Annons:
Etikettträningstips
Läst 623 ggr
ähnchen
2016-10-29 19:55

Dagens träning: skumgummimakaroner :D

Idag gjorde vi en kul grej - eller ja, Grynet tyckte nog inte att det var så kul från början men var extremt nöjd med sig själv i slutet av passet.

Min kompis byggde en grej av 2 hinderstöd och 6 av dessa färgglada skumgummimakaroner som man brukar ha som simleksak. Hon fäste tre makaroner horisontellt och i olika höjder på varje stöd. Hon placerade stöden med att avstånd så att det ca. var en hästbredd mellan änderna på makaronerna. Änderna vippade lite i vinden som gjorde det hela extra spännande.

Jag hade tur som red samtidigt och fick utnyttja hennes lilla skräckkabinett för att träna Grynet. För att vara helt ärligt använde vi det betydligt mycket mer då hennes häst bara gick igenom. Den hade tydligen sett det förut 😉

Vi gjorde på samma sätt som med skrämmande hörn eller andra föremål, tryck när hon gick därifrån, eftergift när hon gick mot det eller stannade med huvudet åt hindrets håll. Det tog inte alltför lång tid för henne att bli nyfiken och faktiskt nosa på vidundret. Sedan tog det jättelång tid för henne att komma fram och vila med huvudet mellan makaronerna. Men eftersom jag gjorde det till enda platsen där man fick vila gick det till slut hem och hon började tugga och slappna av ordentligt. Därifrån var det inte alls något större problem att be henne gå igenom luckan.

Vi repeterade ett par gånger, sedan lät jag henne välja var hon ville vila. Det blev häpnadsväckande nära makaronerna 😉 Världens nöjdaste häst följde med mig till hagen. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Gronstedt
2016-11-04 11:36
#1

Förlåt en obildad, men vad är detta för "makaroner"? Låter som en bra övning.

ähnchen
2016-11-04 18:14
#2

Googla på pool noodles så får du nog upp lite bilder. Hittade inget svenskt ord för dem så jag försökte beskriva hur de ser ut. Det blev rätt knasigt i alla fall 🤪

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
2016-11-08 10:49
#3

Aha! Men då köper jag hellre sådan här: https://www.p-lindberg.se/detaljer/rorisolering?gclid=CJDE6MHwmNACFWTbcgod-ukOxw 

2 m för 15 spänn känns som ett OK pris …

ähnchen
2016-11-08 12:11
#4

Ja just det, de är ju samma sak fast i grått. Och hästen bryr sig nog inte så mycket om färgerna… 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: