Annons:
Etikettträningstips
Läst 371 ggr
ähnchen
2017-01-15 20:32

Dagens träning: Täppa hål

Omstart med Grynet. 🙂

Jag har slarvat lite med att varje gång börja på punkt 1 i planen och jobba mig igenom allt. Det tar bara 5 minuter om jag gör det varje gång och ger mig världens bästa överblick över vilken häst jag har idag. Så jag fick betala för slarvet nu och hade en rätt så ofokuserad häst som ryckte till ett par gånger på vägen från hagen, framför allt vid ljud bakom henne.

Skärpning! 

Steg 1: Fokus. Då marken är för isig just nu var FAB ingen idé. Men ledövningen funkade så vi gjorde den på väg till paddocken. 

1 steg fram, 1 steg bak
2 steg fram, 1 steg bak
3 steg fram, 1 steg bak. Ingen reaktion då hon var upptagen med annat. Svängt repet och fått backning utan att den behövde träffa henne. Bra!

Och om vi började: 1 steg fram, 1 steg bak, 2 steg fram, 1 steg bak osv. Ett par omstart senare och med betydligt bättre fokus kom vi till slut fram till paddocken.

Steg 2: Desensibilisering. 
Rep: Inte perfekt redan på den nivån! Inga reaktioner men stirrande i tomma intet - mental flykt. Där ser man. Jobbade igenom ryggen på båda sidor, sedan magen, framben, och till slut bakbenen. Ett par gånger tappade hon fokus så jag bad henne om bakbensförflyttningar (DE) för uppmärksamhetens skull och hon skärpte sig genast. 

Jag passade på att varva DE med DS för att påminna henne om att det finns en skillnad mellan att svänga repet med syfte (backup driv för DE) och utan syfte (DS). Den biten gick klockren.

Longerspö: Över ryggen och runt ben var inga problem. Att smälla den i backen framför henne gick jättebra det med men vid en punkt vid hennes sida blev ögonen större. Stanna i den positionen, blink, stop. Tillbaka till utgångspositionen framför henne. Kom lite längre nästa gång osv. När linan slog i marken bakom henne började hon gå undan. Bingo! Hål hittat. Följde med hennes rörelse och fortsatte slå med spöt i marken tills hon stannade. Omstart, alltid från startpositionen framför henne. 

När hon höll på somna oavsett var spöet slog i marken var vi klara. Och imorgon börjar vi med  - Steg 1! 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: