Annons:
Etikettallmänt
Läst 434 ggr
ähnchen
2017-05-22 13:46

Förtroende

Jag ler fortfarande :)

Grynet har kommit till mig i hagen tre dagar i rad nu och valt att hänga med mig även när kompisarna strosade vidare. Hon har bett om att bli kliad genom att placera huvudet bredvid min hand och putta försiktigt på den. Sedan väntade hon på att jag skulle fatta. Och kliades lite såklart. Inte som förr där hon kunde dunka huvudet mot min axel och börja klia sig själv.

Vi gick en promenad på nya vägar i helgen och hon var mycket avslappnad. En gång blev hon orolig över något bakom sig. Jag kunde inte se något men jag tänkte för första gången att det är något där, inte bara spöken. Det här stack ut tydligt från övriga beteendet där det förr skulle ha varit en obetydlig peak i bruset av hennes distraktioner. ”Kanske en älg eller gris som har korsat vägen?” tänkte jag. Vi gjorde ledövningen för att samla fokus igen och jag andades djupt för att förstärka att det var lugnt. Men även om hon gjorde allt rätt och inte hetsade upp sig speciellt mycket kunde hon inte släppa vad det nu var bakom oss. Vilket sa mig att det måste finnas kvar. Och plötsligt kom cyklisten runt hörnet. Grynet stannade och glodde på den konstiga hästen på hjul. När den hade passerat släppte hon ut luften och vi fortsatte som om ingenting hade hänt.

Det som är så häftigt för mig är att jag nu kan kvittera för henne att ”Jag förstår! Du hör/ser/känner lukten av något.” och förmedla att ”Det är ingen fara” genom att själv ge lugnande signaler. Sedan kommer erfarenheten och några fler DS-övningar hjälpa henne att stressa upp sig mindre och mindre.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Vixxen
2017-05-26 21:10
#1

Härligt!

Upp till toppen
Annons: