Annons:
Etikettträningstips
Läst 1754 ggr
Gronstedt
2017-11-10 10:18

Träningsprojekt

Här startar jag en tråd om hur jag och partnern tänker från början av ett nytt projekt i samverkan med våra medryttarhästar. Fritt fram för alla tankar och frågor!

Vi klurar på ett nytt träningsredskap för oss och hästarna. Det ska kunna användas för träning av proprioception (kroppsmedvetenhet), balans, kommunikation och lyhördhet samt för för miljöträning och precisionsträning,  från marken, uppsuttet, i töm, i lina och framför vagn. Eftersom vi sysslar med bruks är detta viktiga moment, som behöver finnas med i vartenda steg (fast det är det förstås för alla discipliner).

Annons:
Gronstedt
2017-11-12 11:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här ser det ut att kunna finnas något …

ähnchen
2017-11-12 17:59
#2

Spännande! Bara så att jag förstår rätt. Är det ETT redskap ni klurar på för samtliga ovannämnda syften/moment? Låter som en gedigen uppgift! Blir helt klart intressant att följa! 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
2017-11-13 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2: Jag hoppas få till det så 😛. 

Behöver oljas …

Gronstedt
2017-11-14 18:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

I morgon blir det en liten shoppingtur. I mellantiden demonstrerar partnerns medryttarhäst ett annat enkelt men mångsidigt träningsredskap 🙂.

Gronstedt
2017-11-15 14:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En V70 är inte riktigt hur rymlig som helst, så det blev att såga lite innan vi kunde lämna brädgården …

ähnchen
2017-11-15 19:45
#6

#5 Skrev du inte "liten" shoppingtur?? :D Åh, så spännande! Är bara liiiite nyfiken vad ni har hittat på!!🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Gronstedt
2017-11-17 14:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det bidde 2 redskap. En pall på 80 x 120 cm och en skiva på 120 x 170 cm. Nu ska de bara baxas iväg till ridbanan också …

Gronstedt
2017-11-18 11:34
#8

Att bara gå över är inga problem för dessa hästar, men om man jobbar med en yngre, mindre erfaren, ängsligare eller klumpigare häst, måste man ta tid på sig tills den känner sig trygg innan man börjar göra andra övningar.

ähnchen
2017-11-20 07:53
#9

Pallar är underbara träningsredskap! Den möter definitivt kraven i #0. Nästan i alla fall. Undrar hur ni gör framför vagn? Får den plats mellan hjulen eller hur använder ni den i det sammanhanget? 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
2017-11-20 11:03
#10

#9: Har inte provat än, men en tävlingsgodkänd vagn ska vara så bred mellan hjulen att pallen får plats på det smala hållet.

ähnchen
2017-11-20 11:41
#11

#10 Intressant! Kan tänka mig att det kan bli lite spännande om man ska köra "över" pallen men pållen väljer att kliva ner i sidled… Hur mycket fastnar man då? Kan vagnarna "kliva över" ifall det händer? Gissar att det kräver en väl förberedd häst innan man ger sig in på detta.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
2017-11-20 12:03
#12

#11: Mjo, det gäller att sikta rakt och vara säker på att pålle inte springer iväg hur som helst om det trasslar till sig - alltså kanske inte den första övningen man gör.

Rent geometriskt skulle det vara möjligt att köra över pallen med hjulen, men jag misstänker att pallen skulle glida iväg istället. Den väger ju inte mycket jämfört med vagnen.

Det är en av de saker jag vill kunna träna hemma i paddocken med detta redskap, innan läget är skarpt ute i verkligheten.  Om pålle kan stanna på pallen, kliva ned i sidled, backa sig fri och gå över pallen igen från början, eller om pålle rentav kan kliva av pallen i sidled och kliva upp på den igen i sidled,  utan att behöva backa, så har man en bra grund för körning i terräng.

Gronstedt
2017-11-27 15:14
#13

Det har varit annat emellan, men idag langade vi in en pilatesboll på ridbanan och ledde in hästarna. 

"Jaha", sade de. Den ena puffade på den ett par gånger med nosen och den andra såg förorättad ut när den dunsade mot hennes knän, men mer intressant var det inte. En liten ryckning i pälsen när den rullade under magen var det mest dramatiska 🙂.

Annons:
Gronstedt
2017-12-06 10:07
#14

Att gå rakt fram över pall eller skiva är ingen konst. Att stanna på och backa av är inte heller så svårt. Men att backa upp på skivan är ganska svårt och att gå sidvärts över ännu  trixigare. Även hästar som är bra på att generalisera verkar behöva klura extra på vad som är vad när man närmar sig på ett annat håll.

ähnchen
2017-12-06 11:50
#15

#14 Kan jag tänka mig! Intressant att sidvärtes är svårare än att backa upp på pallen. Tänker att vid sidvärtes borde de ändå se bättre. 

Kul att ni anväder ert nya redskap så flitigt 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
2017-12-07 12:37
#16

#15: Tror det kan vara för att dessa hästar körs i bruks och därmed är vana vid att backa mot saker bakom sig. Men ska man gå åt sidan OCH hålla reda på konstiga saker blir det genast svårare.

Vi vågar inte backa eller gå sidvärts upp på pallen ännu, bara på skivan direkt på marken. Men vi kommer väl dit också!

Gronstedt
2017-12-27 12:01
#17

Nu klarar hon att kliva upp och göra halt med alla fyra hovarna på pallen - från långsidan. En pall är 80 cm bred och pålle har "hjulbas" omkring 135 cm, så hon får samla ihop fossingarna lite grand. Det ger faktiskt viss ryggträning, eftersom hon måste stå "i samling" för att få plats Ler.

ähnchen
2017-12-31 11:21
#18

#17 Hihi, "hjulbas" 😍

Kanonbra jobbat!! Hur gör du för att hon ska veta att hon ska upp med bakfötterna men utan att kliva ner med framfötterna?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
2018-01-02 08:37
#19

#18: Långsamhet, varsamhet, konsekvens och belöning 🙂.

Vi tränar mycket på att kunna flytta en fot i taget, det är mycket värdefullt i alla discipliner. 

Normalt spelar det ju ingen roll på någon halvmeter när var halten hamnar, men ska man placera fötterna rätt inom några centimeter går det inte att bara "skritta in i halten", utan man måste verkligen stanna till när första foten hamnat rätt och sedan försiktigt ställa de andra på plats också. Det är viktigt att verkligen uppmana till långsamhet, så att hästen inte bara börjar gå, utan faktiskt flyttar en fot i taget. Och att ha "bromsberedskap" för att förklara att Nep, du ska inte gå iväg nu, utan fundera på var du gjort av dina fossingar.

Man kan påverka vilken fot som flyttas genom uppmana hästen att avlasta det ben som ska flyttas, till exempel genom att höja eller sänka hästens huvud eller föra det i sidled. 

Hon får beröm och uppmuntran när hon lättar på en fot och trevar sig fram med den - det är precis det som behövs. Att hon lättar på rätt fot, känner sig för var pallen finns, trevar och tassar så att hon vet att foten är innanför kanten och inte riskerar att glida av, innan hon långsamt lägger tyngd på benet … Det är en mycket viktigare lärdom än att kunna stå hopkrupen på en pall som en cirkuselefant 🙂. Proprioception!

Det kräver lite tankeverksamhet från både folk och fä, men det är faktiskt lättare på pallen än när man gör "precisionshalt" på platta marken. När hon fått upp framfötterna på pallen kommer hon ju att stå lite framåtlutad för att få framfötterna rakt under sig, då är det naturligt att flytta fram  bakfötterna för att få jämn viktfördelning.

Gronstedt
2018-05-24 10:58
#20

Av ett eller annat skäl har pallen inte varit framme sedan i höstas, men igår var det dags och vi började med att helt enkelt gå över den vid hand.  Fröken häst tittade inte ens på den innan hon gick över, så fridsamt som om den inte funnits. 

Så vi provade att stanna på med 4 fötter på på det långa håller (120 cm). Inga problem alls.

Så vi provade att stanna på med 4 fötter på på det korta hållet (80 cm). Lite mer meckande för att få på alla fötter samtidigt, men inga problem. 

Så vi provade något vi aldrig provat förut: att vända på pallen. Det var förstås lite svårare, men fantastiska fröken häst tog det lugnt och vackert, kände sig för med tårna och var otroligt lyhörd när jag bad henne röra benet framåt eller bakåt innan det sattes ned. Visst blev det en eller annan hov ned på gräset, men vad katten, det var ju första försöket ❤️.

Behöver jag säga att det blev ledigt och varsågod att beta efter det?

Annons:
ähnchen
2018-05-28 05:54
#21

Snyggt!! 🤗 Kan tänka mig att det kändes fantastiskt bra.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: