Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 675 ggr
ähnchen
10/31/16, 8:15 PM

När hästen går "Lalalalala"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag jobbade jag med en stor kille på 7 år. Han reds in ifjol men just nu görs inte så mycket mer med honom än att gå promenader.

Han är lite försynt om än nyfiken när det gäller att hälsa på nya människor och kan krypa in i ens utrymme när han är orolig. Det känns lite extra läskig eftersom han är så stor. Att han då lyfter huvudet högt gör inte saken bättre 😉

Gjorde ledövningen med honom direkt när vi kom ut ur hagen då han kröp närmare mig. Han blev så skärrad över den ändå ganska milda tillrättavisningen att han sedan höll extra mycket avstånd. 'Känslig och osäker, har svårt att hantera tryck' noterar jag för vidare arbetet.

I paddocken går jag några varv med honom åt båda håll och noterar att han går längre in än mig i vänstervarv. 'Han vill helst ha mig på sin högra sida'.

Hästen följer min väg, har mig på sin högra sida.

Hästen försöker ta genvägar för att behålla mig på högra sidan. Han nästan snurrar på fläcken i mitten.

Jag börjar med FoB för att få en även bättre bild över honom. Jag plockar upp flaggan bara för att se hur han reagerar i andra änden av linan. Han glor på den men ingen panik.

Jag ber honom gå till vänster genom att peka, smacka och försiktigt (med tanke på tidigare reaktioner) lyfta på flaggan. Han fattar nästan omedelbart och går åt rätt håll. Och medans han går runt mig noterar jag att han visst lånar mig sitt öra men ögat tittar hela tiden utåt. Jag kan se den vita kanten. Det han gör att att "Lalalalala" låtsas att allt detta inte händer just nu och väntar på att det som inte händer mår gå över fort. Han tittar utåt i båda varv, men i vänster varv är hela kroppen riktat utåt när han har mig på sin vänstra sida, något han inte gillar som jag upptäckte tidigare.

Hästen är mentalt någon annanstans. Bakdelen är tom närmare mig än framdelen, en fight-or-flight position.

Jag ber honom att byta håll genom att driva ut bakdelen. Det har han svårt för och vi tar staketet till hjälp för att han ska förstå vad jag vill. När vi får till vändningar åt båda håll återgår jag till cirklar igen. Han tittar fortfarande utåt.

Högervarv inte lika illa som vänstervarv men utåt är det.

Istället för att trappa upp trycket för att få hans fokus (för det har jag som örat visar) försöker jag olika mindre saker för att fånga hans blick. Vifta väldigt lite med flaggan vid mina fötter - inget. Vicka på huvudet - inget. Hoppa på stället - ett skutt och en blick. Ha! tänker jag och vänder mig bort. Han stannar överraskat. Helt ok!

Efter en liten stund ber jag honom gå igen. Han gör det, och tittar bort. Hopp, hopp, blick, vänder mig bort. Han blev inte helt bra under detta pass men bättre och det är allt som räknas. När han släppte huvudet hela långa vägen ner till marken slutade vi.

Huvudet börjar komma in lite mer och ögat riktas mot mig då och då.

Bra jobbat! :)

På väg ner till hagen stannade jag flera gånger för att bara klappa honom. Han tittar gärna bort även i sådana situationer så jag klappade alltid tills han tittade på mig för att sedan genast vända mig bort och fortsätta gå. I hagen sökte han då till och med kontakt. Imorgon fortsätter vi 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
ähnchen
11/2/16, 7:19 AM
#1

Så, nu har jag hunnit fixa lite bilder för att förtydliga det jag babblat om. 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
11/6/16, 7:56 PM
#2

Resultat efter fyra pass: 

Hästen går inte längre iväg i hagen (han gjorde det efter dag 1 vilket också visar att han tyckte att det var sjukt jobbigt med mig) utan räcker nyfiken fram nosen när jag kommer. Han tittar fortfarande bort när jag ställer mig på hans vänstra sida men huvudet kommer snabbt tillbaka och han vågar titta på mig. Han följer efter utan minsta motstånd med bra avstånd, stannar när jag stannar och backar när jag backar.

När det gäller FoB kan han nu byta håll i en flytande rörelse i skritt och för det mesta även i trav. Jag ser inte längre det vita i hans ögon men han har fortfarande en tendens att hålla huvudet lätt utåt. Det blir tydligare i trav men går åt rätt håll även där. Han är mycket mer närvarande hela han.

Vi lyckades även jobba ordentligt med hans fokus när två ston toksprang i en nära hage och han glömde bort att jag fanns. Det var ju sååå spännande där borta :D Det enda jag gjorde var att be honom byta håll om och om igen och slutade först när han gjorde det ordentligt och direkt när jag bad honom, inte först efter ett halvt varv. Han glömde bort mig ett antal gånger men återvände allt snabbare då allt annat bara blev jobbigt.

Jag började även desensibilisera honom med repet och det gick hur bra som helst, både över ryggen och runt benen på båda sidor. Vi passerade fladdrande vit plast från silagebalar utan att han brydde sig och han gick själv fram till flaggan och började tugga på den där den låg på marken så han är redan ganska trygg på sådana bitar. 

Han visade aldrig några tecken på motvilja eller att han var sur, inte ens när han inte fick titta på stonas skådespel. Så om man bara är noga med att visa honom att han är på väg att göra rätt kommer han utvecklas hur snabbt som helst och bli hur fin som helst.

Tänk hur bra man lär känna en häst på så kort tid genom några enkla övningar. Helt otroligt och det ger så mycket energi 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Urhasten
11/7/16, 6:47 PM
#3

Det här "Bra jobbat" funderar jag kring. 

Klappar/smeker hästar varandra när dem har varit bra på en uppgift? 

Och ens det, kan en häst i det fria "jobba" med en häst att förändra sitt beteende och sedan berömma den, om vi vänder på ditt förhållningssätt som du säger är hästarnas språk. Har du sett ditt förhållningssätt utspela sig i en hästflock (arbeta fram fokus, ex)?

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Gronstedt
11/8/16, 9:16 AM
#4

#3: "Klappar/smeker hästar varandra när dem har varit bra på en uppgift?"
Hästar är mycket taktila och rör ofta vid varandra, både för att signalera ogillande, för att signalera att de trivs tillsammans och för att inbjuda till gos eller lek. När spänningar förekommit och upplösts kan till exempel ömsesidigt kliande ta vid.

"Och ens det, kan en häst i det fria "jobba" med en häst att förändra sitt beteende och sedan berömma den, om vi vänder på ditt förhållningssätt som du säger är hästarnas språk."
Hästar i det fria jobbar hela tiden med att påverka/förändra varandras beteende och bestraffa eller belöna. När häst A närmar sig häst B med hotfull hållning påverkar A B att till exempel flytta sig bort från höt som A vill ha. När B går undan släpper A sin hotfulla hållning och belönar därmed B. Kanske A till och med vänder sig lite bort och slappnar av mer, och inbjuder därmed B att komma tillbaka och dela höt = ännu starkare belöning.

"Har du sett ditt förhållningssätt utspela sig i en hästflock (arbeta fram fokus, ex)?"
Hästar arbetar hela tiden med varandras fokus. I exemplet ovan börjar A med en subtil signal med hållning, öron och rörelseriktning. I en väl integrerad flock räcker det, för alla hästar har fokus på den häst som brukar "ta ledningen". Reagerar inte B på det subtila (= har inte fokus på "ledaren"), kommer A att förstärka sin signal (=höja energin), till exempel genom att röra sig fortare/knyckigare, slänga till med huvudet, tills B fokuserar på A och reagerar. Till sist kanske A rentav tacklar eller nafsar B. 

Man kan ofta se att hästar på "lägre nivå" kan törna mot varandra och småkivas ömsesidigt, medan A, som har högst rang i den givna situationen, bara behöver knycka på ett öra för att de andra ska reagera. Ingen råkar törna emot A och om A säger ifrån blir det inget ömsesidigt kivande. B, C, D och E  har fokus på A, men inte lika mycket på varandra. Och det beror på att A har begärt och visat sig förtjänt av att ha de andras fokus. Till exempel genom att det oftast är A som längst står och spanar mot en eventuell fara, efter att B, C, D och E har sänkt huvudena.

ähnchen
11/8/16, 9:34 AM
#5

En bra fundering. 🙂 Nej, hästar klappar inte varandra på det sättet. Men något de faktiskt gör är att den hästen som tillrättavisat en annan efter en stund går och bjuder in till att klia varandra, på hästars vis. Eller att bara hänga med varandra en stund. Så ja, hästar ändrar på andras beteende främst genom att sätta personliga gränser men det omedelbara ”berömmet” är att den andra hästen får vara ifred när den avlägsnat sig. Eventuellt kliande efteråt är mer för att stabilisera relationen, inte beröm.

Arbeta fram fokus är vardagsmat för hästar, dock utan att de tänker på det. Varje gång en häst kommer för nära och blir tillrättavisad blir den påmind om att hålla koll på övriga. ”Aj! Just ja, förlåt, jag glömde att du fanns”. Det ses väldigt ofta när unga hästar avvänjs och börjar söka kontakt med andra. Lite äldre hästar har mycket bättre koll och ser de små små signalerna av de andra, vilket de bara kan när de är uppmärksamma. Det är därför att det kan se ut som om en hel flock byter håll samtidigt. De har stenkoll på varandra.

Hingstar fostrar sina ston genom att flytta på deras fötter, dvs. hingsten ger flocken uppgiften att ”flytta på er, ditåt, nu”. Och stona brukar vara lite motvilliga först. Om inte han är konsekvent och ser till att de gör som han säger ändå är han ingen bra ledare, ingen som kan skydda flocken, och då kan de flytta över till nästa som kommer. Deras ”beröm” för utfört arbete blir även här att få vara ifred.

Mitt främsta beröm är att vända mig bort och lämna hästen ifred, gärna ett par minuter mellan varven. Klappandet kommer efter pausen.

Varför ändå klappa hästen. Hästar sätter inga grimmor på varandra, lär inte varandra tricks, lägger inte på någon sadel eller spänner varandra framför en vagn för en rolig åktur. De rider inte varandra heller. Där tar NH slut i den meningen vad hästar gör med varandra. Men det är fortfarande samma principer som jag använder mig av i den fortsatta träningen. Det handlar inte så mycket om ”vad” hästar gör med varandra utan ”hur”. Vill jag kunna göra saker som ovan utan att stressa hästen behöver jag lära den att det inte är någon fara att jag t.ex. tar den i huvudet. Hur ska jag annars få dit grimman? Så istället för att flytta på hästens fötter klappar jag den i pannan (vilket absolut kan upplevas som tryck av en häst) och vid första tecken på avslappning lämnar jag den ifred. Många hästar inser att det faktiskt är ganska skönt att bli klappad och kliad när väl rädslan/misstänksamheten försvunnit. Då kan de få lite mer av det. Jag försöker alltid att hitta de ställen där hästen tycker att det är skönt att bli kliad på för att använda det för att bygga relationen.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Urhasten
11/8/16, 9:20 PM
#6

Jag tror inte på rangordning. Mina belägg för varför finner ni i Emelie Cajsdotters bok "Kungens alla hästar". Efter alla timmar jag spenderar i mina olika flockar, både sto och hingstflock, samt blandad flock, så finns där ingen som helst hierarki.

Det #2 beskriver för mig är situationer där hästarna kommer i tvist för att den ena hästen känner behov av att ha makt och kontroll och såldes även utövar hot mot andra för sin egen vinning att klara sig. Kallas också för att vara en dominant individ. En dominant individ känner ett behov av att kontrollera och dominera på grund av att det finns en rädsla bakom. Om individen inte får kontrollera, och dessutom gör det ofta med en negativ energi, finns det en risk att den blir utebliven kanske uppmärksamhet, mat, vatten, etc. För mig är det otroligt negativt att en häst ska känna sådant behov och dessutom att det gått så långt att en individ med tendens att känna sådan låg självbild måste hävda en överlägsen ton mot andra för att känna att behoven ska fyllas upp. Jag hade aldrig i mitt liv eftersträvat att använda ett sådant negativt beteende mot andra hästar, som uppenbart kurar ihop sig och drar sin kos (eller ibland inte accepterar att köras med och säger ifrån på skarpen = stor risk för fysiskt bråk).

Det finns alltså brister  i en dominant hästs liv. Kan handla om att hästen lever en livsstil som inte passar den fullt så bra. Ex. att den behöver fri tillgång på grovfoder eller på något sätt övertalas att den inte blir utan grovfoder trots att den portioneras ut. Att den helt enkelt inte mår bra. 

Jag ser fortfarande inget riktigt svar på mina funderingar, vilket är synd… Kanske söker jag svar som ingen "NH-människa" kan svara på. För även om jag tänker mig att det finns någonting som heter hierarki i en hästflock och "berömmet" är att bli lämnad ifred - varför försöker du lära hästen ett språk som den redan kan? Och så har jag faktiskt aldrig förstått varför en ynklig människa vill försöka agera häst. Det har jag ingen logik bakom som stöttar, vilket jag gärna också hör mer på om det finns bra förklaring.

Probipet - en mage i balans ger friska hundar och katter ❤️

Annons:
ähnchen
11/9/16, 6:27 AM
#7

Du har helt enkelt en annan syn på hur hästar fungerar och kommer således ha svårt att förstå eller snarare acceptera det jag förklarar. Det är fritt fram att beskriva hur du jobbar med dina hästar och logiken bakom. 🙂

Det jag skrev under #2 kommer från en uppsjö av observationer av både vild- och tamhästar och har inte så mycket med brist på grovfoder eller uppmärksamhet att göra då det händer oavsett. Det med språket har jag svarat på i ett tidigare inlägg. Det är inte språket jag lär hästen utan jag använder dennes språk för att kommunicera med den. Som att förklara matte för en svensktalande person på svenska och inte på kinesiska. Och ynkliga jag älskar språk så varför inte lära sig "hästiska"? 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
11/9/16, 9:19 AM
#8

#6: "En dominant individ känner ett behov av att kontrollera och dominera på grund av att det finns en rädsla bakom." Det där anser jag är fullkomligt ogrundat och baserat. En dominant individ tar för sig för att den kan, men "betalar" också för det. En trevlig dominant individ "betalar" genom att förtjäna andras respekt, en otrevlig dominant individ "betalar" genom att skaffa sig andras rädsla. Detta gäller både inom och mellan arter. En bra hästledare är inte rädd, osäker eller ängslig för att bli utan, den är lugn, trygg, vänlig, håller koll på alla faror som kan hota gruppen, går emellan i bråk mellan andra, disciplinerar individer som uppför sig illa och belönar beteenden som är bra för sammanhållningen. En bra hästledare är som en bra förälder. Belöning är inte främst att få vara i fred, utan att få vara med. Att bli utkörd ur gemenskapen är ett "straff", att bli inbjuden att komma tillbaka in i gruppen  är en belöning.

"… varför försöker du lära hästen ett språk som den redan kan?"
Ingen försöker lära hästen ett språk den redan kan. Det man gör inom NH är att uttrycka sig på mänskligt sätt i en form som är lätt för hästen att förstå, eftersom det liknar det språk hästen redan kan.

"Och så har jag faktiskt aldrig förstått varför en ynklig människa vill försöka agera häst. Det har jag ingen logik bakom som stöttar, vilket jag gärna också hör mer på om det finns bra förklaring." 
Den enkla förklaringen är att NH inte har handlar om att "en ynklig människa vill försöka agera häst", så där finns helt enkelt ingenting att förstå.

Upp till toppen
Annons: