Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 1142 ggr
Norisen
9/22/17, 11:13 PM

Frihetsdressyr utan negativ förstärkning?

Hej! Jag är väldigt intresserad av frihetsdressyr, NH osv. Men vet inte riktigt vad jag tycker om negativ förstärkning… Jag undrar om det är möjligt att trickträna hästar utan negativ förstärkning, samt er åsikt om negativ förstärkning! Bra/dåligt, varför?

Annons:
ähnchen
9/23/17, 3:55 PM
#1

Hej hopp! :)

Negativ förstärkning är fortfarande förstärkning, dvs. den används för att bekräfta och behålla ett beteende. Den innebär att man tar bort något störande eller en begränsning för att göra livet lite angenämare. Ordet 'negativ' kommer från att man drar av något. "Om jag gör som mamma säger slutar hon tjata." Inte att jag tycker att tjata är pedagogiskt värdefullt men det kan fortfarande vara skönt att slippa ;)

För en häst är eftergift den perfekta negativa förstärkningen. Det innebär dock att man först behöver be om något, dvs. lägga ett tryck på hästen, för att sedan kunna ge eftergift.

Positiv förstärkning är att addera något, som beröm eller godis. Därav ordet positiv förstärkning.

Min personliga åsikt är att det kan bli mycket svårt att enbart jobba med positiv förstärkning. Enda alternativet man har är att vänta på att hästen gör det man vill just då för att sedan kunna ge beröm/godis. Så fort man ber om något kommer man automatiskt ge nagativ förstärkning när man slutar be eftersom hästen gör det man har bett om. 

Hoppas att det någorlunda svarar på din fråga :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

kvekki
12/7/17, 7:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Självklart är det möjligt att träna utan negativ förstärkning. Det är desto svårare att ha häst utan det men en tränare sa lite klokt att allt vi gör med positiv förstärkning bygger upp pluskontot I vår relation med hästen. Det gör att vi ändå kan be hästen med negativ förstärkning ibland utan att det inverkar negativt på förhållandet. Jag försöker träna mycket positivt och ser enorma fördelar och fina resultat med den träningen. Hästen þar verkligen I ifrån hjärtat i övningarna. Men jag använder ändå negativ förstärkning i resten av livet med häst.

Gronstedt
12/8/17, 9:45 AM
#3

#2: Menar du att du aldrig ger dina hästar eftergift? För det är ju det som är "negativ förstärkning" - att ta bort stimuli.

Upp till toppen
Annons: