Annons:
Etikettallmänt
Läst 593 ggr
ähnchen
1/26/17, 8:24 AM

Hästmänniskor bra chefer??

Läste en artikel i Ny Teknik om att framtidens chefer finns i stallet.

Jag hade stora förväntningar på artikeln men i stort handlade den bara om att man i ett stall behöver fatta beslut som inte bara påverkar en själv.

Och frustration kommer från förväntningar… ;D

På bilden syntes en kvinna och en häst. Hästen bar huvudet högt, hade uppspärrade ögon och näsborrar. Om medlemmarna i mina projektgrupper såg ut så skulle jag inte ha särskilt höga tankar om mitt ledarskap. Nu vet jag inte om det var hennes häst som kände henne väl eller en lånad en som hon annars inte jobbar med, dvs. om hon bar ansvaret för hästens ansiktsuttryck eller inte. Kanske kameran var något nytt och läskigt, det blåste osv. Det finns många möjliga scenarier så jag ska inte vara alldeles för kritisk.

Jag tyckte mest att det var synd att de (tidningen eller den intervjuade) missade viktigaste delen, själva träningen. Det är absolut lärorikt och bra för den egna utvecklingen att ta ansvar för någon annan än sig själv. Men största utvecklingen av ett bra ledarskap händer i arbetet med den man ska leda, i detta fall hästen, inte under beslut att byta till ett nytt foder eller annat täcke.

Sedan anser jag att vem som helst som har en drivkraft att utveckla sig själv, tänka om och tänja på sina egna gränser kan bli en bra chef. Drivkraften behöver absolut inte ha fyra ben och lång nos. Och med tanke på att det i vissa hästverksamheter fortfarande praktiseras management by fear…

Hur som, jag ska i alla fall ut ikväll så Grynet kan fortsätta utbilda mig :)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Maleficum
1/26/17, 10:39 AM
#1

Intressanta tankar och helt klart något som kanske borde tas upp mer när det pratas om hur bra chefer hästtjejer kan bli.

Har ju inte sett bilden nu men kan ju vara att de ville ha en häst som såg "alert" ut eller liknande för att "visa" att om tjejer kan "behärska" ett stort tungt "vilt" djur så kan de behärska jobbsituationer som chef också eller nåt (bara en tanke, kanske inte fanns någon direkt tanke alls bakom bilden heller :P du får mejla dem och fråga ;))

Kan tänka mig om man skulle ha en bild på en väl avslappnad häst skulle folk väl tycka att den var slö och snäll och var väl inge svårt att hantera för det kan väl vem som helst.

Sen bara för att man är "hästtjej" innebär det ju inte att man skulle bli bra chef heller. Jag skulle tex aldrig vilja vara chef för det skulle inte passa mig ett dugg! Och det är ju för jag hellre följer än leder när det kommer till andra människor, med djur är det däremot annorlunda men där vill jag främst ha en vänlig och respektfull kamratskap där båda tycker det är skoj att vara med varandra och göra skoj och mysiga saker ihop (även om här hemma så är det faktiskt den blinda kaninen som är bossen över alla oss andra både två, fyrbenta och befjädrade ;)).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: