Annons:
Etikettträningstips
Läst 940 ggr
ähnchen
7/19/16, 1:48 PM

Dagens träning: Att gå över en presenning

Idag plockade vi fram den goda gamla presenningen igen, något som Grynet fortfarande tycker är ganska otäckt. Tänkte passa på nu när vi har staket runt paddocken. Vek ihop presenningen till en smal remsa  och la den med bra avstånd till staketet. Sedan bad jag Grynet gå fram och tillbaka mellan presenningen och staketet tills hon inte brydde sig om presenningen längre. 

Då minskade jag avståndet mellan presenningen och staketet och gjorde om samma sak. Det gick jättebra till och med det fanns en hovbredd glipa kvar mellan presenning och staket. När den luckan stängdes blev hindret helt plötsligt hemsk. 😉

Hon försökte med vägra, insåg att det inte var något alternativ, tog sats och travade på frenetiskt - tills hon var framme vid presenningen igen. Sats igen, nästa runda. Jag slutade be henne byta håll utan lät henne vara så att en sida skulle bli bra först. Det enda jag gjorde var att ta in hennes huvud när hon tittade utåt och enbart där ingen presenning fanns. Tempot fick hon välja själv, jag gjorde dock volten så liten att det inte gick alltför fort och skulle bli lite extra jobbigt så att hon snabbare skulle komma underfund med att skritt var det bättre alternativet. 

Vid presenningen lät jag henne vara ifred, bara hon gick över. Många cirklar blev det i trav tills hon till slut lugnade ner sig, sänkte huvudet och frustade. När hon hade skrittat över ett par gånger utan att bry sig längre fick hon en kort paus. Över igen ett par gånger, kort paus och sedan var det dags för andra hållet. Det gick mycket bättre. Lite trav blev det även där men hon varvade ner väldigt fort. Samma sak där. Två gånger över i lugn takt, paus, två gånger över, andra gången inte lika lugnt, lite trav till, lugnt igen, paus, två gånger över, låååååång paus.

Jag tog av henne grimman och satte mig i skuggan. Hon strosade runt i paddocken en stund, sedan gjorde hon mig sällskap under trädet. Efter kanske en kvart tyckte jag att det var dags för runda två. Djupt andetag, på med grimman, fram till presenningen. Lugnt över i vänstervarv två gånger, lugnt i högervarv två gånger, slut på dagens pass. Kanon! 🙂

Imorgon blir det omtag och beroende på hur det går kommer jag bredda remsan - eller inte. 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
ähnchen
7/20/16, 1:53 PM
#1

Uppdatering. Akt två i vår pjäs med presenningen 😉

Vi började om från början, kunde ta snabba steg till att stänga luckan mellan presenningen och staketet och hon gick över remsan med en axelryckning. Började bredda remsan med kanske 20 cm, allt gick bra. 20 cm till, allt gick bra. 20 cm till - presenning oövervinnerlig… eller ja, man kan ju ta sats…

Många cirklar senare var det ok ändå. Lång paus i skuggan, omtag, bra vid första försöket åt båda håll, avslut. Imorgon blir det välförtjänd promenad. Nya tag på fredag. =)

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
7/25/16, 7:35 AM
#2

Uppdatering nummer två. I lördags blev det nästa pass med presenningen. Vi började med samma bredd som vi slutade med förra gången (ca. 1 m) men med avstånd till staketet igen. Allt gick mycket lugnt hela vägen, även när luckan stängdes. Några misstänksamma blickar kastades neråt då och då så vi behöll respektive avstånd tills hon inte brydde sig längre. 

När hon gick över utan att snegla började jag bredda ytterligare, ca. 20 cm åt gången. Hon bara gick. Jag stannade henne på presenningen med framfötterna, paus, bad henne backa, fram igen, paus och backa, alla fyra fötter, paus, backa, fram igen, paus, över, KLARA! :)

Första passet tog ca. 1,5 timmar, andra 1 timme och sista max 30 min. A propos "låt det ta den tid det tar så tar det mindre tid sedan" 🙂

Jag kommer repetera detta med henne flera gånger som en del i varje pass tills hon går över hela presenningen vid första försöket utan att bry sig. Efter det kommer den dyka upp mer sällan, eller i andra sammanhang.

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
8/15/16, 2:08 PM
#3

Tänkte öva med presenningen igår, men fick avbryta. Pålle kom nämligen och ställde sig på den när jag släpade den mot övningsplatsen, så hon skulle kunna prassla med den med mule och hovar för att höra hur kul den lät …

När jag väl föst av henne var det inga problem att knata över den både på längden och på tvären. Nästa steg får bli att linda in henne i den 😛.

ähnchen
8/16/16, 3:54 PM
#4

Hahahaaa, helt underbart ju! Vilken duktig häst du har! 👍

Jag kan numera slänga den över min häst som jag gör med rep eller spösnöre men ligger den på marken eller hänger över staketet är den mycket läskig. Eller ja, hon börjar försiktigt ta kontakt med den 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
8/16/16, 4:07 PM
#5

#4: Jag har haft turen att träffa en mycket klyftig häst som har växt upp och fortfarande bor hos väldigt bra ägare 😘. Så trygg, balanserad och förnuftig som hon är, så måste de liksom ha gjort allting rätt.

ähnchen
8/16/16, 6:49 PM
#6

#5 Åh, fantastiskt! Om bara alla hästar fick det bra från början till slut. ❤️

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Annons:
Gronstedt
8/18/16, 12:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag tror vi kan lämna presenningträningen för en tid … 😛

ähnchen
8/18/16, 6:03 PM
#8

#7 Inte ett dugg avis… 😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

ähnchen
8/22/16, 7:24 PM
#9

Det börjar arta sig 🙂

Provade en sak innan, att flagga med flaggan under henne för att se om det kom någon reaktion. Beröring med den upp och ner alla fyra ben och vid magen var inga problem men när saken började flaxa blev det några överraskade skutt. Jobbade igenom det tills hon var helt ok med det.

När vi kom till presenningen ändrade jag taktik lite grann från förut då hon alltid fick så bråttom över presenningen så fort luckan stängdes, även om hon varit lugn precis innan. Istället gjorde jag som med lastning, bad henne gå framåt och slutade så fort hon tog ett steg, även om hon stannade igen. Backade hon bad jag henne att gå igen osv. Det tog ca. 20 minuter första gången för henne att komma fram till presenningen. Sedan tog hon ett skutt iaf. Nästa omgång tog 5 minuter och avslutades även den med ett skutt.

Nästa gång tog max en minut och då gick hon över. Efter det gick hon över varv efter varv och blev allt coolare. Sedan bad jag henne att stanna framför, på och efter presenningen, att backa ur dessa positioner och att gå över åt andra hållet. På bilden ser ni slutresultatet. 🙂

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Gronstedt
8/23/16, 9:51 AM
#10

#10: Grattis! Inte minst till Grynet, som har ett monster mindre i sitt skräckkabinett Ler.

ähnchen
8/28/16, 12:06 PM
#11

Så, tror vi är hemma - i alla fall med gröna presenningar. Ska testa med lite blått nästa gång. 😉 Finns lite rörliga bilder också. 🙂

Presenningar? Vem bryr sig…  😉

Värd på Natural Horsemanshipwww.ap-horsemanship.com

Den som tror sig veta allt vet bara det han vet.
Den som vet att man aldrig blir fullärd kommer växa livet ut.

Upp till toppen
Annons: