Annons:
Etikettträningstips
Läst 615 ggr
ähnchen
8/10/17, 7:08 PM

Dagens träning: Framåt

Och med lugnet kom lathet 😉

Nja, inte helt rättvist att skriva så. Idag hade Grynet i alla fall inget intresse att röra på sig överhuvudtaget. Det vi annars ofta har för mycket lyste med sin frånvaro: framåt. Hon började med att stanna efter ett steg, sedan två. När det inte godtogs böjde hon sig själv till diverse stopp. Hon sökte sig till kompisarna där hon inte heller fick stanna för att sedan gå raka vägen till mitten av paddocken där hon stannade. Sist hade hon fått stå och vila där länge.

Jobba med hästen du har idag. Och på en sak i taget.

Varje gång hon stannade bad jag henne gå framåt igen. Hon fick gå precis var hon ville och höll sig nära favorithörnet och kompisarna på andra sidan staketet, något jag annars, när hon bara går och går, gör svårare för henne genom att driva på just där. 

Först när hon upprätthöll en framåtrörelse var hon än gick böjde jag henne till ett stopp på ett ställe så långt ifrån favorithörnan och kompisarna som hon valde gå idag. Där satt jag av och vi var klara. Och under hela passet blev hon inte orolig en enda gång! 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
ähnchen
8/11/17, 8:20 PM
#1

Idag fortsatte vi på gårdagens övning. Bättre framåt men i avsaknad av kompisarna utanför paddocken blev det en massa små cirklar i favvo-hörnan istället. Vila tilläts enbart om fröken hittade ett ställe längre ifrån än hon vågat gå innan. Jag avstod från att böja henne till ett stopp så att hon själv var tvungen att klura ut rätt svar. Hon var lite reserverat från början och hade svårt att titta på mig så jag var noga med att inte begära något nytt innan hon visade tecken på avslappning. Hon anstränger sig och det är allt jag begär. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
8/12/17, 4:54 PM
#2

Träffade en annan häst idag. Hon hette också Grynet och såg precis ut som Grynet från igår, men hon var med från minut 1 😉

Hon låg och sov i hagen när jag kom så hon kanske bara var mer utvilad idag än igår. Jag gick fram till henne där hon låg och klappade henne. Hon började genast snarka :D Jag väntade tills hon gick upp själv, lät henne vakna lite till innan vi begav oss till stallet.

Väl i sadeln var det inte svårt att få henne att gå och hon tog ut svängarna i paddocken trots fortsatt avsaknad av kompisar bredvid. Efter en liten stund sträckte hon på halsen och frustade flera gånger. Vilken skillnad!

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
8/14/17, 7:56 AM
#3

Vår framåt-träning igår blev mer en favvohörn-skräckhörn träning. Detta för att hon genast gick till en punkt i mitten av paddocken där hon fick stanna en liten stund. Efter det gick hon alltid mot läskigare sidan av paddocken när jag bad om framåt, så varje gång hon stannade lite längre ifrån favvohörnan fick hon stå en stund. Vandrade hennes fokus iväg för mycket under pausen gjorde vi lateral böjning för att hämta tillbaka henne. Det slutade med att vi, efter ca 10 minuter, hamnade i skräckhörnet framför en hög med ”sockerbitar”. När hon hade nosat på dem och slappnade av satt jag av.

Vi gick tillbaka till utgångspunkten i favvohörnan, jag satt upp igen och bad henne gå. Denna gång tog det max 3 minuter till skräckhörnet och ingen LF behövdes. Och när hon upptäckte att det växer gräs där var saken avgjort. :D

Vi gjorde om en gång till och tog oss på 30 sekunder och ett par halvhalter fram till ”sockerbitarna”. Jag satt av igen, släppte henne så att hon fick äta gräs där och gick och plockade ihop mina grejer. Hon förblev lugn och nöjd i sitt skräckhörn och åt. ;)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: