Annons:
Etikettträningstips
Läst 1022 ggr
ähnchen
2017-01-10 06:22

Fler tankar kring hästar och säkerhet

Jag vill dela en av Warwick Schillers senaste youtube-videos där han går in på hur viktigt det är att lära sig att vara närvarande och observant när man är med sin häst (och överhuvudtaget). Och att det går att lära sig att vara det. Att de flesta (rid)olyckor kunde ha förhindrats om man hade varit observant, sett signalerna och inte gjort de fel/tog de felaktiga besluten man gjorde. Och att det är ofta fler saker som leder till att det går riktigt illa. 

Jag lägger det under träningstips, för oss människor. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Maleficum
2017-01-11 18:53
#1

Kanske skulle kikat på de nya inläggen först :P Har precis sett denna också (och länka till den i tråden om hjälm eller hästträning). Riktigt bra!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ähnchen
2017-01-11 20:09
#2

#1 Haha, ja, jag såg det. Det gör inget. Dubbelt håller bättre och ämnet är viktigt 👍

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
2017-01-31 06:18
#3

Där kom en del 2 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Maleficum
2017-02-01 14:47
#4

Nyttigt vetande :) kan väl dock erkänna att jag faktiskt brukar gå under halsen på vissa av hästarna i stallet när jag ska fixa sadeln och släppa ner sadelhjorden (speciellt om de har ludd på sadelhjorden så man kan hålla den när man byter sida) också för att dem ska slippa byta sida hela tiden i spiltan utan kan ofta stå som de gör. Men så har jag aldrig sett någon av dem hoppa framåt speciellt inte om de först dragit sig bakåt (står ju i spilta de flesta och då är de ju vana med nästan konstant drag i grimman så de är ju inte speciellt inlärda på att "släppa" på trycket om det är något). Gör det ju iof inte första gången jag har nån av hästarna utan först efter jag lärt känna dem och vet hur de brukar bete sig i olika situationer (en del märker man ju inte gillar när man går under halsen så då gör man det ju inte).

Såg del tre kommit nu också :)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ähnchen
2017-02-01 16:23
#5

Tror poängen här är inte att det brukar hända utan att det finns en RISK. Och att den går att undvika helt och hållet genom att inte stoppa ner sitt huvud framför hästars ben. ;) Tror inte Bundy skulle vara särskilt imponerad över om man kröp runt hans framben heller. Ändå skulle Warwick aldrig göra så för att det ändå KAN tillkomma flera andra parametrar som han inte kan påverka, som kyla, vila, blåst OCH en rasslande vagn. :)

Målet är att få oss att tänka. Om vi nu vill spinna vidare på det här specifika exemplet: Hur kan jag undvika att ha huvudet där? Kan jag t.ex. ta av ludden och trä på den när jag har gått runt till andra sidan?

Jag borstar Grynet i boxen ibland. Och jag har också dykt under hennes hals för att komma till andra sidan. När jag såg videon började jag fundera på om det var en så bra idé. Jag kanske skulle gå runt rumpan istället? Hon har ju aldrig sparkat…

Men OM det skulle vara kallt, blåsigt, hon hade vilat OCH hon skulle skrämmas av något oväsen på stallgången och hoppa baklänges, ja då skulle jag mosas mot väggen. Är det värt att ta risken?

Min slutsats blev Nej. Nästan säkrare att krypa under halsen för skulle hon skutta framåt skulle hon behöva drämma sitt egen huvud i gallret för att få plats – inte lika troligt. Om jag däremot tar henne i grimman och flyttar på henne istället för att flytta på mig får hon fokus på mig, något att göra och sannolikheten att hon skulle skrämmas av något blir genast lägre. Kanske bästa lösningen för boxen.

Om jag tar ryktlådan, de grejer jag behöver samt hästen och går ut på gården istället har vi all plats i världen att röra oss på utan risk för krossad skalle eller mosade revben. Eftersom hon numera kan stå markbunden behöver jag inte ens sätta fast henne någonstans. Tror det här är min lösning på problemet. :)

Gillar del 3! Sååå många söta kaniner :D Fast, som någon i fb gruppen redan har listat ut: Vänta nu, för att få 12 kaniner borde det väl börja med minst två och inte bara en?!? ;)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Maleficum
2017-02-01 17:12
#6

Det där att gå bakom när de är uppbundna i box har jag också tänkt på massa gånger (innan jag såg dessa filmer) just att det är rätt stor risk att bli klämd eller liknande om hästen skulle backa! Vet av säkerhetsskäl att det är bra att binda upp dem när man ska fixa i box men jag kan tycka det är lite bättre när de står lösa (om man har en häst som är snäll att stå där man ställer den) och flytta hästen mer när man ska komma mellan olika sidor än att behöva tränga sig mellan baken och väggen. Får se hur det blir med nya stallet de håller på att bygga (så alla hästar ska få box och vad jag förstått är dem större än boxarna som finns i gamla stallet). Ska tydligen bli några speciella "pysselspiltor" men vet inte om det kommer vara tillåtet för alla elev att använda dem eller om det bara blir för vissa hästar (som nu är det enbart tillåtet att ställa ut vissa av hästarna i gången när man ska fixa dem).

Men helt klart att man börjat tänka mer vad man gör runt hästarna och hur man kan undvika olyckor.

Den första kaninen kan ju redan haft kaniner i magen ;) då behövs det ju bara en till att börja med och det kan ju ploppa ut 11 ungar på en gång = 12 kaniner!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
ähnchen
2017-09-16 08:16
#7

Igår blev jag ombedd att rida ut med en grupp människor som hade bokat en turridning på 1 timme, men hon som skulle rida med dem är skadad.

Jag sa "visst, det kan jag göra." Men när vi pratade om detaljerna kom jag att tänka på det Warwick säger i första videon här. I flygplanskrascher som skulle kunnat undvikas har man sett att det alltid hade hänt minst 7 fel som till slut ledde till kraschen. För lite bränsle, piloten gjorde ett fel, sedan co-piloten, en sensor som gav upp etc.

Eftersom tjejen som frågade är skadad har hon inte ridit sina hästar på en vecka. Hon undrade om jag kunde ta Grynet eftersom hästen hon skulle ha ridit inte var hennes. 

- Grynet är oerfaren
- Jag är halvbra på vägarna här ute än så länge
- Jag vet inte exakt hur alla hennes hästar fungerar
- Hästarna har inte ridits på en vecka
- Inte alla av människorna var erfarna ryttare
- Jag känner inte människorna (inget fel men riskfaktor i kommunikationen)

Där har vi redan 6 faktorer som inte är optimala. Det skulle alltså räcka med lite blåst eller en fågel som plötsligt flyger upp för att försätta hela sällskapet i en mindre bra situation. Det behöver inte gå riktigt illa men risken är överhängande, så varför ta den?

Hon ringde och bokade om dem.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: