Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 709 ggr
Änglakort
2017-05-08 17:51

Gör man så??

Hejsan Jag skulle vilja fråga någon som vet mycket om hästar om det är okej att slänga grus på en häst för att få den att springa i manegen när den inte vill samarbeta och röra på sig? Jag såg nämligen det och sa då att jag tycker väldigt synd om hästen ?! Fick då till svar att den måste röra på sig och och få motion.

Annons:
ähnchen
2017-05-09 06:17
#1

#0 Nej, jag skulle inte slänga grus på en häst, av två anledningar. Det kan hamna i ögat om jag kastar dåligt och är ingenting jag direkt kan upprepa. Det finns betydligt mycket bättre verktyg ifall man behöver eskalera. Och är man ändå i ett ridhus lär de finnas där.

Börja inte jobba med din häst om du inte har verktygen redo.

Nu vet inte jag hur personen gjorde i ditt fall. När jag ber en häst att röra på sig är jag säker på att den KAN göra det, och så BER jag alltid det första jag gör. Sedan smacka, sedan gå mot hästen. Som fjärde steget svänger jag repet, eller spöt. Alla andra signaler finns kvar så om hästen står kvar och jag rör mig mot den och samtidigt svänger repet kommer repet förr eller senare träffa hästens rumpa, dvs. beröring som ytterligare ett steg i eskaleringskedjan. Då kan jag även trappa upp trycket från repet så att det landar lite hårdare på rumpan med varje sväng. Då pratar vi om en väldigt envis häst som jag personligen aldrig har mött.

Hade jag kastat en handfull grus (träffsäkert på rumpan) skulle jag nu behöva böja mig ner för att plocka upp nästa handfull. Jag ändrar kroppsspråk från framåt med energi till något hopkrupet som knappt kan gå längre, ser inte vad som händer  och när nästa handfull flyger har hästen förmodligen tappat tråden och är förvirrad.

Sedan tror jag inte hästen besväras fysiskt av gruset som sådant om man inte kastar iväg en hård klump med full kraft (och om det inte landar i ögat). En spark från en annan häst gör nog betydligt mer ont.

Så nej, inget grus. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Änglakort
2017-05-09 07:08
#2

ähnchen! Vilket utförligt fint svar!! Tack så mycket! Ja jag blev väldigt illa till mods när jag såg det och har inte kunnat sluta tänka på det. Om jag ser det igen så vet jag att det inte är okej och kan stå fast vid vad jag nu vet. Tack snälla!

Upp till toppen
Annons: