Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 381 ggr
ähnchen
2017-03-17 07:50

Det som hästen har lärt sig ordentligt

Det är på dagen 2 månader sedan jag och Grynet backade bandet och började från steg 1 igen. Is och tjänsteresor har gjort att vi inte har kunnat jobba lika fritt som jag hade önskat men det är bara att gilla läget.

Vi har sedan dess börjat med steg 1 (ledövningen) varje gång vi har setts och tagit oss igenom fler steg, ett steg i taget, i tur och ordning. Varje gång. Efter ett tag tar framför allt de första stegen bara några sekunder, är bara en check att allt funkar som det ska. Och gör det inte det någon gång så tar det några extra sekunder att återställa normalläge. 

Vi har kommit till steg som vi inte behövde jobba med alls, de bara funkade sedan tidigare. Det som hästen har lärt sig ordentligt glömmer den inte. 

Går, stannar och backar tillsammans med mig. - Check

Flyttar framdelen och går med energi (Lite för lite energi just nu men med tanke på att vi har jobbat med att hon ska slappna av och våga vara mentalt i voltens mitt är det helt ok), flyttar ut bakdelen och stannar mitt på. - Check

Upprätthåller önskad gångart (Inte galoppen ännu då hon saknar muskler och koordination ännu. Jobbar vi på och kommer utvecklas med tiden. Hon har i alla fall slutat bocka sig  in i galoppen ;D ), håller slack i linan (oftast) och böjer sig på voltens linje (hon försöker, är svårt för henne då stel i kroppen men genom avslappnande övningarna betydligt mycket bättre). Jämn volt, dvs. inga utbuktningar åt något håll. - Byggplats

Flyttar bakdelen utan att "frysa fast" med framfötterna. - Check

Desensibilisering med rep, spö och flagga (både beröring och smälla i backen på väg runt henne). - Check

Lateral böjning - här är vi just nu. Vänster sidan perfekt, andra sidan ingen reaktion/"somnar". Varvar med att flytta bakdelen för att få hennes uppmärksamhet, då funkar det bra. Kommer nog inte ta så mycket tid heller att komma upp på banan igen. :) - Byggplats

Sadla - Check

Alla övningar ovan med sadel på - Check

Känns riktigt bra faktiskt. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: