Annons:
Etikettallmänt
Läst 676 ggr
Resershettisen
2017-03-13 15:03

Repgrimma/ledrep eller inte?

Hur viktigt är det med repgrimma o ledrep? Jag har en shettis o funderar på detta med repgrimma/ledrep, om jag ska köpa eller inte? Hur viktigt är det med det istället för att ha grimma o grimskaft när man har en sådan liten ponny? :)

Annons:
ähnchen
2017-03-13 18:45
#1

En repgrimma sitter tightare än en vanlig grimma. Då blir signalerna tydligare och grimman åker inte runt på huvudet när ledrepet spänns. Grimman måste passa så att den inte trycker på fel ställen.

Ett bra ledrep har en viss tyngd för att få fram tydliga signaler och är längre än en vanlig grimskaft för att ge möjlighet att ha större avstånd mellan människan och hästen. Olika tränare använder olika längder av rep. Man får känna sig fram lite vad som passar en. Ett längre rep kräver bättre teknik att hantera överskottet när det inte behövs.

För att summera ett svar till dig 🙂:
Jag skulle alltid rekommendera repgrimma. Sedan får du själv känna efter vad du vill använda för rep. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Resershettisen
2017-03-13 19:51
#2

#1 Tack för svar! Sant som du säger.. Jag har nu haft ett långt grimskaft o en vanlig grimma. Men ville köpa grimma o ledrep, men eftersom det är ganska dyrt så ville jag se om det är "värt" det eller om det lika gärna kan vara vanligt grimskaft o grimma.. Men nånstans känns det mer "på riktigt" med riktiga grejer :)

ähnchen
2017-03-13 20:33
#3

#2 Ett tips ifall du ska köpa ledrep. Ta ett med lätt hake eller helt utan. Mitt första ledrep hade en väldigt tung hake som i sämsta fall gav ryck i grimman och i bästa fall var, ja, tung helt enkelt.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

smellcaramell
2017-03-13 20:44
#4

Jag känner mig helt "handikappad" med ett kort ledrep då jag inte kan ge de hjälper jag vill. Jag använder annars alltid repänden som "svans" om hästen till exempel inte lyssnar när jag ber den backa o.s.v. och med ett kort grimskaft tar jag ju även i hästens grimma då och måste dessutom stå extremt nära hästen. Vill även kunna föra hästen på en volt runt mig med ledrepet och är det kort blir ju volten på tok för liten/jag får springa som en galning ;) 

Annars håller jag med #3 att leta efter ett ledrep med en lätt hake och jag föredrar även de som kan "snurra" alltså om repet snurrar så "rätar" det ändå ut sig, vet att en jag känner knöt fast ett rep på repgrimman och körde de "vanliga" övningarna och efter ett tag hade hästen en enorm knut "under huvudet" då repet snurrat ihop sig så pass mycket.

Resershettisen
2017-03-13 20:56
#5

Tack snälla för era svar! Känns som att jag får införskaffa både grimma o ledrep :) Även fast min ponny "bara" är en shettis så ska de ju jobbas på samma sätt. Får ofta ifrågasättningar tex "varför hålla på med nh med en sån liten, om den inte gör som du säger är det ju bara att butta iväg den" samt "äh gör väl inget om den där lille brallar loss, det är ju som en hund".. Tycker att man ska kunna arbeta med nh vilket hästen är 60 cm hög eller 160 cm hög! Eller som i detta fallet, en shettis!

Upp till toppen
Annons: