Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 451 ggr
Gronstedt
11/9/17, 6:45 PM

Tända till

Gronstedt Jag vet inte riktigt hur processen inne i hästen ser ut, men ibland händer det: Hästen tar över och kör själv och du som människa behöver bara åka med. Ibland blir det förstås inte som du tänkt, men fascinerande ofta blir det inte bara rätt, utan bättre än du hade hoppats på! Jag har sett det ofta i brukskörningens och bruksridningens värld, men även annars - hästar som förstår inte bara vad de uppmanas göra för ögonblicket, utan målet med övningen. Antingen det är att köra ut en trixig stock, vända innanför en viss linje eller att känna igen första hindret i en kombination och anpassa steget. Igår satte vi upp en liten precisionsbana i paddocken (50-60cm breda portar att rida genom utan att riva). Skritt och lugn trav var inga problem, jag bestämde takt , tempo och väg och pålle jobbade lugnt och stadigt. Så bestämde jag mig för att rida "på tid", och pålle tände till. I stället för att jag ökade mellan och minskade genom portarna, så valde hon sin väg. För varje port såg jag öronen vinklas framåt-nedåt mot porten och kände/såg huvudet sänkas-höjas-sänkas när hon sökte fokus, hon vände tvärare än jag ville styra, jag kände hur hon snodde en fot i sidled klara konan … Hon måste rimligen ha förstått övningen och bestämt sig för att den inte bara är värd att göra, utan dessutom rolig. Eller?

Annons:
ähnchen
11/12/17, 6:09 PM
#1

Jag känner igen det där med att hästen tar över ansvaret och gör bättre val än vad man själv hade gjort. Inte så mycket när det gäller tempo eller vändningar, men när jag är ute och rider i skogen har jag en tendens att styra exakt var hon ska gå.

Släpper jag denna "överkontroll" och istället anger riktningen men låter henne själv välja var hon sätter sina fötter hittar hon bra mycket bättre "stigar" med mindre sten, färre stockar att klättra över, färre pölar att undvika. Hon går energieffektivt, precis som en bra häst ska göra för att inte tröttas ut i förväg. Hon verkar vara nöjdare när hon får fria hovar att lösa uppgiften.

Däremot har hon inte lärt sig ännu att hon är bredare med mig och sadel på. Mina stackars knän har fått träffa ett par träd 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: