Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 778 ggr
Quirinia
2017-09-30 21:07

När hästen är helt ointresserad av en

För att göra en lång historia kort så har jag haft en ponny snart ett år. Han har haft ganska jobbigt förflutet där han gått höga klasser med dålig ridning samt bland annat illapassande sadel vilket skapat spår efter att haft ont i rygg osv.

Nu verkar saker börja lösa sig och han är så mycket gladare i ridningen och vi har även jobbat med hoppningen vilket har gjort att han även tycker det är kul numera. Jag har haft problem med hanteringen förut och han stängde av totalt när jag försökte sätta gränser (annars klev han rakt över mig, bokstavligen). Jag har haft professionell hjälp just p.g.a att jag själv inte klarat av att få honom lita helt på mig.

Nu till själva frågan; han är snäll som ett lamm men så fort jag ex. släpper honom lös tappar han allt intresse för mig. Jag skulle inte vilja påstå att han verkligen går iväg från mig och absolut inte vill vara med mig, men det finns intressantare saker. Vad gör man då? Jag vill ju att vårt umgänge ska vara något roligt och spännande. Jag har försökt med trickträning men jag har inga idéer på lätta trick på vad man kan göra. Jag tänkte börja med grunderna till buga men han tappade balansen så fort han behövde lägga vikten bakåt och jag ville inte utmana ödet.

Annons:
ähnchen
2017-10-01 08:42
#1

Jättebra att din ponny fick ett bättre liv hos dig! 👍

Ja, när det gäller att få hästar intresserade… Vad är din häst intresserad av? Jag kan sammanfatta min hästs intressen med mat och hästsällskap. Flocken är jätteviktigt för hästar. Den ger trygghet. Mat är också superviktig. Den ger energi och en angenämare känsla i magen. Hon har lärt sig att det kan vara givande att jobba, eftersom de hormoner som utsöndras när hon har löst en uppgift ger en bra känsla. Men får hon välja stannar hon hellre i hagen.

För att vara helt ärlig så är hästar föga intresserade av att jobba, vilket inkluderar ridning, körning, trickträning etc., dvs. det som VI vill göra med våra hästar. Vilket inte betyder att de behöver må dåliga av det när de har fått lära sig att acceptera det.

När jag läser din berättelse så har allt definitivt gått åt rätt håll för er. Och har han haft det tufft och jobbet har inte bara inkluderat träningsverk och att bli andfådd utan även smärta är det inte så konstigt att han föredrar att vara ledig framför jobb. Istället för att försöka fånga hans intresse med olika former av jobb (trickträning kräver mycket fokus och är jobbig av den anledningen) tror jag att ni skulle må jättebra av att spendera lite mer kravlös tid med varandra.

Häng i hagen med honom (dvs. var i hagen som en del av flocken utan att gå fram till honom), ta med honom till det grönare gräset på andra sidan staketet, överraska honom med ett äpple (helst inte ur handen eftersom han har gått över dig för inte så länge sedan), hitta de ställen där han gillar att bli kliad. Dvs. gör saker han är mest intresserad av i eran relation. Då tror jag att han kommer bli mer intresserad av att vara med dig. Ge honom mycket tid att smälta saker när ni jobbar. Vänta alltid tills han slappnar av och tuggar innan du ber om nästa sak. Då kommer han landa bättre i den delen av ert samarbete.

Hoppas du fick lite inspiration 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: