Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 635 ggr
Gronstedt
2017-04-11 11:37

"Belöningsbaserad träning"?

För ett tag sedan var jag på en föreläsning om belöningsbaserad träning och fick (förenklat) lära mig att man helt enkelt ger hästen godis när den gör vad man ber den om. När den lärt sig en sak kan man begära att den gör ytterligare  en sak innan belöningen kommer, och så vidare. Jag är inte så värst förtjust i denna konstanta godisstoppningmetoden, men bestämde mig för att prova.

Resultatet av detta är att jag har en häst som varje gång jag ber om halt börjar backa, vända, gå åt sidan, gå fram, gå åt andra sidan, vända … i förhoppningen att NÅGOT av det måste vara rätt och leda till godisutdelning. De senaste tömpassen har helt enkelt gått ut på att övertala henne att stanna, stå stilla och sedan gå rakt fram igen utan krumbukter. En del av problemet är att det är svårt att från vagn eller en plats i änden av tömmarna belöna direkt när hon går fram, utan att stanna henne igen - och då börjar hon gå åt alla håll igen och övningsändamålet går förlorat.

Är detta ett "normalt" problem på vägen? Är lösningen att fortsätta träna på olika saker och att förstärka kopplingen mellan "kommando" och rörelse tills hon kopplar att "inget kommando" = "gör ingenting"? Kommer hon  någonsin att koppla det? 

Eller är det så med mycket smarta hästar att de alltid aktivt kommer att försöka hämta sin belöning i stället för att vänta på den?

Kom gärna med tips och råd, för just nu är det rätt omöjligt.

Annons:
Lojs
2017-04-11 12:03
#1

Nu tränar jag belöningsbaserat med hund och har bara liten erfarenhet på hästsidan (en föreläsning i belöningsbaserad träning på häst plus läst lite hit och dit).

På häst fick jag höra att man för det första man alltid börjar med att lära den är att den aldrig kan få godisen genom att komma fram och "tigga"/buffa osv, utan för att få sin godis måste man ta det lugnt. Men det steget verkar ni vara förbi.

Sedan på hundsidan är det viktigt att man från start även jobbar med "stabilitetsbeteenden", dvs stå still, sitta still, ligga still osv. Just för att slippa det du går igenom nu, att djuret förknippar träningen med att vara konstant aktiv. 

Med häst kan det även vara så att de är så vana vid att vara "passiva", dvs inte ta egna initiativ utan bara följa människans signaler och när de inser att de "Oj, jag får testa själv" så tycker de att det är skitkul och får en period där de är lite "yra" eller vad man ska säga, innan de förstår konceptet med självkontroll (självkontroll är superviktigt i belöningsbaserad träning). 

Nu vet jag inte hur mycket jag hjälper i och med att jag inte har personlig erfarenhet på hästsidan, men men. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

smellcaramell
2017-04-11 13:06
#2

Har du möjligtvis övat flera kommandon samtidigt? Alltså först övat stanna och sedan bett hästen rygga och efter det gett godis? Om "stanna" då inte sitter som en smäck så kommer hästen anta att den även ska backa i och med att det var det som gav belöningen "senast" om du förstår vad jag menar. Har själv märkt detta på hästar jag ridit(dock utan godis) att om jag rider omkring och övar ryggningar/sidvärtsrörelse ett helt pass och sedan ber om halt för att hoppa av så kommer hästen rygga även då för det är det som varit belönande innan. Detta beror på att hästen inte kan skilja hjälperna mellan halt och ryggning åt alternativt att den inte "kan halten" tillräckligt bra och då är det för tidigt att börja med ryggningar. Kan även bero på att hästen blir övertaggad av godiset och gör vad som helst för att få en bit godis. /En som tränat många unghästar och har en hund som springer på bakbenen så fort hon hör mig prassla med godis..

Gronstedt
2017-04-11 13:23
#3

Jag har försökt med att inte göra två saker i rad förrän den första sitter ordentligt. Alltså att hon först stannar perfekt och står stilla utan att tigga och får godis för det. Sedan stanna - stå stilla - backa - stanna - få godis. Sedan stanna - stå stilla - backa - stanna - stå stilla - gå fram - få godis. Inte allt på samma pass förstås, utan utspritt över flera dagar.

Nu när jag tänker efter har detta med att hon kliver omkring åt alla håll har kommit med att jag också har lagt till sidvärtsövningar. Vi övade i många pass på att kliva ett steg rakt åt höger utan att gå fram (ovärderligt för en brukskörningshäst) och efter det har hon snurrat till. Kan det vara att jag gått för fort fram? Att detta är ett kommando "för mycket" att hålla reda på för henne innan de andra sitter ända in i ryggmärgen?

Lojs
2017-04-11 13:32
#4

#3 Det kan vara det, eller så är det helt enkelt så att hon inte vant sig vid att man tränar olika saker olika pass. Det brukar vara en liten inlärningskurva på det innan djuret lär sig att skilja på att olika pass betyder olika saker. Då är det viktigt att arbeta väldigt basic så att hon får belöning ofta för att verkligen informera om vad man är ute efter. När jag tränar hund och jobbar på olika nya beteenden så brukar jag se till att situationen är annorlunda beroende på vad vi tränar på. Till exempel när vi tränar den ena saken sitter jag på golvet, andra grejen på en stol, tredje står jag upp, eller en sak tränar vi ute. Det kan även vara så enkelt som belöningsplacering, ena beteendet belönar jag nerifrån, ett annat från sidan osv (beroende på vilken belöningsplacering som gör beteendet lättast).
När hunden börjar få förståelse för beteendet så använder jag samma miljöförändringar för att befästa beteendet, dvs den ska klara det oavsett om jag står, sitter eller är i en annan miljö, det är en smidig upptrappning av svårighetsgraden. 

På häst jobbar man ofta med target, dvs man har något föremål som hästen lär sig att följa eller ställa sig på/vid. Det kan vara en pinne med en boll på till exempel, den kan man använda för att hjälpa hästen att placera sig rätt och efter hand jobbar man bort targeten. När djuret förstår konceptet med target brukar man kunna plocka bort den väldigt fort.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

ähnchen
2017-04-12 06:29
#5

Mycket intressant läsning! Jag avstår från godis eftersom jag inte vill ha en godisgris som bara fokuserar på mina fickor. Men jag vet två människor som nyligen börjat klickertraining med sina hästar, som komplement till övriga träningen, med stor framgång och att det inte alls behöver innebära godisgrisar. Dock säger de att det finns många parametrar att beakta och att rätt timing är a och o. 

Jag är frestat att testa det någon dag. Just nu finns inte utrymme i mitt huvud att fördjupa mig i ytterligare en sak. Just när det gäller timing blir det ju svårt att hinna ner från vagnen och fram till hästen i tid. Skulle vara intressant att veta om någon gör så med goda resultat.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
2017-04-12 10:55
#6

#5: Just detta att hinna fram är ett problem för oss. Man kan ju liksom inte skutta av vagnen och springa fram tre-fyra gånger under en vändning …

Jag är kluven just nu. Å ena sidan går det som går bra alldeles utmärkt bra och lärs in på typ 2 försök, men det som inte går går inte alls. Kanske jag ändå ska släppa detta med godis. Vi har ju lärt oss  massor utan det.

Plus att pålle visserligen inte tigger av mig, men kan bli mer än lovligt klängig på andra. Damen är opportunist av rang och resonerar som så att om man inte frågar får man inget godis och man VET ju att det inte funkar att tigga från andra, bara för att det inte funkar från mig. Hon blir aldrig otrevlig och det kan vara rart med en snäll mule som letar försiktigt över ens kropp, men det var ju inte det jag ville lära henne.

Annons:
ähnchen
2017-04-12 14:54
#7

#6 Du kanske inte behöver sluta helt. Jag tänker mer åt ”välja dina strider” hållet. Nu handlar det här inte om någon strid överhuvudtaget. Det jag menar är dessa personer använder klickertraining som ett komplement, dvs. de lär inte ut komplexa ridövningar med hjälp av godis. Det sker med ”vanliga” NH tänket. Tyvärr har jag inte förstått exakt hur det de gör påverkar övriga träningen positivt men det verkar fungera.

Det är lite som ”Don’t start the training without having your tools ready.” Om jag är osäker om jag kan få min häst upp i trav bara genom att peka och smacka ser jag till att ha ett rep redo att svänga ifall jag behöver backa upp mina signaler. Annars kan jag inte vara konsekvent och hästen kommer lära sig blixtsnabbt att det inte är så noga när jag ber om något. Om jag försöker applicera det på ditt problem med att hinna fram tänker jag, om jag inte har en chans att få till rätt timing med de förutsättningar jag har kommer resultatet högst troligen inte bli vad jag hoppats på.

Det går säkert att använda positiv förstärkning i en massa andra sammanhang, t.ex. att spänna för etc. Just från vagnen verkar knepigt. Osäker när det gäller från ryggen men där når man i alla fall fram om man möts halvvägs. ;)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: