Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 607 ggr
ähnchen
2017-02-21 19:40

Mentala övergångar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ännu en klassiker 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
ähnchen
2017-08-20 19:26
#1

En reflektion angående mentala övergångar från dagens träning. Jag körde fysiska övergångar med Grynet, skritt - trav - skritt - trav… Bad henne om trav på den sidan av volten som hon vill vara på och om skritt på den halvan som hon tycker är jobbigare (blåst och många träd och buskar som rör sig). Om hon vände sig inåt mot mig backade jag och hon fick vila. Hon börjar bli riktigt bra på det 😉

Jag behövde inte be mycket när hon skulle trava och traven var rytmisk utan att hon rusade. Det såg välordnat ut.

Vilade hon såg hon väldigt lugn ut med lågt huvud, blinkade och tuggade initialt. Men sedan stod hon där, lite krokigt som fötterna hade hamnat när hon hade stannat, öronen i en fast position snett bakåt (inte aggressivt!) och rörde knappt en muskel. Så jag väntade. Och väntade. Och väntade. Efter en lååång stund, säkert 10 minuter, kom en stor suck, jättemycket tuggande och hon började sortera fötterna till en bekvämare position och klia huvudet mot frambenen. 

DET var den egentliga downward transition, dvs. övergången neråt (eller hur man nu kallar det inom dressyren…). 

Vi repeterade många gånger och hennes downward transitions kom allt snabbare. Huvudet kom lägre i traven och hon stannade mitt på när hon skulle vila.

Det jag vill komma till: Det handlar inte om att få hästen att reagera stort under en mental upward transition. Den kan finna läget tillräckligt upphetsande utan att ge stora signaler. Det handlar inte om att du alltid behöver göra något för att få hästen att komma ner igen, som t.ex. desensibilisering. Det kan räcka med, eller till och med vara bättre, att vänta. Tiden det tar för hästen att komma ner ordentligt säger dig hur mycket "upp" den faktiskt var.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: