Annons:
Etikettallmänt
Läst 552 ggr
ähnchen
3/17/17, 8:38 PM

Ditt mål med hästen?

Jag tänkte att det vore roligt att se vad ni har i åtanke med ert hästliv, i stort och smått. 🙂 

Jag skulle vilja rida ut på korta och längre turer på en avslappnad Grynet och njuta av naturen. Vad är era planer?

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Resershettisen
3/17/17, 9:34 PM
#1

Mitt mål med min ponny är att utöva frihetsdressyr. Att kunna ha min ponny lös o vi tillsammans utövar frihetsdressyr :-)

ähnchen
3/19/17, 7:20 AM
#2

 #1 Hm, det verkar bara vara vi två som har mål med våra hästar ;D

Frihetsdressyr är häftig. Vill du göra det mest för dig själv eller även köra lite uppvisningar? 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Resershettisen
3/19/17, 9:26 AM
#3

#2 Haha, jaa verkar så :P Trodde det skulle trilla in massa mål :D Jag gör det i första hand för mig själv, men drömmen är väl att kunna få showa för andra också :)

Maleficum
3/21/17, 8:34 PM
#4

Har tyvärr ingen egen häst :( Men mitt mål är väl att fortsätta samla kunskap tills den dag jag förhoppningsvis kan skaffa egen häst!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ähnchen
3/22/17, 2:46 PM
#5

#4 Jag kan tycka att det är ett väldigt bra mål. :)

Så länge man inte har egen häst brukar det finnas hästar man får låna och bygga erfarenhet med. Jag brukar fortfarande låna hästar i mån av tid för att jobba med någon som inte är som Grynet så att jag inte blir fartblind. Och för att det är kul och lärorikt naturligtvis. :) Tyvärr har jag inte fått tag på en riktigt lat en ännu. Det skulle vara jätteintressant att få jobba med ”framåt” någon gång. ;)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
3/22/17, 3:03 PM
#6

Mitt mål är att pålle och jag ska bli bra på att köra, så att vi kan klara de moment som ingår i brukskörning med gott resultat. Pålle är mycket väl inkörd av sina ägare, lugn och trygg framför allt som går att dra, men det är otroligt trixigt att köra när man kommer till detaljerna. Försök bara backa och vända i begränsat utrymme med en svänglad vagn  - att backa med bil och hästtransport  är rena barnleken i jämförelse! 

Tack och lov arpar pålle inte upp sig eller blir otålig när hon för elftisjätte gången kommer snett mellan skaklarna och hela eländet går åt fel håll och jag säger vänster när pisken säger höger och tömmen förmodligen säger höger, vänster, fram och back samtidigt … 

Vägen dit är lång och innehåller körning i olika tempon och banor med olika vagnar och redskap, lösarbete, tömarbete, linarbete, dressyrridning, uteridning, bruksridning, promenader, Trail in Hand och en hel del gos och lek 😘. Det är värt varenda minut även om vi aldrig kommer fram.

EDIT: Men egentligen är målet att pålle ska vara stark och hållbar och trivas med livet tillsammans med mig 🙂

Annons:
HarTonen
3/23/17, 10:54 AM
#7

Mitt mål med min lilla tjej är att vi ohindrat ska kunna rida, köra och umgås. Slippa bett i munnen (hon är travare, inte startad men tränad) och att jag inte ska behöva oroa mig för att hon helt plötsligt ska få slut på motivation och vända hem.😂

ähnchen
3/23/17, 11:09 AM
#8

#6 Det var många mål! :) Spännande med körning! Jag kan lugnt säga att jag inte kan någonting om det. Låter inte helt banalt att manövrera vagnen, baklänges i synnerhet. Nu tror jag att du redan tänker i så men min spontana tanke var: Går det att bryta ner uppgiften du beskriver? Det låter som om det blir så många moment att hålla reda på, då backa, vända samt att hålla koll på avgränsningar har varsina delmoment.

När jag lärde mig köra lastbil med släp där (två leder att hålla reda på, infästning av släpet på lastbilen och ledad framaxeln på släpet) fick jag börja på jättestor yta med att backa rakt och känna av hur styrningen påverkade ekipaget. Sedan kom högersvängar. Då ser man släpet genom fönsterrutan och det enda man verkligen måste hålla koll på är att inte vika ihop hela ekipaget. När det satt ordentligt började vi med vänstersvängar (bara spegel). När de tre moment satt tillades begränsningar i form av först två konor att backa igenom, senare sex konor som ett ”garage”, att backa in från olika vinklar. SEDAN blev det riktigt garage där man inte ser delen av släpet som redan är inne i garaget tills man kommer rakt igen. Nu är en lastbil en maskin utan egna tankar. Att vrida ratten misstolkas sällan som något annat än just styra ;) så med pållen tillkommer ju en massa detaljer. Om man övar på en sak i taget och först när alla delmoment sitter ger sig in på att röra sig i trånga utrymmen skulle nog underlätta lite.

Jag älskar ”Det är värt varenda minut även om vi aldrig kommer fram.”

Varje gång jag tror att jag är framme inser jag nuförtiden att det finns så mycket mer att lära sig, att det går att bli så mycket bättre. Att det är en resa som aldrig kommer ta slut. Warwick pratar om det på en av sina demos och ett citat därifrån som jag har satt upp på min skärm är ”I don’t get it and I’ll never have it and I’m happy with that because it’s a journey.” Så länge drivkraften finns kommer man vidareutvecklas. Och en vacker dag har man kommit längre än vad man realistiskt trodde att man skulle. :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
3/23/17, 12:29 PM
#9

#7 Många mål där med :)

Får man fråga var ni befinner er nu jämfört med målen? Inkört lär hon ju vara. Har hon även ridits? Eftersom du skriver ”ohindrat”: vad är era ”hinder”? :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
3/23/17, 1:07 PM
#10

#8: Jodå, visst tar vi det i bitar. Just nu övar vi till exempel ofta i töm att gå åt sidan ett steg i taget utan att samtidigt gå framåt eller bakåt - ett nödvändigt moment för att hästen ska hamna rakt framför vagnen innan man börjar backa. Mellan skaklarna måste man dessutom gå mer åt sidan med frambenen än med bakbenen (som en stor bakdelsvändning) - precis lagom mycket mer för att hela tiden vara mitt mellan skaklarna med hela kroppen. Och hamnar hästen snett måste det gå att korrigera den genom att be den att flytta rumpan i förhållande till framänden. 

En viktig sak är att ta det lugnt, lugnt, lugnt. Ett steg i taget, stanna och fundera., ett steg till. Oavsett vilket håll man vill åt i slutänden. Går det för fort och för mycket så finns alltid risken att vagnen välter.

ähnchen
3/24/17, 8:07 AM
#11

#10 Precis som jag trodde 👍

Jag bara såg mig själv mitt i situationen med alla dessa parametrar och tänkte Oh my… :D

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: