Annons:
Etikettträningstips
Läst 2840 ggr
Nirraya
2016-07-21 09:55

Hur lär man en häst longering?

Fick hem en liten shettis nu i veckan som är min lilla systers och eftersom vi inte riktigt har någon speciell utrustning till henne än tänkte jag longera henne igår. Hon är väldigt lugn av sig och eftersom min häst aldrig springer i hagen bara lunkar de på men jag vill fortfarande att hon ska få motion även fast hon inte blir riden om ni förstår. Vi går redan på promenader med henne men vill kunna longera nån gång då och då men när jag provade igår så förstod hon ingenting. Tänkte med tanke på att hon var inriden skulle hon förstå longering men nej. 

Jag står rätt när jag longerar så det är inte problemet snarare att hon inte lyssnar på spöet när jag viftar det och bara går efter en hur mycket man än försöker få ut henne på en volt. Har haft medhjälpare som går bredvid henne och kanske det man ska öva på ett par gånger men ni får gärna skriva era egna tips och trick då all hjälp uppskattas! :)

Annons:
Gronstedt
2016-07-21 10:11
#1

Traditionell metod: Sätt på linan, ta pisken i hand och låt någon gå på hennes utsida och leda henne med grimskaft. Använd lina, pisk och röst som vid vanlig longering och låt den som håller i grimskaftet förtydliga och förstärka dina kommandon.

Långsammare men mer grundläggande metod: Börja med att träna på att hon ska svänga undan för dig när du vänder mot henne och följa med när du svänger från henne. Ha linan i handen längst bort från henne och ha ett spö i handen närmast henne, som du riktar mot bogen för att "fösa" henne ifrån dig. Går hon inte undan så driv undan henne med ditt kroppsspråk så mycket som behövs, hela tiden med spöet tydligt i "mata ut-läge", så att hon lär sig vad det betyder. 

Gå rakt fram med henne en bit (en meter eller två) från dig. Använd kroppsspråket och pisk/spö mot bogen för att mana ut henne så att linan hålls sträckt. Använd rösten för att öka, minska, stanna, byta gångart. Öva på att svänga mot henne och från henne med linan lika sträckt hela tiden. Öva på att pisken mot bogen betyder "gå ut", pisken bakom rumpan betyder "öka", piskänden på/nära marken betyder att pisken är "ur funktion" och inte ger några kommandon. 

När det funkar kan du helt enkelt stanna i en sväng där hon går utanför dig. Se till att fortfarande ha "energi" i dina rörelser, så att inte ditt kroppsspråk säger till henne att stanna. Om så behövs kan du till och med gå på stället. Vrid dig med med henne så att du hela tiden befinner dig i samma läge i förhållande till henne. Använd pisken bakom, mot bogen eller inte alls, beroende på vad hon gör. Driv på lite och släpp ut mer lina - voila: ni longerar! Sedan är det bara att öva.

[Belliszz]
2016-07-21 10:18
#2

Hade en stor häst som inte fixade longeringen. Men jag hittade mitt sätt.

Jag gick i en volt. Alltså hmm jag ska försöka förklara.

Jag tog en vit plast pinne och satte där jag ville stå. ( en kompis slog ner sitt järnspjut då den inte rörde sig så mycket)
Sen gick jag första med hästen i volten med piskan. (Slutade med den då han var rädd för den) sen började jag lägga in smack ljudet eller vad jag vill ha som drivningsljud på han. Efter två vara i skritt höll jag i linan och börjar röra mig utåt för varje varv. Så jag rörde mig mer och mer mot mitten. Sen tog jag av linan från pinnen och rullade ihop de till rätt längd. Så gick vi bara medans jag rörde mig mot han. Jag valde att driva han framåt med ljud och mina armar. Ibland med hjälp av linan. 

Till slut när jag var nära han så slängde jag linan över han. Han var rädd för allt som rörde han. Vilket blev att när jag hade rullat ihopa linan så lätt jag den klatscha han lätt och samtidigt hade jag min hand vid mulen så han kunde visa om de när obehagligt mm. 

Efter 4 dagar började jag trava han i linan och lät han endast skritta och trava i 4-5 dagar på båda varven så klart. Sen blev de galopp. Där jag direkt kund säga att han hade typ ansträgnings astma. Fast träning hade han de kvar men de tog längre tid innan astman kickade in.

Vår sista tid tillsammans blev allt löst. Inget redskap och vi gjorde endast markarbete. Jag red inte han. Pga den extrema rädslan som han hade efter tävlingar. Så fick en kompis rida han ist som var med van vid såna hästar.

ähnchen
2016-07-21 14:10
#3

Jag skulle göra som i Fokus och Balans för att lära henne flytta framdelen ut på en volt och hålla avståndet till mig. Är du noga med din energinivå får du framåtrörelsen på köpet. Var noga med att "ta bort" alla hjälper och slappna av när hon gör rätt så hon förstår att det var det du ville. Senare är det bara att släppa ut mer lina. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Nirraya
2016-07-28 14:05
#4

Tack för alla tipsen! Gick väldigt bra igår då hon kunde skritta och trava på en volt en stund (gjorde inte detta så länge utan slutade när det gick bra)! :)

Hon förstår inte riktigt än alla kommandon men det kommer nog snart så!

Gronstedt
2016-07-28 14:09
#5

#4: Vad bra, grattis! När grunderna sitter så är det ju bara att bygga vidare. Alltid bra att sluta när man ligger på topp 😉.

ähnchen
2016-07-28 15:02
#6

#4 Kanon! Bra jobbat båda två =)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Upp till toppen
Annons: