Annons:
Etikettträningstips
Läst 485 ggr
ähnchen
3/15/17, 7:50 AM

Hjälpa hästen att slappna av II - Övergånger

Just nu går det framåt med stormsteg. Genom att be Grynet byta håll när hon spänner repet när hon går iväg i egna tankar har hon lärt sig att hålla slack i linan, och samtidigt har hon slappnat av ordentligt när hon insåg att värre än så är det inte. Jag har även vänt bort mig när hon började böja sig efter voltens spår. När det flöt på har vi gjort samma sak i trav. Det tog redan mindre tid då hon nu vet vad som förväntas av henne. Dock har hon fysiskt svårare att böja sig då musklerna inte hänger med ännu. Hon anstränger sig och det är allt som räknas. 

Häromdagen blev det första galoppen. Hon hade rätt mycket att göra med att sortera sina fötter och gick tillbaka till trav gång på gång. Så jag struntade i om repet spändes eller inte och fokuserade träningen på att hon skulle upprätthålla galoppen istället tills annat sägs. Det blev övergånger med andra. När hon gjorde det, efter en hel del frustrerade bocksprång, bad jag henne gå tillbaka till trav igen och då sträckte hon plötsligt halsen neråt och frustade flera gånger och tuggade. 'Åh, spännande!' tänkte jag.

Hon fick vila och hämta andan. Sedan jobbade vi med övergånger mellan skritt och trav istället. Driv och broms som i FoB. Fast när det gäller broms, där man i FoB driver ut bakdelen, intog jag neutral position igen så fort hon saktade in så att hon fortsatte på den lägre växeln. Det tog inte lång tid innan hon visste precis vad som förväntades. 

Det kändes stort! Vi har aldrig förut kunnat jobba så fokuserat och så smidigt på en dynamisk sak eftersom hon alltid byggde upp en grundspänning i huvud och kropp, en rädsla att göra fel och få alldeles för mycket tryck på sig. Här åkte huvudet ner istället, i början vid övergånger till långsammare gångarten men senare även i trav.

Vi har repeterat övningen ett par gånger nu och sist funkade även övergångerna mellan trav och galopp klockrena. Förutom att tydligen hjälpa med avslappning kommer övergånger även stärka hennes muskler och är grunden till samling (som kommer myyycket senare).

Bilderna är från olika galopp under en övergångsperiod. Huvudet bärs allt lägre, i alla fall korta stunder. Hon har som sagt fortfarande svårt för galopp.

Idag får hon njuta av en välförtjänd vila. Nya tag imorgon 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: