Annons:
Etikettallmänt
Läst 450 ggr
ähnchen
1/9/17, 6:16 AM

Gårdagens träning: Tömma koppen på oro

När jag kom till stallet igår var hästarna redan inne. Först trodde jag att Grynet mådde dåligt (fysiskt) då hon bara stod och glodde. Men när hon tittade bort varje gång jag närmade mig förstod jag hur orolig hon var. Hennes "worry cup" var full.

Det har ju länge varit hennes sätt att hantera jobbiga saker. "Det jag inte ser finns inte, och sedan brukar det gå över". Så det är inte konstigt att hon faller tillbaka till detta beteende när något stressar henne. Det var absolut ingen idé att göra något nytt eller avancerat. Jag tror faktiskt att det var allra första gången som jag inte blev det minsta besviken, jag som hade tänkt rida i snön. 'Frustration kommer från förväntningar' - mitt eviga mantra. Hur kul skulle det vara att rida i snön om hästen låtsades vara någon annanstans eftersom den inte stod ut med mig?

Back to basics. Körde FAB och hon fick en rad enkla uppgifter med mjuka signaler. Att jag fanns där var ju redan för mycket så ingen idé att trappa upp saker mer än absolut nödvändigt. Gå höger, stanna, gå vänster, stanna, trav vänster, stanna osv. tills jag fick minsta lilla portion av fokus. Då fick hon stanna och vila. Senare blandade jag denna övning med desensibilisering - med mig.

Gå fram till hennes sida (hon började genast glo och ibland titta bort) och klappa tills hon slappnade av och vågade titta på mig, om och om igen tills hon inte ens blev orolig när jag kom. Andra sidan samma sak. Tappade hon fokus igen pga annat fick hon röra sig lite mer. 

Det hela slutade med ett djupt suck och en nos som sjönk till marken när hela hästen äntligen kunde slappna av. Det blev mycket slickande och tuggande bakom mig på väg tillbaka till stallet. Tillbaks i boxen var hon hur social som helst. Kändes minst lika bra som en ritt i snön! 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Tjeja
1/9/17, 6:44 AM
#1

😍

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Upp till toppen
Annons: