Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 462 ggr
ähnchen
8/23/17, 11:37 AM

Kiropraktor på besök

Idag fick vi hjälp med en viktig grej - hälsan!

När jag och Grynet började vår resa haltade hon på böjd spår, framför allt i högervarv. Veterinären konstaterade då att hon var stel i bogen och behövde ridas i form. Tja, det gör vi ju inte ens idag, 2,5 år senare och hade jag försökt göra det där och då hade det blivit pannkaka. Hon blev superstressad bara man kom med sadeln över armen. Men jag tänkte att vi får jobba oss fram till att kunna göra det.

I takt med att hon slappnade av minskade även hältan, men den försvann aldrig helt. Hon rör sig helt enkelt inte helt fritt. Kiropraktorn fick en sammanfattning av historiken, tittade på hur hon rörde sig i skritt och trav och konstaterade att problemet låg framför allt i en vek bakdel som behöver stärkas. ’Hmmm, från bog till bakdel’ tänkte jag men hon förklarade bra och jag köpte resonemanget. Övergångar, bommar, klättra i skogen – perfekt ju! :)

Kiropraktorn stretchade bakbenen försiktigt och tryckte och masserade på olika stället och Grynets huvud åkte ner, ner och ännu längre ner. Sedan fick Grynet trava lite till och det såg mycket bättre ut. Ingen hälta ☀️ Och tydligen inga ledskador som jag hade befarat. :)

En bidragande faktor för hennes problem är fötternas form. Vi är 6 månader inne i övergången från skodd till barfota och håller på att korrigera formen eftersom hon både var obalanserad och hade alldeles för långa tår när vi tog av skorna. Vi fick veta att vi är på helt rätt väg.

Jag fick ett väldigt bra intryck av kiropraktorn då hon förklarade bra och tog ett helhetsgrepp på hästen från öronspetsen till sulan.

Grynet fick mycket beröm för hur lugn och harmonisk hon var <3

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Maleficum
8/23/17, 12:44 PM
#1

Skönt det är på rätt väg och du fått tag på en bra kiropraktor :D tror det är viktigt för hästarna precis som det är bra även för oss att få lite ordentlig genomgång av muskler och sånt av någon kunnig.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: