Annons:
Etikettträningstips
Läst 857 ggr
ähnchen
2017-03-19 07:54

Hjälpa hästen slappna av III - mentala övergånger

Då var vi igång igen med ridningen. 🙂

Fixat våra två byggplatser vi hade kvar på marken innan jag kollade hur långt vi skulle komma med uppsittningen. Det blev hela vägen utan problem. Det som hästen har lärt sig ordentligt… =) Hon stod bredvid pallen och väntade tålmodigast medan jag hämtade en grej.

Första övning i sadeln är alltid lateral böjning (LF). Den behövs ifall det händer saker och en behöver nödbromsa. Hon var jättetrög och höll på somna istället för att ge mig huvudet. Då är hon aningen för avslappnad. 

Så jag varvade med att flytta bakdelen (DE) för att få upp henne=mental övergång från "snark" till "skall ske". Lätt hjälp med skänkeln och back-up med spö - tapp Tapp TApp TAPP - och komma tillbaka till ett stopp igen själv, vänta tills hon mjuknar i kroppen och ger mig huvudet =övergång från "skall ske" till "vila" (inte "snark" då uppmärksamheten ska vara kvar), eftergift

Det hela resulterade i en väldigt avslappnad Grynet 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
ähnchen
2017-03-19 20:06
#1

Repeterade idag och det gick över förväntan. Jag utmanade henne lite genom att gå igenom alla steg lite snabbare än vanligt, för att se hur hon tar det. Hon brydde sig inte ett dugg och gjorde allt efter bästa förmåga. Efteråt tog vi en promenad i det fantastiska vårvädret. ☀️

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: