Annons:
Etikettträningstips
Läst 867 ggr
Gronstedt
2016-10-28 11:45

Kortaste ridpassen :-)

Har med ringa framgång försökt få medryttarpålle att lyssna på enbart säteshjälperna, men hon har bara larvat på rakt fram eller möjligen svängt mot närmaste grästuva. Så hade vi en instruktör i Centrerad ridning ute för ett tag sedan, som gav många goda tips, och igår skulle vi prova igen. 

På med sidepullen, upp barbacka, tyglarna hängande med ändarna i en ögla och grepp i manen för att inte oavsiktligt börja leda. Och si, så länge jag faktiskt GAV hjälper med SÄTET och inte bara velade runt med överlivet och skänklarna, så följde fröken häst som en dröm. Man ska ju sluta när det går bra, så efter 7 minuter var vi tillbaka i stallet.

Partnern var inte med, så jag provade samma sak med hens medryttarpålle, som inte alls har tränat på detta så mycket som vi. Även hon skötte sig oklanderligt - så länge JAG skötte MIN bit. Efter cirka 6 minuter var hon också tillbaka vid hönätet, mycket nöjd med sig själv.

Och ännu nöjdare var jag. Tänk vad många hästproblem som sitter i ryttaren!

Annons:
ähnchen
2016-10-28 12:09
#1

O ja, så sant! Hade en sådan upplevelse i veckan. Varje gång jag bad Grynet att gå framåt vek hon av till höger. Jag kollade olika saker, t.ex. om det kunde ha att göra med DA, dvs. om hon vek av åt ett håll hon vill till. Men vände jag henne var det fortfarande höger som gällde. Ville hon bara böja till ett stopp igen? Nej, efter högersvängen gick hon rakt fram. Så jag hittade inte vad det var under själva passet.

Senare slog mig tanken att jag är ganska stel i min högra sida. Effekten av att vara högerhänd kontorsråtta… 

De två följande passen tänkte jag på det, stretchade min högra sida innan jag satt upp och fokuserade på att sitta i mitten. Och tadaaaa, rakt fram vi gick.

Jag är ett stort fan av korta pass. Att sitta av när hästen har varit extra duktig och fått alla rätt är en av de bästa eftergifterna. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Brollan1
2016-11-10 10:17
#2

En intressant upplevelse, insikten om hur mycket man egentligen påverkar hästen med våra rörelser och hur mycket dom kompenserar för det vi gör. Det svåra är inte för hästen utan för oss att röra oss i harmoni med hästen och bara störa deras balans när vi vill ändra på något. Grattis.

Kommer själv från CR hållet.

"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

Maleficum
2016-11-12 12:12
#3

#2 Och det får mig att verkligen beundra alla ridskolehästar ännu mer! Som måste vara så duktiga att sortera och kompensera för alla olika ryttare de har dagligen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Tofflan
2016-11-14 18:00
#4

Hur räknar du minuterna när du rider? Från då du sitter upp tills du kliver av? 7 minuter var väl en ganska kort runda om du red för att motionera hästen, eller var det här en extra träningstund?

Gronstedt
2016-11-15 09:17
#5

#4: Det var den dagens hela träningspass. Jag har inga tidsgränser för hur långt ett träningspass måste vara för att vara bra och hästarna får motion så det räcker och allsidig träning även om ett visst pass blir kort. Om finmotoriken och den ömsesidiga förståelsen fungerar perfekt så räcker det med 6-7 minuter för att både hästen och jag ska ha lärt oss något och ha utvecklats.

Tofflan
2016-11-15 10:36
#6

Men behöver inte hästen rastas? Behövs ingen motion? Att träna 7 min låter väldigt kort tycker jag. Jag skulle i alla fall ha skrittat den på lång tygel en halvtimme bara för att den ska få komma ut och se nåt annat än box och hage. Men det är ju jag det. Vad tycker hästägaren om så korta pass?

Annons:
Gronstedt
2016-11-15 10:57
#7

#6: Nej, hästen behöver inte nödvändigtvis "rastas" eller ha "motion" varje dag. Att träna huvudet och samspelet är minst lika viktigt och minst lika nyttigt. En dag med ringa kroppslig träning emellanåt skadar inte konditionen det minsta.

Att skritta "på lång tygel en halvtimme bara för att den ska få komma ut och se nåt annat än box och hage" hade helt förtagit kroppsminnet av den lyckade träningen och därmed varit kontraproduktivt.

Hästägaren tycker att det är utmärkt att hästarna använder kropp och knopp, utvecklas, bygger muskler, lär sig nya sätt att tänka och lär in nya muskelminnen under mångformig och allsidig träning.

ähnchen
2016-11-15 11:00
#8

Hur långt ett pass är spelar ingen roll så länge hästarna får tillräckligt med stimulans i livet. Att gå i flock (från 2 individer och uppåt) i en tillräckligt stor hage där de har att göra räcker gott och väl. Då behöver de inte oss för ytterligare stimulering. Evolutionen har programmerat hästar till att ”vara lata”, dvs. att hushålla med sin energi för att ha till situationer där de verkligen behöver den. Det vi behöver anpassa till fysiska belastningen är kosten för att inte tillföra hästen för mycket eller för lite energi. Vill man belasta hästen mer än vad den är van vid får man såklart träna upp den successivt så att kroppen inte tar skada och sedan hålla den igång. Annars ger de passen där häst och ryttare får tänka mycket betydligt mer för gemensamma utvecklingen än rena motionspass.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Tofflan
2016-11-15 12:28
#9

Där ser man vad olika man kan tycka.. Varför ska en häst stå en dag? En häst i kondition behöver komma ut och röra på sig varje dag, den behöver inte gå ett hårt och svettig pass, men att ta en promenad gör den bara gott. Det är ingen belastning i mina ögon. Om den inte gått brukar de ha en överskottenergi nästa dag. men det är ju bara mina erfarenheter. Visst kan väl hästen stå en dag emellanåt, men det är inget man ska stå efter tycker jag. Den dör inte av det och faller inte ur heller. Men träna på att använda vikthjälperna kan man ändå göra på ett längre pass? Hur skulle hästarna annars lära sig att göra korrekta rörelser som tex galoppombyten på 6-7 minuter? De måste värmas upp och göra andra övningar innan man kan komma till galoppen och efteråt ska man varva ner hästen igen. Och hästen har lärt sig och kommer ihåg. Men det är ju vad jag tycker. För övrigt så trodde jag att hästar är byggda så de ska röra sig över stora områden varje dag för att äta. De är byggda för att äta mest heladagarna och röra sig i samband med det. Inte stå stilla i en hage och äta hö. Men jag kan ju ha fattat alltihop fel förstås. De är ju bra att ni kommer överens om att hästen inte behöver ridas mer än 6-7 minuter, du och hästägaren. Själv hade jag gjort annorlunda. 😊

Gronstedt
2016-11-15 13:01
#10

#9: Varför antar du att dessa hästar står stilla i en hage och äter hö hela dagarna? Är det det enda alternativet till timslånga dressyrpass, menar du? Så lever inte de här hästarna, i alla fall. Angående överskottsenergi, så är det inget problem med harmoniska, mångsidigt tränade hästar som har ett rikt socialt liv och en bra hästvardag. Lite spring i benen gör ingen skada, om det skulle vara så, och de blir inte hysteriska och överladdade - som de där hästarna du känner, som står i en hage och äter hö hela dagarna, kan bli.

Naturligtvis är vikthjälperna med i all ridning, precis som arbetet med rakriktning alltid är med, under ryttare, i töm, mellan skaklar, i lina och löst. Men hur tror du hästar någonsin kan lära sig att med glädje och lätthet göra galoppombyten för hjälper om de aldrig fått den där ljuvliga dagen när pengen trillade ned och allting var självklart på basnivå? Ingen häst gör galoppombyten förrän den har tränats för det några år. För att arbeta med galoppombyten måste man naturligtvis värma upp, göra övningarna, varva ned, men vad har detta med grundinlärningen att göra? 7-minuterspasset för ett par veckor sedan har varit en utmärkt grund att bygga vidare på och utvecklingen inom dressyren har tagit stormsteg sedan dess. Men vi gör fortfarande korta pass med detta, eftersom mitt och pålles nya rörelsemönster måste befästas och musklerna byggas upp. Ingen är betjänt av att jag rider träningsvärk på henne och sedan fortsätter att gnata, eller rider henne trött i skallen med allt nytt och konstigt, då blir det ingen glädjefull och självklar inlärning.

Ja, jag är glad att ägaren till de här hästarna har samma syn på hästumgänge som jag och vill se sina hästar glada, vänliga, starka, smidiga, engagerade och mångsidigt utbildade, och inte stirrar sig blinda på att varje pass måste innefatta ett visst antal minuter och ett visst antal av vissa övningar. Hos oss är det resultatet som räknas, och inte exakt hur många minuter man tillbringar på vägen dit. Och det viktiga resultatet är en lyhörd häst som gör sitt bästa, inte en perfekt utförd övning.

Din syn på hästhållning verkar mycket annorlunda.

Tofflan
2016-11-15 13:22
#11

Vad är det för häst du har?

Tofflan
2016-11-15 13:27
#12

"… hysteriska och överladdade - som de där hästarna du känner" 😂 Nej, det tror jag inte att jag skrev!

ähnchen
2016-11-15 15:29
#13

#9 Ja, som jag skrev, vill man ha ut prestation behöver hästen hållas igång och då räcker inga skritturer. En vilodag i veckan skadar hästen lika lite som en själv. Den dör inte av det, lika lite som av en skrittur förstås ;)

Hästar som är någorlunda trygga i sig själva och utfodras enligt hur mycket de belastas/tränas fysiskt har sällan överskottsenergi, oavsett ras. Jag har en varmblodstravare som var väldigt livlig i början om jag inte jobbade med henne varje dag. Hon var så osäker att allt som hände runt omkring henne var jättestor för henne så hon gick på stresshormoner nästan jämt. Idag kan jag komma tillbaka efter två veckor och har precis samma lugna häst som jag lämnade. Och då är hon inte i perfekt harmoni med sig själv ännu. Tvärtom har pausen varit kanon, för både mig och henne. Vi har lärt oss så mycket och fick tid att smälta intrycken så övningarna funkade mycket bättre efter pausen.

Jag kör alltid efter hästens klocka. Jag har alltid en plan vad vi ska göra. Fattar hon på några minuter är vi klara då. Tar det en timme så tar det en timme. Kommer vi inte hela vägen under samma pass slutar vi när det precis gick lite bättre. Så vi går alltid ifrån träningen med känslan att det gick bra. Detta är speciellt viktigt för hästen som inte går igenom passet efteråt och analyserar det som hänt. Den lever på sista intrycket så det ska helst vara ett bra sådant.

Helt rätt, hästarna är gjorda för att gå längre sträckor varje dag och äta längs med vägen. Det är ingen fysisk utmaning för dem men viktigt. Är hagen tillräckligt stor rör de på sig en hel del. Framför allt när vatten och hö placeras på olika ställen eller när de har saker att pilla på som grenar på ett tredje mm. Och så dras de med varandra när en får för sig att gå någonstans. I det vilda får de inga höhögar utan plockar i sig grästussar. När de stängs in i en hage behöver matmängden således begränsas, t.ex. med slowfeedernät eller flera små portioner om dagen. En halvtimmes skrittur är bara en pyttedel av hela dagens rörelse och spelar således ingen större roll om den sker eller inte.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Gronstedt
2016-11-15 15:43
#14

#11: Vad spelar det för roll? Att få olika långa pass med olika uppgifter, att få korta pass ibland och långa ibland, och att sluta när det går bra passar bra för alla hästar, i alla åldrar och alla discipliner. "Min" häst är 12 år och tränas både brett och specifikt med sikte på tävling i flera discipliner.

#12: Jag har inte påstått att du skrev det, bara att det förekommer att hästar som tillbringar sina vilodagar med att stå stilla och äta hö blir det. Däremot skrev du om överskottsenergi som om det var något dåligt.

ähnchen
2016-11-18 11:58
#15

Kort-pass-morgon för oss idag. 🙂

Jag pekade och hon gick. Jag pekade och smackade två gånger och hon travade. Jag pekade och "kyssade" och hon fattade galopp. Bad henne att vända inåt och hon gjorde det och stannade, centrerad och med båda ögon på mig. Samma sak åt andra hållet. Alla rörelser var avslappnade. 100 av 100 rätt. Klart! 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Tofflan
2016-11-18 14:13
#16

Grönstedt, eller vad du heter, jo du skrev exakt så!  #14' #12 "Lite spring i benen gör ingen skada, om det skulle vara så, och ** de blir inte hysteriska och överladdade - som de där hästarna du känner, ** som står i en hage och äter hö hela dagarna, kan bli." Jag klippte och klistrade här, kopierade din text alltså! (Är det en varmblodstravare, 12 åringen, du rider?) Men sen det här om den här travaren, änchrn, menar du att du rider henne, har henne i god kondition, kan ta en paus på två veckor då hon (och du) får vila och sen kan du rida henne igen, lugnt och fint i samma utsträckning som när du lämnade henne? Hänger inte riktigt med, är det nån annan som rider henne då du inte gör det? (Är det Varmblodsstoet du beskrev?)

Gronstedt
2016-11-18 14:35
#17

#16: Jag har inte förnekat att jag skrivit de citerade orden, så det behöver inte påpekas. 

Nej, 12-åringen jag arbetar med (vi gör mycket mer än rider) är inte en varmblodstravare. Hurså?

#15: Visst blir man glad av sådana pass? Vi hade ett medellångt idag, cirka 30 min, nästan helt i skritt, med övningar som var nya för oss båda. Det blev inte bra, men det gick från "hur 17 gör man detta?" till "hmm, detta kan nog funka, vi får trixa vidare", och det är gott nog.

ähnchen
2016-11-18 15:06
#18

#17 Oh ja, det blir man. För det betyder ju att allt gick bara bra 🙂
Ja men då gick det ju bra för er! 🙂 Ni har lärt er saker som inte fungerar och således inte behöver göras igen samt fått idéer (du i alla fall, hästen lär inte fundera så mycket över nästa steg 😉 ) som man skulle kunna göra annorlunda. Det är stora framsteg det även om övningen i sig inte funkade som den skulle än.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
2016-11-18 16:01
#19

#18: Nä, hon ligger nog inte vaken och funderar 😛.

Upp till toppen
Annons: