Annons:
Etiketterbeteendepsykologi
Läst 607 ggr
ähnchen
2016-10-18 07:27

Varför hästar tuggar/slickar/sväljer under träning

Jag läste en intressant artikel i helgen (som jag tyvärr inte hittar igen…) om varför hästar ofta tuggar, slickar och sväljer efter att de har löst en uppgift.

Anledningen är en ökad mängd saliv i munnen som en reaktion av att stressnivån sänktes från en högre nivå till en lägre. När hästen går i alarmberedskap vid fara (eller vad hästen tror är en fara) stängs salivproduktionen av. Även människor kan uppleva att de blir torra i munnen vid akut stress. När faran är över och hästen går till en lägre stressnivå sätts systemet igång igen. Det är det som gör att hästen känner behov av att slicka sig om munnen och svälja saliven.

Att hästen gör så betyder alltså inte nödvändigtvis att den är helt utan stress, men i alla fall mindre stressad än ögonblicket innan. För att bedöma om hästen är helt avslappnad behöver hela hästen betraktas (ögon, öron, kroppshållning mm).

Ni kan läsa mer om detta och ett exempel i artikeln ”Understanding the Lick / Chew Behavior in Horses” (som jag hittade när jag sökte efter ”originalet”). En häst sadlas för första gången och man observerar då särskilt tugg/slickbeteendet under alla delsteg. Tillvägagångssättet är enligt principen av Friendly Game/Desensibilisering.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: