uns mer. Blev det rätt släppte hon genast. Och gjorde aldrig något i onödan utan bara när det behövdes. Den perfekta flockledaren. Och då var det lugnt i församlingen Tyvärr flyttade hon…

Det finns en gammal tant i hagen också. Men hon är ranglägst och 32 år klok att hålla sig ur vägen. Tja Grynet, 17 år kvar till den visdomen ;)

När jag kommer med pannlampan i mörkret för att hämta Grynet, är allt lugnt. Men när Grynet och jag promenerar förbi där en kvart senare utbryter panik hos de två bråkstakar. Grynet bryr sig inte, inte tanten heller. Det säger en hel del om hur osäkerheten stiger så fort en medlem försvinner.

Hur som så har svullnaden gått tillbaka lite och hon rörde sig friare idag så det känns skönt. Inga nya kala fläckar heller. Håller tummarna.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: