Annons:
Etiketterhästhälsahästhållning
Läst 719 ggr
smellcaramell
11/18/16, 5:28 PM

Stallplats

Har skrivit förut om att jag planerat att köpa häst och funderade då på vilka löpande kostnader som finns, nu är jag framme vid nästa problem, hur tusan hittar man ett stall/lösdrift?

Jag är nyinflyttad sedan någon månad så känner ingen i hästvärlden här, jag har försökt kolla blocket och hästnet men där kommer det endast ut stallplatser som är ca 5 mil bort och ingen bussförbindelse vilket skapar problem för mig som tågpendlar, inte har körkort och dessutom har en hund hemma om dagarna. I området där jag bor har jag lyckats hitta 3 stall(satelitkarta på hitta.se) som tyvärr inte verkar optimala. Ett stall har nyligen satt ihop en ny flock och har därmed även fyllt alla boxplatser och även om de har vindskydd och möjlighet att ha lösdrift så är hagarna för små för att stalla in en till häst.

Ett annat stall har uppfödning och verkar i mitt tycke ha rätt små hagar och jag vill ju helst ha hästen på lösdrift så dessa små hagar känns sådär måste jag säga.

Den tredje verkar tävla islandshästar och verkar inte ha några andra hästar i sitt stall och har dessutom hagar i minsta laget för storhäst som det är jag tänkt köpa.

Är det ok att bara gå förbi och fråga om de kan tänka sig att stalla in en häst eller skulle ni tycka jag var helt knäpp om jag "stövlade in" på er gård och frågade om stallplats? Hur går man annars tillväga när man ska hitta stallplats?

Jag är dessutom student som har familjen på annan ort så behöver stalla in hästen på ett ställe med hjälpsamma medmänniskor som kanske kan kolla till min häst om jag åker hem en helg, absolut inte rida men kratsa hovar, kanske byta täcke, visitera hästen så den inte är skadad o.s.v. Jag kan självklart hjälpa till om de åker bort jag med men jag är väl den som kanske är borta mer "regelbundet" och behöver kanske hjälp oftare än genomsnittet då det känns sådär transportera hästen flera timmar "bara" för att jag ska hälsa på familjen på bemärkelsedagar. 

Samma inlägg är även postat på Ridsport.ifokus

Annons:
Valentine
11/18/16, 5:33 PM
#1

Jag tycker absolut att du kan gå till gården och knacka på. Fråga kan man alltid göra. Sedan om du hittar någon aktuell plats så får du höra med denne, om ni kan ställa upp för varandra, om du reser bort och vise versa.

smellcaramell
11/18/16, 5:37 PM
#2

#1 Man kan inte anses som "konstig" om man bara stövlar in då? Om jag hade ägt en går hade jag nog blivit lite misstänksam om någon bara kom in på gården 🤔 Men det kanske bara är jag 🤪

Ja jag kan ju hjälpa till mycket på dagarna eftersom jag ofta är ledig/bara har 2h schemalagda lektioner på dagarna och resterande tid får jag studera på egen hand och kan därmed förlägga det på kvällar och på så sätt hjälpa till om hovslagare eller så ska komma och gårdsägaren inte är hemma. 🙂

Valentine
11/18/16, 7:48 PM
#3

Nä jag tycker inte det. Om någon skulle komma till min gård så skulle jag inte tycka det var konstigt iallafall :) jag skulle inte bli misstänksam. Bara undra vem är det då, på sin höjd. Jamen det låter väl bra att du kan göra det :) men som sagt ni får tala med varandra och se när du väl hittat en bra plats.

ähnchen
11/19/16, 7:43 PM
#4

#0 Jag tycker inte det är konstigt att gå till en gård och fråga om de har lediga stallplatser. Jag skulle nog inte gå in i alla byggnader och kolla i varje hörn men se om det finns folk i närheten som man kan fråga. Du skulle även kunna nämna att du egentligen tänkte på lösdrift men inte hittat något i området så kanske de kan tipsa dig. Eller om deras stall är fullt vet de kanske vem som har plats. Lycka till 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Zadeira
11/20/16, 9:25 PM
#5

#2 Om du går direkt på sak, söker upp närmsta människa och berättar ditt ärende har jag svårt att tro att någon tycker du är konstig.

Det förståss, är det en gård där du inte ser några hästar är det kanske konstigt att gå dit och fråga om stallplats. 😉 Men jag tror de flesta med hästar på gården har full förståelse om en annan hästmänniska kommer dit och frågar om stallplats.

Upp till toppen
Annons: