Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 1353 ggr
ähnchen
2017-03-20 15:53

Hjälpa hästen slappna av IV - Lugnande signaler

På en Warwick Schiller clinic i helgen hände något helt fantastiskt.

En av hästarna som aldrig kunnat slappna av ordentligt trots noggrann groundwork lade sig ned och faktiskt sov en låååång stund, med andra hästar och människor runt omkring den. De lät honom sova klart. När hästen gick upp igen var den helt avslappnad.

Det enda Warwick gjorde var att reagera på hästens lugnande signaler - med eftergift, dvs. dra sig undan och inte gå fram igen förrän hästen åter tittade på honom. Osv.

Det är resultatet av ett pussel som Warwick har lagt klart nyligen. Och en anledning till varför jag tycker att han är en fantastiskt duktig hästtränare. Han är alltid öppen för nytt och inte rädd för att anpassa sina metoder allt eftersom hans kunskaper växer.

OBS! Inte alla hästar visar lugnande signaler, och inte alla signaler är lugnande signaler, dvs. inte alla hästar kommer lägga sig ner bara för att man står och väntar ut dem. Grynet är en kandidat som fortfarande tittar bort mycket när jag kommer in inom ett visst avstånd från henne. Jag kommer definitivt prova och se vad som händer om jag drar mig tillbaka direkt då istället för att stå kvar och dra mig tillbaka först när hon vågar titta på mig. Sååå spännande!

Här kommer en länk till en artikel om hästens lugnande signaler.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: